Leg raises: Abs eller hip abductors?


Aesthetic
 Share

Recommended Posts

Ja, spørgsmålet er forholdsvist simpelt:

Jeg hører ofte, at leg raises er en glimrende maveøvelse. Jeg har været inde og undersøge hvordan den skal udføres, og der skal torsoen holdes ret, mens man løfter benene. Men hvis man nøjes med blot at løfte benene uden at flekse torsoen, går øvelsen så ikke primært i hoftebøjerne i stedet for abdominis?

Eller har jeg misforstået noget..

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke misforstået noget...

Hvis torsoen holdes ret er der ingen koncentrisk aktivitet i m. rectus abdominis, øvelsen vil foregå over hofteleddet og vil derfor træne hoftebøjerne. M. rectus abdominis udspringer fra ribbenene og hæfter på skambenet, altså hvis denne skal aktiveres koncentrisk kan torsoen ikke holdes ret...

Link to comment
Share on other sites

Afhænger af hvad du ligger i "glimrende maveøvelse"? Hvad vil du opnå med at lave denne øvelse? Hvis målet er større mavemuskler, så er det ikke vejen frem... Statisk udholdenhed for samme muskulatur, tænker jeg umiddelbart også at der ville være bedre alternativer til.

Link to comment
Share on other sites

Ja, støre abs er ønsket. Men måske skal jeg bare holde mig til cable crunches? Min mave har nu altid været mit svage punkt, selv ved en lav fedprocent, og på trods af, at jeg båder squatter og dødløfter, så det ville være rart med en eller anden øvelse, der ramte godt.

Link to comment
Share on other sites

Husk at mavemusklerne også kun arbejder isometrisk i Dragon Flags og Roll-Outs (hvis man laver dem korrekt).

Jeg er lidt uenig mht. flags'ne. Hvis man er evil evil, så har man bevægelse over maven, når man laver dragon flags

Så dette er forkert udførelse af ab wheel rollout?

De kan laves på et hav af måder, men hvis du kan mærke noget i lænden, så er du ikke stærk nok til at lave dem...

Link to comment
Share on other sites

Du sagde den var hård for lænden... - den bør ikke være hård for lænden

Jeg vil gerne understrege, at jeg *ikke* laver dragonflags, og ikke har gjort det udover en lille 'prøve', så diskussionen om denne øvelse er vist ikke helt relevant ift. mig :-D

I stedet laver jeg ab-wheels roll-out, som ikke går i lænden, efter jeg lige har set et par videoer og været opmærksom på min teknik.

EDIT: Mht. dragonflags, så har jeg været vældig glad for øvelsen for år tilbage, hvor jeg dog var væsentlig større og ikke mindst stærkere, end jeg er i dag. Når jeg på et tidspunkt er stærk nok (igen), så vil jeg nok kaste mig over øvelsen. :-)

Edited by Aesthetic
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share