Erfaringer med/holdninger til Intermittent Fasting (IF) søges


Mevan
 Share

Recommended Posts

Hej

Har nogen af jer prøvet konceptet Intermittent Fasting (IF) af, og hvis ja, hvilke erfaringer har I gjort jer?

Emnet og livsstilen er temmelig hypet på nettet, hvor Brad Pilons "Eat Stop Eat"-bog vist, efter hvad jeg kan læse mig frem til, er temmelig populær og velunderbygget. Hans tilgang til fasting består at faste i 24 timer én eller to gange om ugen og derudover spise fornuftigt de resterende 5 dage. Samme popularitet har Lean Gains-konceptet nydt godt af. Tilgangen her er en mere regelmæssig form for faste, nemlig i 16 ud af døgnets 24 timer. De resterende 8 tjener som "feeding window". Fælles for begge systemer er, at det at faste jævnligt skulle være gavnligt for kroppen, idet den får lov at komme ud af dens "fed state". Derudover skulle det at faste være fordelagtigt når man, sideløbende med styrketræning for ikke at miste muskler, vil sænke sin fedtprocent.

Jeg har ikke selv erfaringer med det og har endnu ikke læst nok undersøgelser til at vide om ideen taler sandt, men synes, at emnet er interessant og ønsker at kende jeres holdninger og erfaringer.

Der kan læses mere her (hvor der også linkes til en del videnskabelige artikler)

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

http://bradpilon.com/

http://www.marksdailyapple.com/fasting-questions-answers/#axzz23nLkSdIP

Link to comment
Share on other sites

Der er efterhånden en større forsamling brugere på bodybuilding.dk, der har forsøgt sig med IF ifm. diætforløb. Så vidt jeg ved, har så godt som alle talt positivt om det. Mig selv inklusive, og mine eksperimenter med Leangains-protokollen har generelt fungeret fremragende. IF gør det uhyggeligt meget mere praktisk og udholdeligt at være på diæt, det holder dit energiniveau betydeligt højere i løbet af dagen, og det giver dig væsentligt større råderum at skeje ud i.

Go for it.

Link to comment
Share on other sites

Findes der nogen form for videnskabelig evidens for at det er sundt at faste?

Det er også populært at være reaktionær: "Skulle det nu være moderne?".

Anders Nedergaard har skrevet om det på bodybuilding.dk

http://www.bodybuilding.dk/artikler/kost-kosttilskud/kost-kosttilskud/fastens-biologi.html

http://www.bodybuilding.dk/artikler/kost-kosttilskud/kost-kosttilskud/intermittent-fasting.html

Link to comment
Share on other sites

Der er dog en smule evidens der peger på at IF kan have posetive effekter:

http://www.bbc.co.uk/news/health-19112549

Desuden har Thierry Sanchez gjort sig nogle erfaringer med IF, gennem årene

http://kettlebellfitnessdk.wordpress.com/2012/07/25/fasting-look-good-nake/

Ellers er jeg enig med Karl Æg. IF gør det nemt at holde en diæt. Det er ikke for alle, og det er bestemt ikke overlegent ift. at spise normalt sundt osv.

Jeg har bare erfaret at det er nemmer at spise fra frokost og til aften, og at min energi funger godt med denne form. Hvis du kan spise sundt hele dagen igennem, og det virker for dig, ser du sansynligvis de samme resultater.

Link to comment
Share on other sites

På internettet er det også temmelig populært at mene at amerikanerne aldrig har været på månen og at CIA stod bag 9/11...

Findes der nogen form for videnskabelig evidens for at det er sundt at faste?

Talk about dårlige sammenligninger. Hvorfor skulle det være usundt at holde op med at spise morgenmad? Hvilken magisk egenskab har morgenmaden, som gør en daglig 16-timers faste direkte sundhedsskadelig?

Fastediæter har en række fordele. 1) Den begrænsede periode for fødevareindtag betyder alt andet lige, at risikoen for at overspise bliver mindre, hvilket mindsker risikoen for overvægt med hvad dertil hører af følgesygdomme. 2) Fastediæter modvirker udvikling af type-2 diabetes ved mindske det daglige antal af udsving i blodsukkeret. 3) Fastediæter er voldsomt praktiske, fordi man ikke behøver at tænke så voldsomt meget over, hvad man får at spise hvornår, så længe man holder sig inden for vinduet.

Man skal dog nok ikke forvente ret meget udover begrænsede korrelationer. IF er primært et redskab med nogle indiskutable fordele for ens sultfornemmelse under et diætforløb, som man kan vælge at bruge eller lade være. De direkte sundhedsmæssige fordele/ulemper vil givetvis være temmelig begrænsede, hvis ens makronutrientindtag ellers er det samme.

