Weight Gainer vs Protein pulver vs andre muligheder?


Lars96
 Share

Recommended Posts

Halløj!

Jeg er en dreng på 15, som gerne vil tage på, og få nogle større muskler :-)

Jeg er ret spinkel, og derfor har jeg også oplevet det er lidt svære at få muskler ved træning. Især mine ben er ret små.

Jeg træner hele kroppen 2-3 gange om ugen, og maven ca hver 2 dag. Træner i et lille lokalt trænings center, men der er alt hvad man har brug for.

Mit problem er at jeg har lidt svært ved at tage på, eller det er selvfølgelig noget pjat, fordi alle kan tage på ved at spise mere. Men det er jo så det der er mit problem, at jeg ikke spiser så meget. Har ikke ligefrem nogen spise forstyrrelse, men jeg spiser dog ikke så forfærdeligt meget.

Min nuværende kost ser nok sådan her ud:

Morgenmad: Kommer desværre nogen gange til at sprænge denne over, fordi jeg har travlt om morgenen. Ved godt dette er en stor fejl. Men ellers spiser jeg havergryn, 2 stykker grovtoast, cornflakes eller bare noget frugt.

I skolen: Pasta salat med kylling, skinke eller andet. Kun en gang imellem. Sandwich, og ellers så noget fra boden, karry ret, pizza, sandwich og hvad de nu ellers kan finde på at sælge.

Eftermiddag: Spiser desværre for lidt rugbrød. I stedet noget fra quickfood i føtex eller måske macdonalds eller en salatbox hvis jeg tænker lidt sundt. Men for det meste prøver jeg dog på at spise noget lidt sundere, og har også tænkt mig at rette op på dette.

Aftensmad: Hvad end de gamle kan finde på at fremstille ;-) Alt lige fra pasta, ris, kartofler med hakkebøf, burger, suppe, indbagt tun, ørred og hvad end man nu spiser til aftensmad.

Natmad, eller hvad man nu kalder det: Banan, toast eller anden let mad. Nok hver 2. dag jeg spiser jeg noget af dette, til natmad.

Og så har jeg tænk mig at spise lidt flere nødder måske som snacks, istedet for slik og chips.

Så mit spørgsmål er altså hvad jeg kunne gøre bedre? Får nok svært ved bare lige at spise noget mere, selvom jeg ved at dette ville være den bedste løsning. Så istedet har jeg tænkt over noget Weight Gainer. Jeg har hørt og læst, at det er protein pulver bare med ekstra kulhydrater. Så tror det vile være det bedste valg for mig med weight gainer.

Er det det smarteste valg, eller er protein pulver bedre?

Men hvornår skal jeg så bruge dette weight gainer? Hver morgen som ekstra morgenmad? Vil selvfølgelig stadig prøve at spise min nuværende morgenmad. Og så også efter jeg har trænet?

Hvad er det bedste weight gainer? I må gerne sælge link til hvor jeg kan købe det. Helst dansk side!

Små forbedringer til min kost. Skal ikke være noget alt for besværligt, da jeg ikke 100% selv bestemmer hvad jeg spiser. Mine forældre laver jo for det meste mad.

Hvor meget weight gainer skal jeg blande op i hvor meget vand/mælk?

Håber i kan hjælpe mig med alle disse spørgsmål. :-) Vil måske komme med flere løbende.

Hilsen Lars.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Dit udgangspunkt bør altid være en sund og almindelig kost, hvor proteinindtaget er 2g pr kg du vejer pr dag fordelt over 6 måltider. Dit fedtindtag bør være din vægt i gram pr dag (vejer du 60kg bør du holde dig til ca 60g fedt pr dag) resten af dit indtag skal komme fra kulhydrat (sukker i forskellige former såsom havregryn, banan, osv)

Når du spiser 6 gange om dagen kan Weightgainer være et supliment til før/efter træning. Weightgainer kan hjælpe hvis man ikke har den store appetit og kan derfor træde i stedet for et måltid. Ulempen ved det er at Weightgainer er hurtigt energi i stedet for noget som kroppen kan arbejde med.

Prøv at sætte dig ned og regn regn lidt på hvad din krop kræver af energi for at vokse.

Eks. (vi leger du vejer 60kg og dit daglige forbrug af energi er 3000kcal (så har vi lagt lidt til som du kan vokse af)

Energiindhold i protein (4kcal pr gram) Energiindhold i fedt (9kcal pr gram) Energiindhold i kulhydrat (4kcal pr gram)

Protein: 2 x 60g = 120g x 4kcal/g = 480kcal

Fedt: 60g x 9kcal/g = 540kcal

Kulhydrat: 3000kcal - 480kcal - 540kcal = 1980kcal = 1980kcal / 4kcal/g = 495g

Nu ved du at du skal spise knap et halvt kg kulhydrat, 60g fedt og 120g protein.

Fordel nu den mængde ud på 6 måltider

Protein: 20g pr måltid

Fedt: 10g pr måltid

Kulhydrat: 83g pr måltid

Hvis du ikke tager på fx over 4uger bør du justere lidt op på dit indtag. Weightgainer kan være det sidste der skal til for at ligge i overskud. Lad ikke dit daglige overskud blive større end 400-500kcal.

Prøv først med almindelig mad. Weightgainer er kun et suplement til en i forvejen sund kost.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig.

Jeg tager selv weight gainer, da jeg er i samme problem som dig, og tager det indimellem om morgenen, men altid efter træning, og ofte inden jeg går i seng. (synes du burde læse om det på nettet, da det er alt afhængig af din størrelse, energiforbrug osv. hvor meget du skal tage af det!)

- Men som en anden skriver, virker det KUN, hvis du i forvejen spiser en sund og varieret kost, hvor du får dækket dine behov. (Weight gainer er intet mirakelmiddel, og er udelukkende hvis man ikke selv er i stand til at opnå sit kaloriebehov)

Håber det hjalp lidt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan du godt. Det vil være en fordel at blande det op med lidt havregryn eller et par bananer. Hvis du skal tage på skal du have nogle kcal.

Sammenlignede lige de 2 produkter, og Interessant nok, er der flere kcal i alm. protein pulver end i Weightgainer (Om end marginalt), forskellen er så, at kcal. i det ene primært kommer fra protein og i det andet kommer de primært fra kulhydrater. det skal så siges, at weightgaineren er billigere.

Jeg er så ikke ekspert i hvad der er bedst i din situation.

(De sammenlignede produkter er Viking Whey protein og viking Weightgainer)

M.v.h.

Wanabee.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share