Sign in to follow this  
jakob_s

Løbetur FØR morgenmaden?!

Recommended Posts

Hej

Jeg har engang ladet mig fortælle at en løbetur når du står op, inden du spiser morgenmad, skulle være rigtig godt til at smide lidt fedt på kroppen.

Da det åbenbart kun forbrænder af fedtet, fordi du ikke har indtaget nogen form for mad el.lign. Kan dette være sandt, eller er er det helt hen i vejret? :-)

Min første indskydelse ville ihvertfald være at det ikke kan være særlig godt (eller rart) at skulle løbe på tom mave?

Det er selvfølgelig ikke en lang løbetur vi snakker om. Men måske en hurtig tur på ca. 2 km.

Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Løb når du har det bedst med at løbe, i stedet for at tænke i den slags minimale og i det store billede fuldstændigt ubetydelige forskelle. Hvis du har det godt med at løbe på tom mave, så gør det. Hvis du omvendt føler at din energi er lav og at du ikke kan give dig fuldt ud uden morgenmad, så drop det og spis før du løber!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har løbet op til 10 kilometer og mere om morgenen, uden morgenmad, men hvor jeg lige har drukket en smile vand.

Det har jeg haft det fint med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo før glykogendepoterne er tømte, jo før slår man om på ren fedtforbrændning. Det er det, man forbinder med at "møde muren" i forbindelse med eks. Marathonløb.

Mange mere eller mindre seriøse løbere løber ofte deres ugentlige langtur om morgenen på tom mave og i roligt tempo for at træne fedtforbrændningen. Når man har prøvet at løbe med hhv. fyldte og helt tømte glykogendepoter, kan man næppe påstå, at der er tale om minimale forskelle.

Så hvis man vil forbrænde fedt, er der bestemt mening i at løbe i et tempo på omkring 75% af pulsreserven og gøre det inden morgenmaden.

Edited by Lav profil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo før glykogendepoterne er tømte, jo før slår man om på ren fedtforbrændning. Det er det, man forbinder med at "møde muren" i forbindelse med eks. Marathonløb.

Mange mere eller mindre seriøse løbere løber ofte deres ugentlige langtur om morgenen på tom mave og i roligt tempo for at træne fedtforbrændningen. Når man har prøvet at løbe med hhv. fyldte og helt tømte glykogendepoter, kan man næppe påstå, at der er tale om minimale forskelle.

Så hvis man vil forbrænde fedt, er der bestemt mening i at løbe i et tempo på omkring 75% af pulsreserven og gøre det inden morgenmaden.

Må jeg få en reference på dette? Et vildt gæt vil være, at du ikke er i besidelse af en eneste.

Det vigtigste er det totale kalorieunderskud. Hertil kommer at fasted LISS i sig selv vil kunne medføre msukelnedbrydning, da kulhydrater virker protektivt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vigtigste er det totale kalorieunderskud.

Ingen har sagt det modsatte.

Hertil kommer at fasted LISS i sig selv vil kunne medføre msukelnedbrydning, da kulhydrater virker protektivt.

Det var ikke spørgsmålet, spørgsmålet var om cardio på tom mave giver bedre fedt tab end cardio på fuld mave.

kan linke endnu en artikel:

The Fasted Cardio Roundtable: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_interviews/the_fasted_cardio_roundtable;jsessionid=DF20D5D351522FD8BEC61823FF05B417-mcd02.hydra

Som det fremgår er eksperterne enige om at det virker, omend de er uenige om hvor effektivt det er.

Hvis det er godt nok til Christian Thibaudeau, er det godt nok til mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu render jeg ikke rundt og gemmer på eksakte referencer af alt, hvad jeg læser, men jeg er rimelig sikker på, at jeg bl.a. har læst det i bogen "Elsk at løbe" af Bente Klarlund og Tor Rønnow. Så kan du jo selv gå på jagt i den.

De fleste langdistanceløbere træner dog deres langture efter det princip, jeg omtalte. Eks. finder man følgende under afsnittet "Løbetræning" på loebesiden.dk: "En langtur løbes som en kontinuerlig tur på typisk 1-2 timers varighed afhængig af form og niveau. Den kan med fordel opbygges, så den starter med 60% belastning og opbygges gradvist til at slutte med 80% belastning. Således spares der indledningsvist på glykogendepoterne og tærres på fedtet, så træningen kan foresætte i længere tid. Træningen afsluttes med en næsten tømning af depoterne, da den forøgede hastighed vil betyde forøget forbrænding af glykogen."