Link to comment
Share on other sites

Talk about dårlige sammenligninger. Hvorfor skulle det være usundt at holde op med at spise morgenmad? Hvilken magisk egenskab har morgenmaden, som gør en daglig 16-timers faste direkte sundhedsskadelig?

Fastediæter har en række fordele. 1) Den begrænsede periode for fødevareindtag betyder alt andet lige, at risikoen for at overspise bliver mindre, hvilket mindsker risikoen for overvægt med hvad dertil hører af følgesygdomme. 2) Fastediæter modvirker udvikling af type-2 diabetes ved mindske det daglige antal af udsving i blodsukkeret. 3) Fastediæter er voldsomt praktiske, fordi man ikke behøver at tænke så voldsomt meget over, hvad man får at spise hvornår, så længe man holder sig inden for vinduet.

Man skal dog nok ikke forvente ret meget udover begrænsede korrelationer. IF er primært et redskab med nogle indiskutable fordele for ens sultfornemmelse under et diætforløb, som man kan vælge at bruge eller lade være. De direkte sundhedsmæssige fordele/ulemper vil givetvis være temmelig begrænsede, hvis ens makronutrientindtag ellers er det samme.

100% enig.

Der er utroligt meget Street Science omkring mad. Og holdninger til at Faste er første skridt mod anoreksi og det der er værre.

Som der bliver peget på nogle steder er der forholdsvis lidt valid forskning på området, men det der er peger på at der ikke er nogle umiddelbare sundhedsmæssige fare ved at faste.

Tænker at en stor del af misforståelsen går på at de fleste tror det gælder om at reducere sit kalorie indtag drastisk, og detter er jo især ikke tilfælder ved fx. Leangains.

Men det er en god ide at prøve det af selv. Det kræver sådan set ikke andet end at man ikke spiser.

Link to comment
Share on other sites

Er glad for at høre at så mange her inde er blevet glad for IF.

Personligt har jeg kørt eat stop eat 2 X ugentligt med 36 T fasting hvilket egentlig fungere fint, har masser energi om dagen og kan give den gas i centeret.... MEN løber ind i et problem konstant (indtil videre) når jeg har fx fra 7 morgen med fasting og så rammer natten så kan jeg ikke sove (max 4 T)

Oplever en kraftig uro i kroppen, om dette enden skyldes dotox eller det faktum at jeg bør ligge min træning anderledes end jeg plejer for at tage hensyn til recovery time er jeg ikke sikker på, ved bare at det er møg irriterende!!!!

Nogen der har oplevet noget ligende eller har gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Din krop udskiller en del hormoner når du rammer faste stadiet. Og din krop køre "tør" for kulhydrater. Du vil opleve den samme uro, og vanskeligheder med at sove, hvis du køre en Low Carb kur. (Jeg husker at have læst det i flere logs herinde, og har selv oplevet det samme)

Det er derfor fx 19 timers eller 24 faste kan give mere mening.

Hvor ligger du din træning normalt? Cardio træning bør ikke være for tæt på senge tid, da det også kan gøre det rigtigt svært at sove ordenligt.

Link to comment
Share on other sites

Nu er min e-credit @ diæt ikke på det højeste herinde i skrivende stund. :p men..

Jeg fungerer bedst på tom mave indtil kl 12+. Det gælder en almindelig arbejdsdag, eksamen eller træning (træne fastet).

IF gør i øvrigt, at man kan spise sig stopmæt på få kalorier. Min eneste udfordring er at få nok grøntsager og lean kød ned.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være ganske sundt for kroppen at blive vænnet af med at kaste i hovedet hele tiden, blandt andet i forhold til insulinsensitivitet. IF principperne åbner op for gode muligheder for at tilrettelægge sin kost som man selv vil i højere grad end den dogmatiske "6-8 måltider om dagen" tilgang. Utrolig mange folk ånder lettet op når de får at vide at de ikke behøver følge et fastsat måltidsmønster, men i højere grad kan vælge en måltidsfrekvens der passer deres hverdag.

Jeg vil dog ikke mene at IF er en tilgang man bare lige sætter folk til. En overvægtig person vil sandsynligvis have et skævt forhold til mad og at sætte vedkommende på en fastediæt kan tænkes let at medføre nedsat compliance i form af at sultfølelsen bliver for uudholdelig og han falder i og går amok i 7-Eleven på vej hjem.

En mellemting mellem traditionel 6-8 måltider og IF tilgangen, hvor folk spiser når det passer deres daglige rutiner, og derfor ikke behøver gå i panik fordi de misser et måltid, kan være et fantastisk redskab

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share