Vægtudsvingning


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke at høre andres erfaring mht vægtudsvingning. Jeg kan ikke forstå min egen vægt svinger så (relativt) meget!

Jeg spiser stort set samme mængde mad hver dag, vejer mig på samme tidspunkt osv. Alligevel kan der være forskel på over et kg inden for et par dage. Jeg ved godt det selvfølgelig hænger sammen med væskeindtag, og hvor meget mad man har i tarmene - men mere end 1 kg synes jeg er voldsomt!

Det er jo også lidt forvirrende når man skal bestemme sit ligevægtsindtag.

Jeg synes det er mere udpræget alt efter hvor langt ned man kommer i fedt% - lige nu er jeg på omkring de 10, men det virker svært at komme endnu længere ned, når man så ligepludselig vejere 1,5 kg mere!

I øvrigt synes jeg, at jeg vejere mere om morgen hvis jeg aften inden har dyrket styrketræning, og mindre hvis det er konditionstræning! Selvom jeg drikker mere væske til cardio?

Hvad er jeres erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke at høre andres erfaring mht vægtudsvingning. Jeg kan ikke forstå min egen vægt svinger så (relativt) meget!

Jeg har de samme erfaringer ... vejer mig hver morgen og kan også sagtens have et udsving i løbet af ugen på 1-1½ kg.

Udover en fejlmargen på de fleste badevægte så skyldes det nok primært, som du selv er inde på, mængden af mad + væske i tarmene .

Men det har vel også ret stor betydning hvor 'tømte' dine muskler er - med hensyn til sukker og vand. :unsure:

For at følge min vægtudvikling bruger jeg pt. et program (på min Palm) hvor udsvingende udjævnes og der vises en trend-linie.

Dette burde også kunne løses via f.eks et Excel regneark ...

Link to comment
Share on other sites

At du vejer mere om morgenen efter styrketræning aftenen før i forhold cardio træning har formentlig meget at gøre med, at dit væsketab under cardio er væsentligt større (hvis du altså går nok til den!!!) end under styrketræning. Så selvom du drikker mere, er det formentlig ikke nok til at opveje det.

Man kan jo også bilde sig selv ind (selvom det nok er en aaaanelse urealistisk ;) ), at det er fordi man har øget sin muskelmasse natten over, at man vejer mere!! Og der går temmelig meget vand til forøgelse af muskelmassen. Den består nemlig af ca. 25 % protein og 75 % vand.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en gang i sommer ude for at veje 84,8kg søndag morgen og 88,8kg næste lørdag morgen, det syntes jeg godt nok var vildt. Men ellers varierer det sjældent over 1kg fra dag til dag ;)

Jeg har i øvrigt undret mig over, at jeg vejer mindst et kilo mindre når jeg står op igen (selv uden toiletbesøg), hvor forsvinder det hen :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i øvrigt undret mig over, at jeg vejer mindst et kilo mindre når jeg står op igen (selv uden toiletbesøg), hvor forsvinder det hen :unsure:

Mens du sover sveder du. Selvom det ikke føles af meget, så bliver det altså til en hel del på de her ca. 8 timer - og 8 timer uden samtidigt væskeindtag.

- Vægtudsving indenfor 1-2 kg er helt normalt.

- "Storædning og -spisning" kan dog give rigtig megen midlertidig overvægt.

- Seriøst druk kan give voldsom væskemangel og give rigtig megen midlertidig undervægt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share