Løb hver dag 2,72 km


simsenomis@yahoo.dk
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en 27-årig kvinde

normalt så dyrker jeg ikke særlig meget motion, men jeg er begyndt at løbe en tur hver dag.

Hvis jeg nu spiser det samme (jeg synes ikke selv jeg overspiser, men er stadig overvægtig - ved godt hvornår jeg skal stoppe - f.eks. morgenmad 2 boller højst fordi jeg er bange for at få for meget) vil jeg så efterhånden tabe mig efter noget tid?

Lige pt. vejer jeg 84-85 kg og er 173 cm høj så ja jeg er overvægtig men vil godt en dag ned på 73 kg. (jeg synes 65 kg er lidt for lidt også selvom det er min idealvægt ifølge en tabel men jeg synes ikke rigtigt det passer til mig)

Jeg løber lige pt. 2,72 km hver dag. Vil gerne starte ud med det - følger en bestemt rute.

Undervejs når jeg løber eller lige til sidst så speeder jeg lidt op og løber hurtig løb fordi det synes jeg er rart.

Jeg kunne løbe lidt længere men jeg er også bange for at gå død i det.

Jeg overvejede at cykle til skole også efter sommerferien. Der er knap 13 km hver vej - jeg prøvede ruten her en af dagene. DET var godt nok en lang vej, men jeg fik cyklet den.

Men jeg kan hellere lide at bare løbe de der 15-20 minutter og that's it og så bare få det overstået.

Jeg har godt nok læst et sted at man skal dyrke motion 45 minutter for at tabe sig hver dag, men er noget motion hver dag ikke lige så godt?

Jeg kunne evt. supplere med lidt sjipning hvor jeg sjipper 100-200 gange.

Altså for at konkludere på det hele - så har jeg ikke altid været den store motionsentusiast, men jeg tror godt jeg kan holde til at løbe de der 2,72 km hver dag. Faktisk har jeg gået i lang tid og ikke dyrket motion fordi jeg ikke gad. Jeg prøvede at holde den på de 80 kg hvilket lykkedes i et stykke tid uden motion, men så ja så har jeg så taget på. Hvilket irriterer mig.

Men jeg gider ikke sulte mig selv - at spise mindre end det jeg gør. Det er for belastende.

Link to comment
Share on other sites

Du taber dig ved at være i kalorieunderskud. Forudsat at du nu er i ligevægt vil en daglig løbetur med bibeholdt energiindtag resultere i et stille vægttab. Jeg vil råde dig til at se på din kost også. Du kan sagtens nedsætte dig indtag uden at føle dig mere sulten. Du skal i den forbindelse droppe ting som f.eks. boller, ris, pasta etc. og erstatte det med kød, æg, grøntsager osv. Undgå desuden at spise al for meget frugt da de er relativt kalorietætte i forhold til f.eks. brocolli.

Link to comment
Share on other sites

Jo tak for svaret.

Jeg tror jeg spiser for meget sukker og så kan jeg også godt lide nescafé med mælk (altså udelukkende mælk med nescafe - dog vælger jeg altid skummetmælk da der ikke er så mange kalorier i)

Jeg kan godt lide at drikke en cola eller sådan noget en gang i mellem og også kakaomælk.

Til gengæld spiser jeg ikke mars barer eller kage til daglig eller chips for den sags skyld. Og jeg går ikke amok i grillmad.

Det er mere det flydende jeg kan lide.

Jeg kan godt lide at hygge mig med det og tager det frem hvis jeg keder mig. Ja det er måske lidt dumt, men det må jeg bare vænne mig af med.

Men jeg har også nogen gulerødder i køleskabet som jeg også tager af og vil tage af i fremtiden.

Egentlig vil jeg gerne ned på 80 kg igen. Jeg vejer ca. 85 kg.

Så bare et lille fremskridt hver dag ville være godt.

Har lige pt. været ude og løbe her kl. 12. Jeg startede egentlig min dag med et stykke knækbrød og gulerødder fordi ja jeg er lidt bange for det der brød. Er bange for at det sætter sig.

Også frugt som du nævner vil jeg også undgå.

Jeg tror jeg helt skal undgå alt det søde. Men det er svært. Jeg har også prøvet med cola light, men det andet smager bedre.

Jeg ved sørme ikke.

Men jeg er glad for at du siger at det nok vil resultere i et vægttab på et eller andet tidspunkt, hvis jeg løber hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Løb kan være med til at øge appetitten, så man kan nemt komme til at spise mere såfremt man løber. Hermed slet ikke sagt at det er en dårlig idé at løbe.

Jeg er selv gået fra 107kg til 83 på lidt over et halv år, uden efter min egen mening at sulte mig selv.

