Paleo diæt og træning


Contessa
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

jeg har læst en del om paleo, og overvejer kraftigt at begynde på at spise efter denne tanke!

Der er dog lidt, jeg er i tvivl om.

Er det muligt at følge og så samtidig træne MTB på seriøst niveau? Jeg tænker om der vil være energi til at kunne give den fuld gas til træning!? Jeg er klar over, at der vil komme kulhydrater fra grøntsager, men jeg plejer at holde mig til havregryn, når der skal trænes.

Nogen, der har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer,

jeg har læst en del om paleo, og overvejer kraftigt at begynde på at spise efter denne tanke!

Der er dog lidt, jeg er i tvivl om.

Er det muligt at følge og så samtidig træne MTB på seriøst niveau? Jeg tænker om der vil være energi til at kunne give den fuld gas til træning!? Jeg er klar over, at der vil komme kulhydrater fra grøntsager, men jeg plejer at holde mig til havregryn, når der skal trænes.

Nogen, der har erfaringer med dette?

Det lyder umiddelbart ikke særlig smart. Hvad spiser andre MTB ryttere der træner "seriøst" ? (eller cykelryttere i det hele taget (læs: RET meget energi)).

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer, jeg har læst en del om paleo, og overvejer kraftigt at begynde på at spise efter denne tanke! Der er dog lidt, jeg er i tvivl om. Er det muligt at følge og så samtidig træne MTB på seriøst niveau? Jeg tænker om der vil være energi til at kunne give den fuld gas til træning!? Jeg er klar over, at der vil komme kulhydrater fra grøntsager, men jeg plejer at holde mig til havregryn, når der skal trænes. Nogen, der har erfaringer med dette?

Ved at der er elite udøvere der spiser Paleo, bla et par svenskere. En af dem er hem her http://www.colting.se/

Link to comment
Share on other sites

Du vil med stor sandsynlighed mangele den fornødne energi. Paleo diet mætter meget, og de fleste seriøse artikler omkring Paleo diet og elite træning bliver der peget på at man have en udfordring med at få nok energi.

Mener der er en artikel omkring det enten på getbig eller bodybuilding,dk

Mon ikke også der er en artikel eller 2 herinde?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke rigtigt se pointen i paleodiæt. Findes der beviser for at det er bedre/sundere end hvis man følger sundhedsstyrelsens råd om at spise varieret, groft og grønt? For mig lyder det lidt som endnu en spis-efter-din-blodtype eller atkins diæt, hvor den eneste som får en fordel ud af det, er ham som tjener penge på bogsalget.

My 5 cent...

Link to comment
Share on other sites

JA du kan sagtens gå fuld paleo og dyrke mtb på højt niveau!!! Skriv en besked til mig hvis du er i tvivl om hvordan.

Kunne du ikke lokkes til at dele din viden med flere af os?

Både jeg og andre har erfaret at vi cykler som lort og lagkage uden carbs og det kunne være intetessant at vide hvad vi gør forkert.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig giver det også problemer hvis man er en udholdenhedsatlet, fordi det er ligesom ikke rigtig meningen fra naturens side, at man f.eks. skal cykle så meget der hver dag. Men Primal Living kan stadig godt være grundstenen i jeres diæt. Selvom det generelt er skidt at sammenligne sig med top atleter synes jeg i skal kigge på denne artikel, hvor han skriver hvordan han omgås Paleo og udholdenheds sportsgrene.

http://www.marksdailyapple.com/jonas-colting/#axzz2109qFlfL

God læselyst :)

Link to comment
Share on other sites

Mennesket kan som det eneste dyr svede. Det er helt unikt og gør os i stand til at lave højintensiv fysisk aktivitet time efter time, mens geparden, antilopen og alle de andre efter kort tid må stoppe fordi de simpelthen overopheder. Vi er rigeligt skabt til udholdenheds sport. Dine antagelser er ude i skoven og har meget lidt hold i den virkelige verden.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener mennesket er skabt til at løbe marathon ? Ikke til at gå rundt og en gang i mellem jage? Det kan godt være det er muligt for os at lave ting time efter time, men prøv lige at hør hvordan de fleste marathonløbere har det med deres knæ når de runder 50 år. Eller se på knoglerne hos cykelryttere og svømmere. Det er ikke ligefrem et mål at vi alle skal vinde OL eller noget i den stil. Selvfølgelig kan det give noget på et personligt plan, men når årene går sætter det sit præg på vores velvære.

