Øge træning med 6 ugers reducering, og derefter vende tilbage?


Hardcasto
 Share

Recommended Posts

Hej derude, jeg håber at der er nogle eksperter der kan hjælpe mig.

I øjeblikket træner jeg crossfit 6 gange om ugen, men skal snart til at øge til:

Mandag - Torsdag = Styrketræning om morgenen og crossfit på hold om eftermiddagen.

Fredag = Løb, Cykle eller Ro

Jeg øger selfølgelig langsomt indtil jeg er nået mit træningsprogram/mål. Men regner med at være der om 1 måned eller 2.

Sagen er så den at jeg skal til australien i 6 uger med klassen (er gymnasie elev) hvor jeg højst sansynligt kun vil have tid til at træne 4,5,6 gange om ugen.

Mit spørgsmål er så om jeg på de 6 uger, vil gå helt vildt ned i form, og skulle starte forfra igen? Altså fra 6 gange om ugen og det halve års træning så vil være spildt.

Og er der etv noget jeg kan gøre for at bibeholde min form i de 6 uger, andet end at får trænet så meget som muligt?

Tak på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Du vil muligvis opleve en forbedring på nogle punkter da du får mere restitution. Jeg er selv gået fra 9-10 pas om ugen til at køre 2 dage med fuld gas og 1 dags hvile og så repeat, og det har kun gjort mig stærkere.

Restitution er vigtigere end man lige regner med, også selvom man ikke føler sig træt eller øm.

Det er hvertfald min mening.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Salt og Bahrs: Styrke og muskelmasse burde du stadig kunne forøge mens du er på "ferie", dog vil din arbejdsvolume tage et dyk når du går fra 8-10 gange træning til 4-5 gange træning.

EDIT:

altså sådan forstået at når du kommer hjem vil du være større/stærkere men du vil ikke kunne gemmefører 8-9 træningspas med samme intensitet/mængde af vægte/sæt/reps.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Men for at være helt sikker, så vil jeg ikke tabe muskelmasse eller kondition osv, men kun ikke være istand til at gå direkte tilbage til de 8-10 gange om ugen ??

Umiddelbart vil du tabe noget kondition/arbejdsvolume, hvis vi siger at du nu laver 4 gange crossfit + 4 gange styrketræning + 1 gang cardio og går til 4-5 gange crossfit/styrketræning, vil du alt andet lige miste udholdenhed/kondition/arbejdsvolume. Spørgsmålet er så om du faktisk vil opleve en real nedgang da din krop vil have godt af mindre stress i perioder. Men alt i alt skal du ikke være bekymret.

Link to comment
Share on other sites

Det er en del nemmere at vedligeholde end at gaine. Med mindre du er pro BB'er, skal der umiddelbart ikke meget til bare at vedligeholde din nuværende form.

Min egen erfaring er hvertfald at styrke/muskelmasse er nemt at vedligeholde. Bare én eller to gange fullbody om ugen burde kunne gøre tricket. Iltoptagelsen ryger lidt hurtigere nedad, men er på samme måde også nemmere at få tilbage. Men hvis du på nuværende tidspunkt kun løber én gang om ugen, har du nok næppe en høj iltoptagelse alligevel.

Sagt på en anden måde. Med 4-6 træningspas om ugen, tror jeg ikke du taber det mindste, hverken styrke eller udholdenhed.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil du tabe noget kondition/arbejdsvolume, hvis vi siger at du nu laver 4 gange crossfit + 4 gange styrketræning + 1 gang cardio og går til 4-5 gange crossfit/styrketræning, vil du alt andet lige miste udholdenhed/kondition/arbejdsvolume. Spørgsmålet er så om du faktisk vil opleve en real nedgang da din krop vil have godt af mindre stress i perioder. Men alt i alt skal du ikke være bekymret.

Pefekt tak :P
Link to comment
Share on other sites

Det er en del nemmere at vedligeholde end at gaine. Med mindre du er pro BB'er, skal der umiddelbart ikke meget til bare at vedligeholde din nuværende form.

Min egen erfaring er hvertfald at styrke/muskelmasse er nemt at vedligeholde. Bare én eller to gange fullbody om ugen burde kunne gøre tricket. Iltoptagelsen ryger lidt hurtigere nedad, men er på samme måde også nemmere at få tilbage. Men hvis du på nuværende tidspunkt kun løber én gang om ugen, har du nok næppe en høj iltoptagelse alligevel.

Sagt på en anden måde. Med 4-6 træningspas om ugen, tror jeg ikke du taber det mindste, hverken styrke eller udholdenhed.

Godt nok, tak :P
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share