Paleo diæt og træning


Contessa
 Share

Recommended Posts

Så to omgang anekdotiske evidens er bevis for hvad?

Når man lad os se på de den ene artikel, det er en personlige træner så det har lidt relevans:

"Sure, as long as my clients paid me to “force” them to starve themselves and exercise obsessively, they’d lose weight. Then life would happen and 19 out of 20 of them would gain it all back and then some."

Okey, han er så en røv dårlig personlig træner, uden integritet til at sige fra overfor klienter der tydeligvis ikke ønsker en livsstilsændring. Helt klart en mand jeg vil lytte til.

"that the proven key to practical and permanent wellness is to eat more and exercise less—but smarter"

Jeg tror du skal lede længe for at finde en succesrig personlig træner der mener det modsatte. Kost er alfa og omega. Tjek MOLs "vægttab" forum, 95% af alle råd er:

1) styr på kosten.

2) 2-4 gange styrketræning ugentlige.

"It also shows that when we “eat poisonous things,” this system gets clogged up and begins to regulate us around a higher set-point weight. Thus, long-term fat loss has nothing to do with counting calories and everything to do with restoring our body’s natural ability to regulate our weight appropriately."

1) ingen henvisninger.

2) det er noget sludder, vægttab handler stort set kun om dit energiindtag kontra energi forbrug, alt andet er pseudovidenskab.

"Millions of naturally thin people and millions of years of evolution demonstrate that our body can keep us thin automatically."

Myten om naturligt tynde mennesker bygger på en fejlslutning. Spørg de "naturligt" tynde mennesker om deres kost og de siger at de spiser MASSER, få dem til at gennemgå deres mad indtag og du får et andet billede. 99% af "naturligt" tynde mennesker spiser stort set ingen kalioer, spørg 99% af alle fede og du får samme om end modsatrettet svar, de spiser stort set ingen ting, altså udover de 3 liter cola, 2-3 mellem måltider junkfood der svømmer i dressing.

"More good news: Study after study confirm that we can achieve what Mark calls “effortless weight loss” by eating more of these SANE Primal foods."

Fet ville være rart med lidt henvisninger når nu der er så mange studier af det.

Nu har jeg kun taget det åbenlyse nonsens, men hans indlæg er fyldt med overdrivelser(håber jeg), påstande uden belæg eller fejlslutninger.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor taber jeg mig så når jeg spiser 60% fedt i min kost - og vel at mærke spiser masser af mad?

Måske fordi du spiser færre kalorier, i forhold til før? Se mit eksempel om tynde mennsker der mener de spiser helt vildt meget, eller tykke mennesker der mener de spiser utrolig lidt.

Tager også på i muskelmasse og træner omkring 15 min om ugen.

Selv begrænset mængder af træning vil medføre muskelvækst, alt afhænger af dit nivuea. Hvis du før dødløftede/squatede 2,5-3 gange din egen vægt før og nu 3,5-4 gange, så ville jeg være imponeret.

Også mangler jeg at nævne:

1) At din kost+træning før din Paleo+15 min trænings dille, var langt fra optimal, og du med en mere struktureret kost+træningsprogram har en bedre progression.

2) at du er en genetisk freak der kan vokse på alle programmer.

Jeg kan give det et eksempel fra mit eget liv:

I de sidste 3 uger indtil sidste wekkend har jeg siddet fast på 102,5 kg 5x5 i bænkpres. Det er 6 træningspas uden progression i bænk. når men i sidste weekend var jeg så til fødselsdag hvor jeg spiste en hel lagkage, alene. Mandag var det så bænkpres dag og clearede 102,5 i 5x5 uden de store problemer. Jeg er 99% sikker på at det ikke er lagkagens skyld at jeg kunne gennemføre mit løft, faktisk ved jeg at det fordi jeg har været møg doven og haft problemer med mit venstre baglår.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor taber jeg mig så når jeg spiser 60% fedt i min kost - og vel at mærke spiser masser af mad ? Tager også på i muskelmasse og træner omkring 15 min om ugen. Igen bare stof til eftertanke :)

Det er ikke et spørgsmål om hvad du syntes og tror at du gør. Der kan være så mange faktorer som spiller ind, det kan være at du har et lidt andet softskifte eller eller eller. Det er derfor at man laver studier hvor man har en gruppe af mennesker, hvor man kontrollere de væsentlige faktorer, så man kan isolere den faktor man er interesseret i, og så enkelt individer ikke påvirker resultatet. Dermed får men et robust resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share