Baller og baglår af stål


Sofie Sørensen
 Share

Recommended Posts

Det er jo åbenlyst forkert at påstå at 1-bens øvelser kun kan bidrage til stabilitet og balance. Det er jo hvad du skriver ikke?

1-bens øvelser kan i den grad øge styrke og skabe muskelvækst. Folk der påstår andet vrøvler.. dvs. dig :)

2-bens øvelser er for mange ikke en mulighed pga. skader, dårlig teknik og manglende udstyr. Jeg vil vove den påstand at rigtig rigtig mange der squatter ville få mere ud af at skifte til 1-bensøvelser, set ud fra et skadessynspunkts såvel som et hypertrofi synspunkt. Jeg er ikke uenig i at squat er en super øvelser, men faktum er at det er en meget svær øvelse og derved bliver skades potentialet ligeledes stort. 1 bens øvelser er derimod meget lettere tilgængelige og skades potentialet er på grænsen til det ikke eksisterende.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke har ydre belastning til rådighed, og airsquat er for nem, ja så er pistols selvfølgelig det oplagte næste skridt. Så lige præcis den sætning om etbensøvelser, den synes jeg også er lidt ved siden af. Men derudover, så er jeg enig i kritikken af caMillas program. Hvis man anbefaler forskellige typer armstrækkere og plankepositioner til bagkæden, så er der noget grundlæggende anatomi, man ikke har forstået. Hvis vi skal være flinke, så vil den slags øvelser muligvis ramme baller og baglår som antagonistiske stabilisatorer. Det vil sige, at hvis man spænder hårdt i mave, hoftebøjere og quads i f.eks. planken, så vil baller og baglår holde igen, således at man bliver i planken på trods af spændet i de først nævnte muskler.

Kropsvægtøvelser for baller og baglår? Jeg kender kun én: Glute-Ham Raise. Googl den, der er mange videoklip af den. Maxer.dk har også en god instruktionsvideo. Hvis du har en vægtstang: Dødløft. Den træner næsten hele kroppen, hvis du laver den tilpas tungt, og giver meget til de ønskede muskler.

Der ligger ikke nogen muskler i overgangen mellem baller og baglår, så det område kan du ikke styrketræne. Hvis du føler dig slasket det sted, er det fedt, og det kan som alt andet fedt ikke punktslankes. Men du kan evt. vælge at tabe dig generelt, så vil det reduceres før eller siden.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo åbenlyst forkert at påstå at 1-bens øvelser kun kan bidrage til stabilitet og balance. Det er jo hvad du skriver ikke?

Nej, det er hvad du tolker ud af det jeg skriver. Mit budskab med min sætning er ganske enkelt, hvorfor lave et-ben øvelser, hvis målet er hypertrofi - der er 2-bens øvelser (når vi snakker frivægt) mere effektive, fordi balance+stabilitetselementet er fjernet.

1-bens øvelser kan i den grad øge styrke og skabe muskelvækst. Folk der påstår andet vrøvler.. dvs. dig :)

Jeg har aldrig påstået, at 1-bens øvelser ikke kan skal muskelvækst og/eller styrke - bare at der er smartere måder at skabe hypertrofi på end ved et-bens øvelser, fordi belastning er hæmmet af de to ovenstående faktorer: balance og stabilitet.

2-bens øvelser er for mange ikke en mulighed pga. skader, dårlig teknik og manglende udstyr. Jeg vil vove den påstand at rigtig rigtig mange der squatter ville få mere ud af at skifte til 1-bensøvelser, set ud fra et skadessynspunkts såvel som et hypertrofi synspunkt.

Det er jo en helt anden snak, hvis det er teknikken der nu er på programmet. Desuden er jeg ikke enig med dig i, at unilaterale fri-vægts øvelser (som jeg går udfra er dem du snakker om), er lettere tekniske end squats og deslignende øvelser.

Jeg er ikke uenig i at squat er en super øvelser, men faktum er at det er en meget svær øvelse og derved bliver skades potentialet ligeledes stort. 1 bens øvelser er derimod meget lettere tilgængelige og skades potentialet er på grænsen til det ikke eksisterende.

Det er vrøvl. Hvorledes er lunges lettere tilgængelig end squat? og hvorledes er squat sværre teknisk end lunges?

Jeg har svaret med FED i din quote.

Nu er snakken så en helt anden, nu hvor vi kun har med kropsvægt at gøre.

Lad mig høre, hvordan du fx. vil progredieres fra et airsquat/lunges, der bliver for let, når der ingen vægt er tilrådighed.