Den træningsform praktiseres verden over af ovennævnte grund.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu render jeg ikke rundt og gemmer på eksakte referencer af alt, hvad jeg læser, men jeg er rimelig sikker på, at jeg bl.a. har læst det i bogen "Elsk at løbe" af Bente Klarlund og Tor Rønnow. Så kan du jo selv gå på jagt i den.

De fleste langdistanceløbere træner dog deres langture efter det princip, jeg omtalte. Eks. finder man følgende under afsnittet "Løbetræning" på loebesiden.dk: "En langtur løbes som en kontinuerlig tur på typisk 1-2 timers varighed afhængig af form og niveau. Den kan med fordel opbygges, så den starter med 60% belastning og opbygges gradvist til at slutte med 80% belastning. Således spares der indledningsvist på glykogendepoterne og tærres på fedtet, så træningen kan foresætte i længere tid. Træningen afsluttes med en næsten tømning af depoterne, da den forøgede hastighed vil betyde forøget forbrænding af glykogen."

Den træningsform praktiseres verden over af ovennævnte grund.

Ingen tvivl om at man procentuelt forbrænder mere fedt ved lavere intensitet. Koblingen til at dette skulle betyde at man skulle smide mere kropsfedt herved er for længst blevet gennemhullet.

Edited by Stenalt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uden at bevæge for meget off topic, vil jeg mene følgende:

Træning i "tom tilstand" vil alt andet lige forbrænde mere fedt.

Dette kan dog være ledsaget af negative effekter, såsom nedsat trænings mænge/intensitet.

Det er stadigvæk det totale energi regnskab der afgør hvorvidt man taber noget kropsfedt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan forstå der er delte meninger om dette..

Men forstod ikke helt, at hvis jeg nu har tænkt mig at løbe en lille tur om morgenen inden morgenmaden. Skal jeg så give mig 110% på f.eks. en 2 km. rute? Altså løbe den så hurtigt jeg overhovedet kan, og få pulsen højt op. Eller hvordan? :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spørgsmålet er om det giver mening at sammenligne sig med marathonløbere :)

Hvis du vil smide kilo så spis færre kulhydrater og få større muskler. Grok style!

I forhold til at tabe sig giver løb ikke så meget mening i det hele taget, hvis jeg må sige sådan noget herinde :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spørgsmålet er om det giver mening at sammenligne sig med marathonløbere :)

Hvis du vil smide kilo så spis færre kulhydrater og få større muskler. Grok style!

I forhold til at tabe sig giver løb ikke så meget mening i det hele taget, hvis jeg må sige sådan noget herinde :D

giver det ikke mening at løbe hvis man vil tabe sig? der er da vidst noget du har misforstået :bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

At hoppe direkte ud af sengen og give sig 110% på en løbetur, er jo bare at invitere skaderne indenfor.

det skal jo selvfølgelig heller ikke forstås bogstaveligt talt. selvfølgelig varmer man jo op osv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal jeg så give mig 110% på f.eks. en 2 km. rute? Altså løbe den så hurtigt jeg overhovedet kan, og få pulsen højt op. Eller hvordan? :-)

Altså hvis vi skal tro på T-nation og deres eksperter så bør det være 30-60 min kredsløbstræning ved medium belastning/rask gang i kuperet terræn, være det du skal sigte efter. Det skal ikke være 100%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der er da vist en del misforståelser og snakken forbi hinanden lige nu.

Der er intet nyt i at fedtforbrændingen er større om morgenen, grundet glykogendepoterne er mindre end om aftenen. Du har dog forhodsvis store mængder glykogen både i musklerne og leveren, og er på ingen måde tømte om morgenen. Jeg vil næsten tro du kan løbe et halvmarathon om morgenen, uden at møde "muren".

Fedtforbrændingszonen er ingen myte, men at koble den sammen med større netto fedttab er derimod en myte. De fleste mennesker i almindelig god form, vil sikkert løbe omkring fedtforbrændingszonen ligemeget hvad på en distanceløbetur.

Men skal også lige blive enig om hvad tråden handler om? Langdistanceløberes træning? Eller hvordan man taber sig bedst muligt?

