Chin-ups - for dummies...


WilliamS
 Share

Recommended Posts

Mine svage arme / overkrop kombineret med en imponerende kropsvægt gør det til noget nær en umulighed at lave noget der kommer bare i nærheden af en halv chin-up.

Jeg har samme problem med dips, men der har jeg i stedet kastet mig over bench dips for at komme i gang. Men hvad kunne et godt alternativ til chin-ups være?

Link to comment
Share on other sites

Bench dips er vist nok ikke anbefalelsesværdige for skuldrene. - Jeg laver dem godt nok selv en sjælden gang imellem, med det er kun kropsvægt.

Søg på youtube efter; 'Eccentric chin-up' - Det er nok det bedste måde at træne til at lave sin første, ellers kan du lave jumping, hvor du hopper op og så falder ned i ca. 2-3 sek. Ellers kan du også få en makker til at holde dig om fødderne, så kan du selv styre hvor meget hjælp du skal have.

Link to comment
Share on other sites

Et andet fif er at 'hoppe' op og så sænke dig ned så langsomt som muligt... Derudover kan du som mugge også siger starte med pull downs i motioncenteret... og på den måde bygge din styrke op...

og så hjælper det selvfølgelig også at tabe et par kilo ;)

Jeg selv er kommet til et punkt hvor jeg kan tage 5-7 stykker af gangen... hvor mit første mål er 3x10@bw... Jeg har fået at vide jeg skal lave 30 hver gang uanset hvor mange sets jeg så bruger på det... Det har hjulpet mig ret meget og har på små 2 uger allerede rykket mig fra at kunne lave 3-4 stykker til nu at kunne lave 6-7 stykker.. Men det er klart at denne metode først er relevant for dig når du er kommet lidt længere...

Link to comment
Share on other sites

WilliamS

Det er et par metoder til at opnå kunne lave en hel range of motion chin/pull-up:

1) lav negativ træning, som allerede beskrevet. hop op og sænk dig langsom

2) træning i smith stativ/redskabsgymnastik ringe. Grib baren eller ringene og læn dig bagover indtil du står i en 45 graders fra gulvet, og lav så 4 sæt af 6 "pull-ups". Når du kan lave 4 sæt af 6 reps ved 45 grader, ændre du vinkel mellem din krop og gulvet og laver igen 4 sæt af 6 reps. Sådan fortsætter du indtil du på et tidspunkt vil du komme helt ned og ligge flat på gulvet - når du kan lave 4 sæt af 6 reps flat fra gulvet kan du lave mellem 3-5 rigtige chin-ups.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Super input - Tusind tak for indsparkene!

Jeg tror jeg går i krig med at hoppe og lave 45 graders pullups og ser hvad der passer mig bedst ... træningen foregår derhjemme så pulldowns er ikke umiddelbart en mulighed.

KRF: Jeg synes netop jeg belaster skuldrene afsindigt meget ved dips da jeg ikke har styrke nok i armene. Ved bench-dips synes jeg netop jeg kan låse skuldrene fast og primært bruge armene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share