Link to comment
Share on other sites

Sofie skriver senere i et indlag.. Situationen er nu den at jeg er i bangladesh for at arbejde de næste tre mdr, og derfor ikke rigtig har håndvægte ved hånden. Vil forsøge mig med nogle opfyldte sodavandsflasker. Men har du evt nogle øvelser hvor jeg ikke behøver andre rekvisitter end sig selv, eller f.eks. stol, bord, trappe osv.

Derfor valgte jeg at give hende nogle ovelser til forskellige muskelomrader og ikke kun baller og baglar, men som er baseret paa at hun kan udfore dem hvor og nar som helst!

Link to comment
Share on other sites

Teknik er altid på programmet, derfor burde mange skifte squat ud med 1-bens øvelser. Ja squat er måske bedre til at skabe hypertrofi, men hvad hjælper det hvis du konstant er plaget af skader.

Mener du helt seriøst at lunges er en lige så svær øvelse at lære som squat?

Jeg giver dig ret i at der skal større belastning end kropsvægt til at få store ben. Nu er store ben dog ikke målet for alle mennesker, og jeg vil vove den påstand at "almindelige" mennesker der træner for at komme i lidt bedre form, uden problemer kan nøjes med øvelser der kan laves i hjemmet. Hvis du læser de sider jeg linkede til tidligere vil du selv kunne se nogle af de øvelser der er sværere end airsquat og lunges.

Iøvrigt er der altid ekstra vægt til rådighed. Det kræver bare lidt opfindsomhed.

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg synes det er dybt uinteressant at svare paa hvorledes jeg var øm i baller og hvilken muskel jeg var øm i!!!! Og jeg synes det er aldeles ubehageligt, hvor meget folk de vælger at hakke paa hinanden, fremfor at komme med brugbare ovelser, som Sofie kan gore brug af, nar nu hun ikke har adgang til et fitness center.

Link to comment
Share on other sites

Teknik er altid på programmet, derfor burde mange skifte squat ud med 1-bens øvelser. Ja squat er måske bedre til at skabe hypertrofi, men hvad hjælper det hvis du konstant er plaget af skader. Om man konstant er plaget af skader, fordi man squatter er måske noget af en påstand du slynger ud, som ikke er sand. Squat er ikke nødvendigvis bedre til at skabe hypertrofi end fx. lunges, det handler i bund og grund om den ydre belastning + andre faktorer som fx. kost.

Mener du helt seriøst at lunges er en lige så svær øvelse at lære som squat?

Jeg mener helt seriøst, at squat og lunges begge er teknisk svære øvelser, at lunges er lettere end squat vil jeg ikke give dig ret i, nej. Hvorfor er lunges lettere?

Lunges stiller krav til CORE stabiliteten, samt stabiliteten omkring knæ-hofter-ankel, koordineringen af de forskellige led osv. Hvori adskiller squat sig på disse punkter?

Jeg giver dig ret i at der skal større belastning end kropsvægt til at få store ben. Nu er store ben dog ikke målet for alle mennesker, og jeg vil vove den påstand at "almindelige" mennesker der træner for at komme i lidt bedre form, uden problemer kan nøjes med øvelser der kan laves i hjemmet.

Bedre form er et vidt begreb. Hvad er bedre form? Hvad jeg kan læse i første indlæg, så vil trådstarter have "balle af stål, og faste baglår", dvs. enten hypertrofi og/eller vægttab, men da trådstarter efterspørger styrkeøvelser, så tolker jeg det som om hypertrofi er målet. At du så sætter hypertrofi og store lår i samme sætning, er en misforståelse fra din side. Jeg vil lige påpege, at jeg ikke har sagt, at man ikke kan opnå styrke og hypertrofi med de øvelser, som du har smidt i det første link, dog er det bare ikke det mest effektive måde at gøre det på - og hvorfor gøre ting på den mest bøvlede måde?

Hvis du læser de sider jeg linkede til tidligere vil du selv kunne se nogle af de øvelser der er sværere end airsquat og lunges. Jeps, hvor størstedelen af dem kræver remedier, hvorfor vægtstænger ligeså godt kunne komme på tale så.

Iøvrigt er der altid ekstra vægt til rådighed. Det kræver bare lidt opfindsomhed. Ok, hvis der altid er det, så er jeg tilbage ved mit første statement.

Jeg har svaret med FED igen.

Oprigtigt talt, så er dette ikke et personligt angreb på dig, men jeg kan ikke lade være med at undre mig over den måde du selv udføre lunges på, hvor du helt taber din overkrop, også sidder du samtidig og giver udtryk for, at lunges ikke er nogen teknisk svær øvelse.

