Vidste I det? (spændende)


Aras
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg stødte på denne artikel på nettet idag og overraskende nok stod der noget jeg ikke umiddelbart vidste, og kunne godt tænke mig at høre jeres synspunkter på denne artikel. Jeg aner ikke om det er en god eller dårlig kilde, men måske nogle kunne henvise til videnskabelige artikler, der berører emnet.

http://www.slankesid...menuID=6&id=240

Jeg hæfter mig især ved:

"Undersøgelser har vist, at personer med en lav fedtvægt har et forhold på 2 til 1 i forholdet mellem muskelmasse og fedtforøgelse, når de spiser flere kalorier end de forbruger. Det betyder, at hver gang de lægger to kilo muskel på kroppen, tager de et kilo fedt på. Mod sat har det vist sig, at meget overvægtige personer har et forhold mellem muskel- og fedtopbygning på 1 til 4, når de overspiser. Hver gang de tager et kilo muskel på, tager de fire kilo fed på. Fedme er således en selvforstærkende proces. Jo højere fedtprocent man har, jo større en del af de overskydende kalorier, man indtager, vil bliv omdannet til fedt."

Og generelt hele emnet omkring først at smide masse (uundgåeligt fedt og muskler) og så derefter opbygge masse (mest muskelmasse og mindre fedt) = lav fedtprocent.

Edited by Aras
Link to comment
Share on other sites

Når man begynder at overspise vil der ske en øgning af ens magre kropsmasse ved at alle glycogendepoter fyldes op og desuden vil der bindes ekstra materiale i tarmen samt vand dvs steder. Alt kalde dette for muskel er i mine øjne ikke korrekt, vil betragte det som mager kropsmasse (LBM).

Er du overvægtig som udgangspunkt, så er alle depoter allerede godt fyldte da ens habituelle madindtag allerede er for stort. Dette vil betyde at der helt enkelt ikke er samme mulighed for at fylde de magre depoter op, som hos tyndere individer, og det vil så igen betyde at vægtøgning i højere grad vil være rent fedt!

Link to comment
Share on other sites

Når man begynder at overspise vil der ske en øgning af ens magre kropsmasse ved at alle glycogendepoter fyldes op og desuden vil der bindes ekstra materiale i tarmen samt vand dvs steder. Alt kalde dette for muskel er i mine øjne ikke korrekt, vil betragte det som mager kropsmasse (LBM).

Er du overvægtig som udgangspunkt, så er alle depoter allerede godt fyldte da ens habituelle madindtag allerede er for stort. Dette vil betyde at der helt enkelt ikke er samme mulighed for at fylde de magre depoter op, som hos tyndere individer, og det vil så igen betyde at vægtøgning i højere grad vil være rent fedt!

Jeg vil personligt ikke kalde det "overspisning" før glykogendepoterne er fyldt op, hvilket vil være det samme for en tyk som en tynd. Du kan muligvis sige, at en tynd der pludselig begynder at overspise, kan godt få depoterne til at stige nogle få procent ekstra over 7-14 dage (gæt), hvor en overvægtig person der har overspist i længere tid, ikke kan presse citronen mere. Men det mener jeg er en anden debat.

En overvægtig og en normal vægtig der laver det præcis samme træningpas, og har præcis de samme forudsætninger for hypertrofi, vil også have en identisk muskelvækst. Hvis de begge indtager, lad os sige 500 kcal, og de 300 går til hypertrofi, er det da muligt nogle af de resterende 200 vil blive i tarmen længere tid hos den normal vægtige, kontra den overvægtige som er helt fyldt ud, som man siger :smile:

Men hvis de begge overspiser i flere måneder, vil jeg påstå af forskellen mellem de 2 er få procent i sidste ende. Eller sagt på en anden måde, den normal vægtige vil have en mindre tilpasningsperiode til has overforbrug, hvor den overvægtige allerede har været igennem en tilpasning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jo længere tid man har været i kalorieoverskud (og er man overvægtig har man sandsynligvis været det i et par år..), vil ens insulinsensitivitet forringes drastisk, og kroppen vil blive gradvist ringere til at bygge muskelmasse i forhold til fedtmasse. Det er ingen stor overraskelse at overvægtige har lettere ved at bygge fedt på end folk med bedre insulinsensitivitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share