Puls og Marathontræning


Recommended Posts

Hej Allesammen

Jeg er en ung fyr der er ved at træne til Marathon

Min uge ser nogenlunde sådan ud:

Mandag: Styrketræning 1 time 15 min

Tirsdag: Intervalløb (7km)

Onsdag: Styrketræning 1 time 15 min

Torsdag: Interval eller tempoløb (7-10km)

Fredag: Styrketræning 1 time 15 min

Lørdag: 15 km løb rolig tempo

Søndag: Hvile

et af mine spørgsmål er nu:

Kunne jeg evt, undlade løbet om onsdag og så cykel omkring 60 km???

Vil det give det samme, eller ville der forringe min kondition.

Mit andet spørgsmål er:

Min læge snakkede meget om blodtryk osv da jeg var ved hendes sidst.

Min blodtryk er på 104/64 - Er det ok? eller hvordan skal man ca ligge før man er klar til marathon??

Jeg er en fyr på 200 cm og 104 kg.

Håber på svar!

Mvh

Kasper.

Edited by [email protected]
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Enig med de øvrige. jeg ville herudover også anbefale dig at nøjes med to gange styrketræning om ugen og så løbe 4 gange om ugen. Et marathon kræver altså mange km i benene. Du kan jo gå tilbage til 3x styrketræning, når matathonløbet er veloverstået.

Link to comment
Share on other sites

Jeg løb maraton på max 3 ugentlige pas og under 500km på et halvt år.

Der er mange veje til Rom, men cyklen er tæt på spild af tid.

Noget essentielt for en løber er at forbedre løbeøkonom ien, og det kan man blandt andet gøre ved at løbe en masse. Lidt ligesom fodboldspilleren der øver hjørnespark efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo lidt an på hvad dit mål er. Vil du "bare" overleve en maraton og er ligeglad med tiden, så kan det måske være fint med lidt cykling for at aflaste ben og led. Med din størrelse, er der jo risiko for skader hvis du ikke passer på. Jeg har løbet en del marathonløb, og på mange måder. Hvis det skal være hurtigt, skal du have mange km og lange intervalpas ind i træningen. Hvis tiden er underordnet, kan du sagtens supplere med cykel eller andet cardio. Styrketræningen ville jeg holde igen med, ikke stoppe med, men brug core træning for at få mere at "trække" med i mave/ryg.

Jeg har i øvrigt trænet op til et maraton udelukkende ved spinning pga et væddemål, og løb den på 3:31 - kan dog ikke anbefales :-)

Link to comment
Share on other sites

Blodtryk... Jeg synes hellere, du skal interessere dig for selve pulsen, hvis du vil træne til et Marathon.

Og hvis du vil træne ud fra pulsen, er det essentielt, at du finder ud af, hvad din hvilepuls er og hvad din maxpuls er. Hvilepulsen tager du om morgenen, når du vågner op helt udhvilet og maxpulsen kan du eks. finde ved at løbe 5 km., hvor du yder alt, hvad den kan trække. Et løbeur og dertilhørende pulsbælte er uvurderlige at have, hvis du vil være rigtig seriøs omkring din løbetræning. Når du kender yderpunkterne af din puls, kan du anslå i hvilket interval, du finder din pulsreserve og så kan du træne optimalt ud fra den. Så hvis jeg var dig, ville første skridt altså være at anskaffe et løbeur og pulsbælte med henblik på at finde hvile- og maxpuls.

Du skriver ikke noget om, hvornår du skal løbe Marathon. Normalt vil man jo træne forskelligt alt efter, hvornår formen skal toppe. Ens grundform kan trænes og forbedres i det uendelige, mens man op til løbet som regel træner VO2max i tre uger og Marathon-specifikt-pace i yderlig tre uger, inden det hele ender med tre ugers nedtrapning forud for selve løbet.

Mht. styrketræning så er det ikke noget, der ligefrem forbedre dit løb. Det kan sammenlignes lidt med at blæse og have mel i munden. Du vil aldrig kunne indfri dit fulde potentiale, hvis du vil slæbe rundt på en six-pack og svumlende brystkasse samtidig. Som løber er det vigtig at have en stærk core, men det skal være med måde, når man dyrker langdistanceløb.

Som en anden anbefaler, vil jeg også foreslå dig at kigge ind på www.loebesiden.dk, når du har fået styr på puls og udstyr. Der vil du kunne lave et træningsprogram, der passer til dit niveau.

Edited by Lav profil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share