Cut vs. bulk - forskel på programmer? Øvelser, set/rep-range osv.


Aesthetic
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til at cutte nu, og mit spørgsmål er, hvordan jeg skal tilrettelægge mit program.

Under bulk har jeg kørt følgende fullbody 3 gange om ugen, med progression, selvfølgelig:

4x6 dødløft

4x6 squat

3x10 bænk

4x6 weighted chinups

4x6 weighted dips

4x8 kettlebell clean & press

3x10 cable crunches

+ nogle lette stabilseringsøvelser til skuldre/bryst på ringe, planken til transversus osv.

Skal der laves noget nævneværdigt om, når jeg nu skal cutte?

Og et bonusspørgsmål: Post workout meal - under bulk har jeg bare sørget for at indtage en shake med hurtigoptagelse kulhydrater og proteiner. Skal det laves om under cut? (Jeg er selvfølgelig klar over, at mit totale kcal-indtag skal sænkes i forhold til bulk-perioden).

På forhånd tak! :-)

Edited by Aesthetic
Link to comment
Share on other sites

Der er 2 skole om cut program:

  • a) Køre dit normale program rotation, ingen ændring af set/rep.
  • b) køre et program med en lavere rep/højere sæt range så du bibeholder/fokusere på din styrke. Normale vil de fleste der køre bulk bruge et træningsprogram med 8-10 reps af 3 sæt.

For at være ærlig vil der nok ikke være den store forskel.

Når det er sagt så burde du overveje at skifte program eller finde nye øvelser til samme muskelgrupper, så din krop/muskler får noget nyt at arbejde med.

Post workout meal:

der skal gerne være protein og kulhydrat i dit post workout meal, både i bulk og cut fasen.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, den har det ganske glimrende, især efter, at jeg har fået rettet min teknik i dødløft for nylig. Det skal dog siges, at jeg ikke squatter særlig tungt, og husk, at min clean & press er med kettlebells - en arm ad gangen. Derfor er vægten her ikke særlig høj. Det havde nok været noget andet, hvis det havde været barbell c&p - her ville vægten være betydelig højere og derfor væsentlig hårdere for lænden. Jeg tænker lidt på, at jeg med kettlebell c&p også rammer obliques, der skal stabilisere, når jeg jo kun har vægt i en side. Men jeg overvejer, om jeg skal udskifte øvelsen med noget isolation - fx curls, military press of nogle sidebends?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share