Vejer Fitness worlds vægtskiver/stænger det de skal?


Tungmetal
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg vil høre om der er andre der har gjort sig samme erfaring som mig.

Sagen er den at jeg træner i Fitnessworld. Fornyligt købte jeg så mit eget olymiske udstyr- skiver stænger mm., som jeg har vejet efter og det vejer det det skal. Efter jeg er begyndt at træne med det har jeg lagt mærke til at jeg ret konstant ligger 4-6 kg. Under mit arbejdsmax i FW. Ligeså har jeg lagt mærke til at håndvægtene virker tungere når jeg har besøgt andre træningscentre. Det kan selvfølgelig skyldes balancen i konstuktionen?

Det skal lige nævnes at de olympiske stænger ser helt normale ud - 220 cm. Osv og at det ikke er dem de havde i gamle dage med plastmuffer på. Så vidt jeg kan se er det kun skiverne der er teknogym. Men forskellen vægtmæssigt er ret udtalt. Har da tænkt på om det kunne skyldes noget psykologisk eller det at jeg ikke har spejle herhjemme, men jeg tvivler.

Andre der har bidt mærke i overstående?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar.

Hm.. det er da irriterende at man ikke kan regne med vægten. Jeg tænker om det er for at få folk til at føle sig stærkere end de i virkeligheden er, eller om det bare er fordi man ikke har købt ordentligt udstyr?

Salt, hvad er din erfaring med håndvægene i FW vs. TG?

Link to comment
Share on other sites

Den her tråd lyder lidt for konspiratorisk.

Både skiver og stang kan varriere og det er ikke utænkeligt at der er op til 5-10% afvigelse.

5% okey hvis du laver dem selv eller køber skodskiver, men 10%?!? Har aldrig nogensinde oplevet at 2 vægtskiver af samme størrelse har varieret med 5%. Jeg har 3 forskellige mærker af skiver derhjemme, inkl technogym, har vejet dem alle og max forskellen har været ~30 gram på en 10-20 kg skive. Prøv at forstille dig et bænkpress med 100 kg med en variation på 10%! Selv 5% er virkelig meget.

Hvis vi snakker olympiske stænger så har jeg selv vejet min egen, FW og fitness.dk og der var faktisk en forskel på omkring 1 kg, men de lå alle mellem 19-20 kg. DOG skal det siges at jeg ikke har vejet stængerne i mit nye center eller indenfor de seneste 2 år.

Om de 4-6 kg forskel, det kan være virkelig meget:

Forskellig stativ, bænk, barfodet kontra sko, mentale forskelle, larm/konscentration, tykkelse/balance i stængerne.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

  1. Det er sikkert forskelligt, hvilke stænger, der er i samtlige FW centre. nogle centre har nyere udstyr end andre. spørg den centeransvarlige, hvilke stænger, der er i netop det center du træner i. jeg er ansat i FW og ved at vi i mit center har olympiske stænger - både 15 kg for kvinder og 20 kg for mænd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bænkpres stangen i FitnessWorld vejer helt præcist 19.5kg - hverken mere eller mindre.

Det er stadig et halvt kg mindre end hvad mange går og tror.

0.5kg fra og til siger meget når man løfter omkring sit max.

Andre ting der har noget og sige er:

1. stangens tykkelse

2. stangens længde - de er dog for det meste ca lige lange

3. enderne på stangen.. nogle har plastik ender, som vejer mindre en metal ender.. så selv om stængerne vejer det samme, så er vægtfordelingen anderledes.

4. skive størrelse. Vægtfordelingen er anderledes hvis man benytter 2*10kg på hver side frem for 1*20kg på hver side..

I bund og grund er det også ligemeget om der er forskel:) du presser jo stadig dig selv begge steder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg syntes også det lyder mærkeligt, med så meget afvigelse.. Hvis man er meget uheldig, skulle det kunne lade sige gøre at sætte 46 kilo på den ene side, og 54kilo på den anden, ved løft på 100kilo, i feks. Bænk... Jeg tror det har noget at gøre med hvad for nogle vægte der bruges, feks. ved 100kilo (Eksempel) er der nogle der fylder 8 femmere på hver side, og nogle der nøjes med at sætte 2 tyvere på.. Noget jeg ihvertfald har bemærket er, at skiverne (De nye "store") Techno Gym, ikke er lige brede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share