En langdistanceløber vil typisk løbe langt ved lav intensitet for at vænne kroppen til at køre så meget som muligt på fedtforbrænding, da fedt giver en del mere ATP pr. gram. Hvis du ikke træner mod et 100km løb eller lign. vil jeg ikke mene der er nødvendigt overhovedet at tænke over fedtforbrænding kontra kulhydrat.

Fint nok at løbe om morgenen. Men jeg kender ikke nogen, der gør det bevidst at fysiologiske årsager. De fleste vil sikkert gøre det af planlægningsmæssige årsager. Eneste anden grund skulle da være, hvis man træner frem mod f.eks. en konkurrence, hvor man er tvunget til at løbe fastende.

Jacob_s: Mit råd vil helt sikkert være, at gøre det du selv syntes bedst om, ganske simpelt. Der sker intet ved at træne ved høj intensitet om morgenen, så længe din krop er konditioneret til det. Men hvis du ikke er en øvet løber, bør du nok træne en grundform op først. Dette gælder også senere på dagen. Der er egentlig ikke den store forskel på at løbe morgen eller aften ren fysiologisk. De procent ekstra fedt du forbrænder om morgenen, gør ingen forskel i det store kalorieregnskab.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der er da vist en del misforståelser og snakken forbi hinanden lige nu.

Der er intet nyt i at fedtforbrændingen er større om morgenen, grundet glykogendepoterne er mindre end om aftenen. Du har dog forhodsvis store mængder glykogen både i musklerne og leveren, og er på ingen måde tømte om morgenen. Jeg vil næsten tro du kan løbe et halvmarathon om morgenen, uden at møde "muren".

Fedtforbrændingszonen er ingen myte, men at koble den sammen med større netto fedttab er derimod en myte. De fleste mennesker i almindelig god form, vil sikkert løbe omkring fedtforbrændingszonen ligemeget hvad på en distanceløbetur.

Men skal også lige blive enig om hvad tråden handler om? Langdistanceløberes træning? Eller hvordan man taber sig bedst muligt?

En langdistanceløber vil typisk løbe langt ved lav intensitet for at vænne kroppen til at køre så meget som muligt på fedtforbrænding, da fedt giver en del mere ATP pr. gram. Hvis du ikke træner mod et 100km løb eller lign. vil jeg ikke mene der er nødvendigt overhovedet at tænke over fedtforbrænding kontra kulhydrat.

Fint nok at løbe om morgenen. Men jeg kender ikke nogen, der gør det bevidst at fysiologiske årsager. De fleste vil sikkert gøre det af planlægningsmæssige årsager. Eneste anden grund skulle da være, hvis man træner frem mod f.eks. en konkurrence, hvor man er tvunget til at løbe fastende.

Jacob_s: Mit råd vil helt sikkert være, at gøre det du selv syntes bedst om, ganske simpelt. Der sker intet ved at træne ved høj intensitet om morgenen, så længe din krop er konditioneret til det. Men hvis du ikke er en øvet løber, bør du nok træne en grundform op først. Dette gælder også senere på dagen. Der er egentlig ikke den store forskel på at løbe morgen eller aften ren fysiologisk. De procent ekstra fedt du forbrænder om morgenen, gør ingen forskel i det store kalorieregnskab.

okay tak.. Nu blev jeg da en smule klogere :bigsmile:

Men min mening med det, var egentlig at løbe en tur om morgenen, inden morgenmaden og inden man tager på arbejde. Og om eftermiddagen træner jeg jo også. Så i det store hele var det egentlig bare for at få forbrændt lidt ekstra fedt. Men vidste ikke om det var bedst at spise først, eller bagefter.. Eller om det egentlig er ligemeget :pumpin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er en super ide med løb om morgenen, især hvis du gerne vil træne to gange om dagen, så har du fået dine 8 timers rest før næste træningspas, hvilket er anbefalet. Din forbrænding vil også være høj i nogen tid efter løbeturen, så du starter dagen med en god forbrænding.

Jeg har selv løbet på arbejde en overgang og så spist min morgenmad på arbejdet - før mødetid selvfølgelig :) Det fungerede super godt for mig, selvom det er hårdt at begive sig ud på en løbetur som det første, når man vågner. Jeg plejede lige at spise et æble eller en banan, men jeg er heler ikke ude på at tabe mig :)

God træning derude!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this