"Permanent" forstrækning af baglår


mr_defecto
 Share

Recommended Posts

Okey, jeg har et problem.

De sidste 1 1/2 – 2 måneder har jeg gentagende gange løbet ind i en forstrækning(jeg er 98% sikker på at det er en let forstrækning) i mit venstre baglår.

Den opstår altid på samme måde:

Jeg squatter, efter en seriøs opvarmning: løb+cykel(5-10 min samlet), så 1-2 opvarmnings sæt med 65 kg og 85 kg. Når jeg føler at jeg er klar starter jeg så 5x5 ved en given vægt, pt er det 100 kg.

Når jeg når til omkring 100 kg squat (min RM ligger på 152,5 kg), går det stort set altid galt: efter 2-3 sæt kan jeg mærke en begyndende forstrækning i mit venstre baglår.

Det er ikke altid 100 kg, i dag var det 97,5. for ~3 ugers tid siden var det 105 kg.

Normalt plejer jeg så bare at tage 20 kg af vægten og starte forfra også sætte 2.5 kg på hver gang jeg tager 5x5 (standard lineær progression). Jeg har normalt ingen problemer, kan intet mærke i mit baglår indtil jeg rammer de magiske 100 kg. Det har jeg nu genstartet mit squat 2 gange og skal nu gøre det igen, for 3. gang, på under 2 måneder.

Jeg kan intet mærke når jeg cykler, løber eller dødløfter(sumo, conv eller rumænsk – pt løfter jeg 162,5 kg i conv dødløft og kan intet mærke i mit baglår).

Det skal siges at jeg har haft måske 100 forstrækning i mit venstre baglår, det har altid været mit svage led.

Så hvad skal jeg gøre?

1) Tage 20-30 kg af vægten og arbejde mig op igen og tilskrive mine forstrækninger sort uheld?

2) Stoppe med squat i 2 uger også starte med en 70-80 kg i squat og arbejde mig op?

3) Stoppe med både squat og dødløft i 2 uger?

Er der nogen der har prøvet noget lignende?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ville overveje ikke at gå så langt ned i squat, da det sætter et større pres på baglåret jo længere ned du går.

Så ville jeg gå i gang med leg curls, hvis ikke du gør det i forvejen, og koncentrere mig om at gøre det excentrisk. Så evt bruge to ben til at løfte vægten og et til at sænke, til det er stærkt nok til dine tunge squats.

I tilfælde af du har forøget lændesvaj eller din ilium står anteriort, vil det medføre et konstant træk i baglåret. Så skal det rettes op på.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret,

Opsøgte min gamle styrketræner, sportslæge og en fys.

Lægen og fysen var enig om 2-3 ugers pause, hvis ikke mere fra alt ben træning. Mit venstre baglår har det åbenbart ikke for godt.

Talte med min gamle styrketræner, gennemgik mit squat og det så fint ud, brugte kun 40 kg. Men han mente at når der kom tungt vægt på stange vil min gamle tendens til at skyde min røv for lang bagud komme igen fordi jeg ikke fokusere på at få knæene med. Altså bliver mit squat til et 1/2 dødløft 1/2 squat – noget jeg gjorde i lang tid, fordi jeg lærte at dødløfte før jeg squattede. Så giver baglåret 3 ugers hvile, og vil så fokusere mere på at få knæene aktivt med i løftet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share