Tun - Olie/vand?!


jakob_s
 Share

Recommended Posts

Hej derude :bigsmile:

Jeg har tit tænkt over dette spørgsmål, og nu vil jeg se om der er nogen kloge ernærings folk derude der kan svare mig på dette.

Jeg tænkte på om tun i olie, er "usundere" end tun i vand? når jeg siger "usundere" tænker jeg på om det feder mere eller hvad er forskellen egentlig på de to forskellige typer?

Og hvad spiser i, og hvorfor?

Vh

Link to comment
Share on other sites

ja okay. ja ved godt at man skal have lidt fedt også.. men er det meget usundere end tun i vand. jeg bruger også tun i vand, men kan godt lide en gang tun i olie indimellem :bigsmile: da jeg syntes at tun i vand er noget mere tør i det end tun i olie.

Vh

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke spørge om det er sundere.. Fedt er jo ikke usundt i sig selv - det er muligvis usundt, hvis du putter det i hovedet til din mave er ved at revne, men ellers er det jo bare et næringsstof.

Hvis du godt kan lide tun i olie så spis det - lad eventuelt være med at spise for meget af det. Bland evt. tun i olie med tun i vand. Put evt. sundt olie på dine tun i vand.

Link to comment
Share on other sites

Det er for de fleste bedre at få olie med omega 3 end med omega 6, og olien i dåse-tun er nok ikke den bedste slags.

Jeg ville dog bekymre mig mere over tungmetallerne.

Tun er ikke god fisk, det er bare proteinrig fisk.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Olien i tun er måske en olie, der indeholder "for mange" n-6-fedtsyrer i forhold til n-3. Men da tunen i sig selv - måske - giver dig en betydelig del n-3, gør det måske ikke så meget.

Jeg kan ikke lige huske, hvor mange n-3-fedtsyrer af typerne EPA og DHA, der er i tun.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Olien i tun er måske en olie, der indeholder "for mange" n-6-fedtsyrer i forhold til n-3. Men da tunen i sig selv - måske - giver dig en betydelig del n-3, gør det måske ikke så meget.

Jeg kan ikke lige huske, hvor mange n-3-fedtsyrer af typerne EPA og DHA, der er i tun.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Der er alt for mange “måske” i det indlæg. Hvis din anbefaling hænger på et forhold, som du ikke “lige kan huske” fakta om, så skulle du “måske” bare lade være med at komme med indlægget.

Tun indeholder lige så meget olie som der er vand i Sahara. Fedtindholdet i "Tun i olie" vil derfor i overvældende grad bestå af den benyttede olie, som iflg fødevarestyrelsens tal ikke har en særlig god sammensætning af fedtsyrer[1]. Om det er “I orden” afhænger af hvor grundig du er med at “presse” olien ud dåsen plus sammensætningen af den fedt du ellers indtager.

[1]http://www.rapsol.dk/Da/0319.php

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share