Er Sitatiske og Dynamiske øvelser skidt sammen?


Peskjo
 Share

Recommended Posts

Hej Forum :)

Jeg var til fysisk Idræts eksamen i går, hvor jeg var oppe i motionboksning. I mit program havde jeg lagt Planken (altså en statisk øvelse) ind lige efter tempo slag ud i luften med vægte(Dynamisk).

Det brokkede Censor sig over og sagde først og fremmest at planken ikke giver styrke, og dernæst at den ingen effekt har når man lægger den sammen med Dynamiske øvelser.

Så jeg håber på at der er en der lige kan forklare mig hvorfor hvorfor at en Dynamiske øvelse svækker effekten af en Statisk øvelse?

Syntes da jeg har sæt boksere lave planken før?

Link to comment
Share on other sites

"

This showed that muscular strength could be increased by either of the training programs."

Det har jo ikke meget med muskelvækst at gøre.

Min kommentar var til defacto (og alle andre, der hævder, at statisk træning kan give muskelvækst uden at underbygge det)

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

"To find out, Baldwin's group gave laboratory rats a workout by activating the rodents' leg muscles with painless electrical stimulation. They tested three types of exercise: muscle contraction, muscle lengthening, and isometric, where the muscle exerts a force while remaining the same length...After the sessions, the scientists performed tests to see how the rats' muscles responded. "What we found," says Baldwin, "was that after 12 sessions, all three types of workout tended to provide about the same amount of muscle growth," even the isometric exercises that involved no motion.

http://www.nasa.gov/vision/earth/livingthings/10dec_muscles.html

Jeg kunne sikkert finde en bedre artikel, men gider ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det beviser, så vidt jeg kan se, at elektrisk stimulation i et laboratorium kan give rotter muskelvækst.

Rotters og menneskers muskler påvirkes næsten ens af stimuli, hvilket er grund til at forskerne bruger rotter. Kan jeg finde en henvisning, ja sikkert, men det vil tage mig 1-2 timer og det gider jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det beviser, så vidt jeg kan se, at elektrisk stimulation i et laboratorium kan give rotter muskelvækst.

Hvilket er det samme som statisk træning. Nogle mennesker VIL bare være på tværs. Jeg vil vove den påstand, at du kan ikke finde en videnskabelig artikel, hvor der bliver udført en form for statisk træning, der ikke har bare en smule hypertrofi.

Der findes masser er studier der viser både øget styrke og masse som følge af statisk træning. Her er f.eks. en mere: http://www.springerlink.com/content/hphy89kd9c07jjbe/http://www.springerlink.com/content/hphy89kd9c07jjbe/

Link to comment
Share on other sites

Det kan være, du har ret.

Jeg kan ikke se hele artiklen, og det undrer mig, at der tales om hastighed i forbindelse med statiske øvelser.

Og selvfølgelig vil jeg være på tværs, når folk hævder at være videnskabelige omkring fysisk træning.

[Det er beklageligvis gået op for mig, at mange træner vinger på en måde, hvor skulderne er relativt fikserede, og det tyder jo på, at man faktisk kan opnå en del muskelvækst ved noget, der ligner statisk træning](Det beviser dog ikke, at planken giver større mavemuskler)

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Det kan være, du har ret.

Jeg kan ikke se hele artiklen, og det undrer mig, at der tales om hastighed i forbindelse med statiske øvelser.

Og selvfølgelig vil jeg være på tværs, når folk hævder at være videnskabelige omkring fysisk træning.

[Det er beklageligvis gået op for mig, at mange træner vinger på en måde, hvor skulderne er relativt fikserede, og det tyder jo på, at man faktisk kan opnå en del muskelvækst ved noget, der ligner statisk træning](Det beviser dog ikke, at planken giver større mavemuskler)

Nej nej, du kan aldrig vide noget som helst...

Desuden træner du vinge ved at bevæge armen. Armen kan sagtens bevæges med fikserede skuldre...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg har lige prøvet at kigge lidt, og det ser ud til at det er trapezius, der trækker skulderen tilbage, så det har jeg misforstået, og så er mit eksempel ikke et bevis for at statisk træning kan give muskelvækst. (Det betyder samtidig, at jeg måske skal genoverveje mine rowing øvelser)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmmm, jeg har lige prøvet at kigge lidt, og det ser ud til at det er trapezius, der trækker skulderen tilbage, så det har jeg misforstået, og så er mit eksempel ikke et bevis for at statisk træning kan give muskelvækst. (Det betyder samtidig, at jeg måske skal genoverveje mine rowing øvelser)

Hej

Trapezius har som sådan ikke noget med "vingerne" at gøre, men korrekt at den kan bevæge skulderbladet i forskellige retninger alt efter hvilken del af den du aktiverer.

Det er primært Latissimus dorsi der skal trænes, hvis du gerne vil have størrer vinger - og den er fint med i rowing (check selv udspring og fæste, så ser du hvorfor :-))

mvh Camish

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share