Hjælp med tallene... hvor stort kalorieunderskud er fornuftigt?


WilliamS
 Share

Recommended Posts

Jeg besluttede mig for en måneds tid siden at nu skulle vægten ned på et tåleligt niveau. Jeg er 33 år, 1.97 høj og vejede 152 kg.

Jeg havde behov for en hurtig ændring i vægten for at finde- og fastholde motivationen, så jeg kastede mig over Nupo hvilket også har resulteret i at vægten nu er nede på 139 kg.

Pulveret smager rædselsfuldt men det virkede, så det var en lav pris at betale.

Jeg tænkte at hvis jeg samtidig begyndte at dyrke lidt motion ville det nok på ingen måde skade så jeg snuppede en tur på en crosstrainer med høj intensivitet 5-6 gange om ugen. Det gik hurtigt med sætte belastningen i vejret og det gav heldigvis mere blod på tanden, så nu er jeg hoppet af crosstraineren og over på cyklen så jeg også kommer lidt ud.

Men men men... de sidste par dage er cykelturene kommet op på en god times tid og 25+ km hvilket jeg selv er ovenud godt tilfreds med, men nu kommer Nupoen til kort. Jeg kan mærke på kroppen at den har behov for andet og mere end pulver - efter turene har jeg det fysisk dårligt med hovedpine og sitren i hænderne der ikke kan kureres med pulver eller vand alene, så jeg har suppleret op med aftensmad og tænkte derfor at det var springbrættet til at kvitte pulveret da jeg selv synes jeg er kommet dertil hvor motivationen er stor og kroppen har vænnet sig til at der ikke skal spises dobbelt-portioner hver gang jeg sætter mig til bordet.

Men hvad skal jeg sigte efter?

Jeg har målt min fedtprocent (via målebåndsmetoden her på siden) til 44,9% og ligeledes har jeg beregnet mit BMR og energiomsætning til hhv. 2500 og 4300 kcal som et gennemsnit fra diverse beregnere og formler.

Og så til mit spørgsmål - hvor stort et kalorieunderskud skal jeg sigte efter til at starte med? Jeg kan læse mig frem til at 500 kcal er et godt udgangspunkt, men samtidig mener jeg også at jeg har "så meget at arbejde med" at jeg måske skulle stile efter 1500 - 2000?

Vil det være sundt / fornuftigt med et underskud i det leje?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved er det vigtigste, at du ikke kommer ned under dit basale energibehov, altså den energi din krop skal have for at fungere. Når du dyrker motion, skal du også have mere end det basale behov. Energiberegneren her på MOL viser basalbehovet. :)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget som om du har lavt blodsukker efter dine træningspas. Ondt i hovedet og rystende hænder er typiske symptomer. Det er så heller ikke så mærkeligt når du træner på noget der ligner tom mave. Snup et glas mælk når du kommer hjem.

Du kan sagtens tabe dig ved hjælp af almindelig mad. Rugbrød, græntsager, frugt, og selvfølgelig kød og fornuftige mængder kulhydrater i form af kartofler, grov pasta.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det selvfølgeligt et meget spinkelt datagrundlag jeg udtaler mig på, men både træningen i går og i dag foregik med brændende ben undervejs, men uden ubehageligheder efterfølgende - hvis man vel at mærke ser bort fra trætte ben og ondt i røven... :-)

Så det kombineret med at spise mad frem for pulver gør hele forløbet noget mere tåleligt og jeg er overbevist om at det skal være modellen fremover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share