.


finn0528
 Share

Recommended Posts

1000 kcal er ALT for lidt på en dag - du smadrer dit stofskifte på den måde. Vejen til et sundt og varigt vægttab er ikke at sulte sig selv, for kroppen skal stadig have et vist antal kalorier for at holde organer og muskler kørende. Får du for lidt, går din krop i sulte-mode, og så holder den blot på alt det fedt, den overhovedet kan. Det taber man sig ikke af, man ødelægger bare kroppen. Ifølge MOL's egen stofskifteberegner, skal du minimum have 2000 kcal om dagen, for at de grundlæggende funktioner i din krop får det brændstof, de har brug for. Den siger samtidig, at du forbrænder ca. 3000 kcal om dagen ved stillesiddende arbejde (dvs. de kalorier du forbrænder på motion er ikke talt med), dvs. hvis du spiser 2000 kcal om dagen vil du i teorien tabe dig 1 kg om ugen, da der går ca. 7000 kcal på et kg fedt. Så ind med noget godt og sundt mad i løbet af dagen også. En shake er som udgangspunkt fin som mellemmåltid, men jeg vil anbefale at skifte nogle af måltiderne ud med noget andet - frugt og (især) grønt, grove kulhydrater (fx rugbrød), protein (kød, skyr, æg fx) og sundt fedt (avocado, nødder, fisk osv.). Igen vil jeg på det stærkeste fraråde dig at følge den kostplan, du har lagt der.

Link to comment
Share on other sites

Glem lige først udtrykket "sulte-mode", for det eksistere ikke. Hvis du spiser for lidt, begynder kroppen blot at nedbryde muskelmasse for at de livsvigtige organer kan få sin næring. Dit stofskifte falder ikke pludselig drastisk, fordi du stopper med at spise, da din krop stadig skal bruge x antal kalorier ligemeget hvad.

Drop det er "kickstarte" en kur, det er der simpelthen ingen mening i.

Jeg vil råde dig til at spise sundt (du ved sikkert hvad jeg mener) og varieret istedet. Betragt det som din nye livsstil, istedet for en kur, og gør hvad du kan for at det ikke bliver en pligt, men derimod en fornøjelse at leve på denne måde. Så skal vægttabet nok komme stille og roligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share