Lænd og knæsmerte


Guest Slettet_04042015
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_04042015

Jeg vil høre om nogen gider at dele deres oplevelser omkring problemer med lænd og afledte knæsmerter. Eventuelt hvad intensiv træning af lænd har kunne eller ikke kunne gøre for at afhjælpe knæsmerter med udbredning til underben. Det handler selvfølgelig om den store iskias nerve. Jeg har en mild form for slidgigt omkring L5 og noget lænd der skal trænes. .

Jeg løftede overordentligt tunge vægte for omtrent elleve år siden. Mit ene knæ synes at bøvle dengang ved høje vægte. Jeg fik dengang undersøgt mit knæ grundigt på kryds og tværs inklusiv MR og fik konstateret et meget sundt knæ. Jeg fattede derfor ingenting på det tidspunkt. Jeg havde nok bemærket det sommetider småkradsede omkring venstre baldemuskulatur. Men ingenting er tilfældige når det handler om selv kroppens små signaler. Jeg indstillede alligevel træningen og 'mit knæ' synes ikke at give problemer i dagligdagen.

Jeg har ikke normalt været opmærksom på at jeg har et lændeproblem. Men jeg var fornyligt nede med en baglårsskade og kunne ikke bevæge mig normalt i to uger. Jeg enten sad eller lå meget på en blød madras mens ophelingen af baglårene stod på. Jeg går eller cykler ellers normalt 20 km dagligt. Men resultat af immobiliseringen er en dårligere holdning hvor opspænd i bug og rygmuskulatur ryger helt kombineret med en relativ utrænet lænd (skyldes mgl motivation gr. haseproblemer) bevirker der opstår seriøse nervesmerter (rodpåvirkning formoder jeg L5) der breder sig aggressivt nedefra fod og op over knæ i det ene ben (henover fem dage). Kontakter læge og vagtlæge der begge henstiller til jeg skal afvente speciallæger jeg har en aftale med om xx dage. Men det gør jo vavittigt ondt tilsidst. Kan dårlig ramme tasterne på tastaturet. Jeg rammer dog noget information om bagoverbøjning i ryggen (har tidl. prøvet med ryghævninger der foreslår som en skrædder i helvede). Bagoverbøjningen med håndfladerne i gulvet er mit sidste håb og viser sig efter at være holdt i 12 minutter langt udover min tålmodighed men alene gjort i desperation at 'ilte' mine tæer til en begyndelse som synes at være ved at blive kvalt. Denne marginale ændring registrerer jeg og gentager øvelsen hele natten hvor jeg gradvis kan mærke det ulidelige ved smerterne trækker sig tilbage. Ikke desto mindre ryger balancen på benet og benet ryster når man går bare nogle centimeter ned i en benbøjning i dagene derpå. En 600 meter indkøbstur rammer det ene ben værre et marathon. Presser hårdt ind i baglåret af udmattelseæ Suk.

Men det pisser mig totalt af at ingen af lægerne har kunne give mig råd om denne førstehjælp der kunne sende nervebetændelsen på retur. Jeg føler at sværhedsgraden ved forløbet fremover er tidoblet med meget usikker prognose. Samtidig med at lægerne har givet udtryk for irritation over endnu en rygpatient har ringet til dem (men første gang jeg ringede om smerter).

Ikke desto mindre kunne det være spændende at få afklaring på mit spørgsmål jeg stillede til dig indledende.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej Mester.

Det er helt sikkert... at du har nogle steder i dit bevæge apparat hvor der er kludder i systemet..
Nu har jeg ikke lige akkurat prøvet at være i din situation før.. Men jeg ved af erfaring.. at et problem et sted.. sagtens kan vise sig helt andre steder i kroppen..

Hvis jeg var dig, ville jeg begynde at undersøge problemet på nettet.. og finde folk, som selv har løst det..

Lægerne og fysioterapeuterne kan du, EFTER MIN MENING.. ikke bruge til det store.. de vil bare have dine penge, eller fysioterapeuterne vil i hvert til fald ! og lægerne er lidt ligeglade.. så længe du kan passe dit arbejde..

Bliv nysgerrig på dit problem og få det løst ved egen hjælp..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share