Kampsport, styrke, cardio


XIM
 Share

Recommended Posts

Så blev det lørdag eftermiddag og jeg fik lyst til at starte en logbog her på MOL.

Først en præsentation:

Køn: Mand

Alder: 25 år

Højde: 180 cm

Vægt: 85 kg

Fedtprocent: 15,5% (målt af professionel med fedttang, men jeg mistænker at min fedtprocent er noget højere)

Mål pt.: Følge min træningsplan, stige i styrke og få vægten ned på 80 kg.

Min motionshistorie går næsten ligeså langt tilbage som livet selv (mit liv altså). I en ung alder spillede jeg fodbold og var aktiv, som kun rigtig raske drenge i provinsen kan være det. Da jeg blev 14-15 år stiftede jeg for første gang bekendtskab med styrketræning. Det er vidst den sædvanlige historie; dårligt program med masser af maskiner og uden at tænke over kosten. De kommende år blev fodbold langsomt lagt på hylden og sporadisk fik jeg et flip hvor jeg igen hev fat i det gamle styrketræningsprogram - uden nævneværdige resultater. Efter en gymnasietid med bajere, junkfood og dovenskab var jeg halvfed og i dårlig form. I årene efter forsøgte jeg igen at løbe og styrketræne og jeg hørte for første gang om squat og dødløft - uden dog for alvor at stifte bekendtskab med dem.

Så skete det at jeg en dag læste om Crossfit. Jeg fik en prøvetime og meldte mig ind i Kirken. Jeg begyndte langsomt at træne på en mere fornuftig måde og fik styr på squat, dødløft, pull-ups, clean osv. Efter nogle gode år med crossfit var tiden kommet til at prøve noget nyt. Jeg prøver nu kræfter med kampsport og supplerer ved siden af med styrketræning og en smule cardio.

I perioder kan jeg have svært ved at finde motivationen til at træne og spíse den rette kost. Desuden er jeg stadig så ung at en røvfuld bajere i weekenden hører til. Det kan nok et langt stykke hen ad vejen forklare at resultaterne ikke altid er som jeg ønsker. Måske kan logbogen her være med til at holde motivationen oppe.

Min træning den kommende tid vil se således ud:

Mandag: Kampsport

Tirsdag: Cardio

Onsdag: Kampsport

Torsdag: Styrke

Fredag: Fri

Lørdag: Kampsport

Søndag: Styrke

Det er urealistisk at jeg træner hver lørdag og søndag, da tømmermænd og træning for mig ikke går sammen. Desuden vil jeg flytte rundt på de forskellige elementer for at få det til at passe ind i min hverdag, men jeg tilstræber at gøre som skrevet.

Kampsport er 1½ time pr. gang og en god blanding af kropsvægtøvelser (push-ups, sit-ups og squats), cardio og pudetræning.

Min cardiotræning vil formentlig blive meget varieret. Alt fra sprint, vandring, kettlebells, crossfit og videre vil over tiden blive inddraget.

Mit styrkeprogram er inspireret af Starting Strength. Det er forsøgt modificeret til at understøtte kampsport. Det ser således ud:

A:

Power Clean 5x2

Back Squat 3x5

Bænkpress 3x5

Chin-Ups 3xladder

B:

Power Clean 5x2

Back Squat 3x5

Press 3x5

Dødløft 1x5

Jeg har starter ud med meget konservativt valg af vægt og stiger også ganske langsomt. Jeg har tidligere haft problemer med min lænd, som særligt kunne mærkes ved squat, hvorfor jeg særligt vil være forsigtig her.

Chin-ups ladder køres med ca. 30 sek pause i hver ladder og 3 min pause mellem. DVS.:

1 Chin-up og 30 sek pause, 2 chin-ups og 30 sek pause, 3 chin-ups og 30 sek pause osv.

3 min pause og ny ladder.

Jeg håber en stor og trofast læserskare :-)

Edited by XIM
Link to comment
Share on other sites

Logbog for de seneste dage:

Torsdag d. 12. juli 2012

Løb ca. 1,5 km ud til bakke. Sprintede op 8 gange, gik ned. Løb ca. 2 km hjem.

Fredag d. 13. juli 2012

Første gang med programmet der står i introduktion.

Power Clean 5x2x50

Back Squat 3x5x60

Bænkpress 3x5x55

Chinups ladder 4,4,3

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 15. juli 2012

Power Clean 5x2x50

Back Squat 3x5x62,5

Press 3x5x40

Dødløft 1x5x100

Kiggede mig i spejlet efter træning og syntes at jeg så småfed ud. Så tog jeg i Fakta og købte grøntsager og kalkunbryst. Det skal jeg leve af i de næste dage.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 18. juli 2012

Kampsport - meget stille og roligt. Primært tekniktræning

Torsdag d. 19. juli 2012

Power Clean 5x2x52,5

Back Squat 3x5x65

Bænkpress 3x5x57,5

Chinups ladder 4,4,4

Har et stramt program i weekenden, så træner cardio i morgen, fredag. Hvis det kan presses ind vil jeg også forsøge at træne lidt lørdag og så holde pause på søndag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share