Link to comment
Share on other sites

Haha så du vil gerne have smadrede led når du bliver 50 eller hvordan :P forstår ikke dit svar

Heller ikke dine. Hvad er der sjovt ved smadrede led?

Du skriver at

JA du kan sagtens gå fuld paleo og dyrke mtb på højt niveau!!!

og

Selvfølgelig giver det også problemer hvis man er en udholdenhedsatlet

Det er sq temmeligt svært at dyrke mtb på højt niveau uden at være udholdenhedsatlet. Train low - race high kan godt gå an til rulleture og til dels til untrakorte intervaller. Men at køre f. eks. Vo2max eller SS uden carbs på tanken giver simpelthed ingen mening da intensiteten vil ryge helt i kælderen.

Og hvorfor er svømning og cykling skidt for knoglerne, udover at det måske er så skånsomt at det ikke udløser øget knogletæt og dermed ikke en større beskyttelse mod knoglebrud i høj alder i forhold til inaktive mennesker. Men det er jo det modsatte du antyder.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Der er altså mange dyr som kan svede - har du aldrig haft hunden/katten til dyrlægen når den har svedt angstens sved og sætter våde potespor? Eller set en flodhest svede lyserødt? Eller, eller, eller.......

"Sweating is increased by nervousness and nausea and decreased by cold. Animals with few sweat glands, such as dogs, accomplish similar temperature regulation results by panting, which evaporates water from the moist lining of the oral cavity and pharynx. Primates and horses have armpits that sweat like those of humans. Although sweating is found in a wide variety of mammals,[3][4] relatively few, such as humans and horses, produce large amounts of sweat in order to cool down."

http://en.wikipedia.org/wiki/Perspiration

Link to comment
Share on other sites

Haha så du vil gerne have smadrede led når du bliver 50 eller hvordan :P forstår ikke dit svar

Du skriver at mennesket ikke er skabt til at løbe marathon o.l. og du begrunder det med at så er mennesket slidt ned som 50 årig, og dermed også at hvis vi var skabt til at løbe marathon etc, så ville vi ikke være slidt ned når vi blev 50.

Jeg skriver så at det er ligegyldigt om vi dengang var slidt ned som 50-årige, fordi at gennemsnitslevealderen alligevel var 54 i stenalderen. Det får dit argument ang det om vi er skabt til at at løbe marathon til at falde sammen.

Link to comment
Share on other sites

Til det med at det er sundere er der mange gode grunde til - læs bøgerne jeg kan ikke forklare alt :)

Hvilke bøger? Dem du allerede har henvist til der ikke bygger på kvantificerbar data? Du må jo kunne nævne nogle grund til at det er sundere at være på paleo end en normal kost med vægt på kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener stadig grundlæggende at det er sundt at være benhård udholdenhedsatlet?

Til det med at det er sundere er der mange gode grunde til - læs bøgerne jeg kan ikke forklare alt :)

Jeg mener som udgangspunkt ikke noget. Det er også uinteressant hvad jeg mener. Det som er interessant er det jeg kan bevise eller sandsynliggøre. Det eneste jeg gør er at skyde dine påstande i sænk, hvilket burde fortælle dig at de nok har en tvivlsom sandhedsværdi. Og jeg er ikke engang læge, biolog eller noget der er bare i nærheden af det.

Hvis du ikke kan argumentere for rigtigheden i disse påstande her i forummet, hvorfor skulle vi så spilde tid og penge på at købe og læse en bog, som spreder det samme utroværdige budskab?

Problemet i hele ernæringsdebatten er præcist det her. Hver anden måned er der en eller anden fætter som har fundet de vises sten, som ved hvordan man på magisk vis kan slanke sig uden den hårde vej. Og hver gang ender det med at de falder hårdt igennem, når nogen kigger deres undersøgelser osv igennem. Spis efter din blodtype, Atkins, paleo, osv. Der er nogle få ting som har holdt igennem tiderne, nemlig et moderat kalorieunderskud og styrketræning, og så ellers spis efter sundhedsstyrelsens råd om groft og grønt osv. Der er ingen magiske genveje til hurtigere vægttab, til større sundhed, eller til god form.

Det handler ikke om hvad man tror eller syntes lyder fornuftigt. Det handler om hvad der kan bevises i kliniske undersøgelser. Alt der ikke er, er spekulationer og tro.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share