Det første jeg gjorde var ligesom dig at dyrke motion. Ikke blot for at tabe mig, men generelt også for at være sundere(og ja, pænere figur når fedtet så forsvinder).

Den første måned hjalp det dog ikke på vægten, både fordi jeg ikke rigtig havde omlagt min kost, samtidig med jeg nok spiste lidt mere, og i startfasen er det svært at komme ud og give den rigtig gas med intensitet niveau der virkelig giver noget.

Jeg så derfor på min kost og måtte nok indrømme at slik, alkohol, cola, pasta og generelt alt for mange kulhydrater var den store synder.

I starten droppede jeg slik og cola i hverdagen og besluttede, det kun hørte weekenden til. Set tilbage burde jeg nok have taget en kold tyrker, da man hver mandag havde de vildeste sukker cravings, men det virkede for mig mere overskueligt på denne måde.

Derefter ændrede jeg på kombinationen af mad. Jeg skar ned på brød, pasta og ris, tilføjede mere kød og grønt og kun havde pasta og ris i grovform og som minimum, mest for kostfiberens skyld. Jeg erfarede hurtigt, at proteinholdig mad, altså kylling, æg, mælk osv. har en ufattelig stor mæthedsværdi, som desuden gjorde at jeg kunne skære yderligere ned på portionerne uden at skulle gå sulten i seng.

Håber du kan bruge det til noget :-)

Link to comment
Share on other sites

Sejt at du er kommet i gang med at løbe! Det kræver virkelig motivation, at rejse sig fra den afslappende sofa og komme afsted. Med den rigtige (høje) intensitet skal du nok tabe dig, hvis(!!!) du samtidig holder fokus på kosten. Viden og vilje er hele løsningen til vægttabet. Det er ret tydeligt, at du har en erkendelse af, at der er nogle dårlige vaner som kan ændres. Spørgsmålet er egentlig bare hvor stor en indsats du vil gøre - både med løbeskoene, men især omkring kostomlægningen. De fleste vil anbefale en proteinrig kost, hvilket kræver at du læser lidt op på lektien (læs: google) eller læser en varedeklaration eller to næste gang du handler ind. :-)

I øvrigt så kan tal være motiverende i rigtig mange sammenhænge, men de kan også være hæmmende og frustrerende - særligt i forbindelse med livsstilsændring. Min pointe er, at du skal fokusere på, om du er tilfreds med hvad du ser i spejlet frem for et tal på en maskine som ikke viser noget som helst...

Link to comment
Share on other sites

Du skal have styr på dit energiforbrug og dit energiindtag. Hvis man ikke har en nogenlunde præcis ide om begge dele, så er det meget svært at få styr på sit vægttab.

En glimrende energiberegner er MOLs egen som findes her. http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Her skal du via de drejelige knapper indstille vægt, alder, køn, højde og hvad din aktivitet er i løbet af dagen.

På energiindtaget må du til gennem et par uger at tælle kalorier (eller KJ som jeg altid synes er mere korrekt at anvende). Der skal bruges en kostplan og en madvægt. Og så er det ellers bare præcist at udregne, hvad man rent faktisk spiser/drikker i løbet af en dag.

Først der kan du se, hvad din energibalance egentlig er. Og kun hvis du forbruger mere energi end du indtager taber du dig.

Det er her du ser, at 100 g chokolade godt nok er mange kalorier og dermed indser at nøjes du med halvdelen, så batter det virkeligt. Det er her du finder ud af, at 2.72 km løb måske ikke er helt nok og at du udover dette måske også burde nappe en frisk gåtur på 45 minutter hver dag.

God fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Ja tak for svarene. Dem kunne jeg godt bruge til noget.

Jeg er faktisk lige begyndt at tælle kalorier. Jeg har meldt mig til sådan et program på nettet hvor man kan indtaste al sin mad og regne ud.

Det er okay. Et eller andet må jeg gøre. Måske er 2, 72 km nok lige til at starte med, men ja det er kosten der sådan har det største ansvar. Så jeg skulle fokusere mere på den.

hilsen Simone

Link to comment
Share on other sites

Min vægt er indtil (vejede mig i morges) 84,2. Før var den oppe på 85 kg, men det skyldes kosten simpelthen.

Jeg tror hvis jeg spiser det rigtige og holder mig inden for kalorierne af det jeg må få for at der kan være et muligt vægttab så tror jeg at jeg taber mig hurtigt. Og sammen med motion så vil det være godt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du opdager det ikke rykker nok, kan du stille og roligt træne dig op til f.eks. 5 x en times motion om ugen. Resultater bliver efter indsatsen. Det er ikke så svært at holde op med (at drikke) sukker. Man skal bare holde ud fire-fem dage og så skriger kroppen ikke efter det længere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share