Link sakset fra din log: youtube.com/watch?v=7Z_RUEFsIyU&feature=player_embedded

Edited by Juan Pelota
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lunges jeg laver men bulgarian split squats. Du har ret i at jeg taber overkroppen, det blev jeg opmærksom på da jeg lavede optagelsen. Hvilke skader kan opstå pga det?

Squat adskiller sig ved at lægge en stor belastning på lænden. Det gør 1 bens øvelser ikke.

De fleste der træner får aldrig ordentlig undervisning i korrekt teknik. Alligevel squatter de på livet løs fordi næsten alle fortæller, at det er den eneste måde at få store ben på. Hver gang jeg træner i et center og ser folk squattet har størstedelen elendig teknik. Hvis folk i stedet blev sat til at lave 1 bens øvelser er jeg sikker på at der ville opstå langt færre skader. Ja jeg ved det er noget af et postulat og vi finder nok aldrig ud af om det passer :)

Jeg er stadig sikker på at trådstaterne kan opnå de resultater hun ønsker uden brug af nævneværdigt udstyr.

Bare fordi du ikke ser det som et problem at gå ned i et træningscenter og bruge de faciliteter der er til rådighed, er det ikke ensbetydende med, at alle har det på samme måde. Hvad der er bøvlet for dig er måske den perfekte løsning for andre. At det ikke er den mest optimale måde at gøre det på er jo fuldstændig ligegyldigt. De fleste der træner er jo ikke specielt målrettede men gør det for at være sunde.

Link to comment
Share on other sites

Teknik er altid på programmet, derfor burde mange skifte squat ud med 1-bens øvelser. Ja squat er måske bedre til at skabe hypertrofi, men hvad hjælper det hvis du konstant er plaget af skader.

Mener du helt seriøst at lunges er en lige så svær øvelse at lære som squat?

Jeg giver dig ret i at der skal større belastning end kropsvægt til at få store ben. Nu er store ben dog ikke målet for alle mennesker, og jeg vil vove den påstand at "almindelige" mennesker der træner for at komme i lidt bedre form, uden problemer kan nøjes med øvelser der kan laves i hjemmet. Hvis du læser de sider jeg linkede til tidligere vil du selv kunne se nogle af de øvelser der er sværere end airsquat og lunges.

Iøvrigt er der altid ekstra vægt til rådighed. Det kræver bare lidt opfindsomhed.

hvorfor skulle man være konstant plaget af skader bare fordi man squatter?

Jeg har både lært lunges og squat inden for kort tid, og jeg synes klart lunges var sværest at lære. Fordi man forskyder sit tyngdepunkt og skal holde balancen på et ben. Dvs halvdelen af min hjerne var optaget af at tænke, IKKE falde... og alligevel blev der rettet på mig tit. Selv da jeg troede at nu var den der squ.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svaret med FED igen.

Oprigtigt talt, så er dette ikke et personligt angreb på dig, men jeg kan ikke lade være med at undre mig over den måde du selv udføre lunges på, hvor du helt taber din overkrop, også sidder du samtidig og giver udtryk for, at lunges ikke er nogen teknisk svær øvelse.

Link sakset fra din log: youtube.com/watch?v=7Z_RUEFsIyU&feature=player_embedded

Jeg har svaret med FED igen.

Oprigtigt talt, så er dette ikke et personligt angreb på dig, men jeg kan ikke lade være med at undre mig over den måde du selv udføre lunges på, hvor du helt taber din overkrop, også sidder du samtidig og giver udtryk for, at lunges ikke er nogen teknisk svær øvelse.

Link sakset fra din log: youtube.com/watch?v=7Z_RUEFsIyU&feature=player_embedded

Jeg har svaret med FED igen.

Oprigtigt talt, så er dette ikke et personligt angreb på dig, men jeg kan ikke lade være med at undre mig over den måde du selv udføre lunges på, hvor du helt taber din overkrop, også sidder du samtidig og giver udtryk for, at lunges ikke er nogen teknisk svær øvelse.

Link sakset fra din log: youtube.com/watch?v=7Z_RUEFsIyU&feature=player_embedded

Jeg synes egentligt JBs form er ret god. I bul. split squat kommer man jo netop ned i en spidsvinkling mellem ryg og lårben (i modsætning til en konventionel 90/90 split squat).

Link to comment
Share on other sites

Det er vist den klassiske, "opret en bruger, svar med en anden bruger og reklamer for din blog, samtidig med du liiige roser dine egne svar". Sjovt nok spørger Sofie kun ind til Camillas råd, selv om de andre råd er bedre..... I find that funny :laugh:

Lige præcist...

Og for at gøre det mere autentisk bruger vi ikke danske bogstaver.

Men fedt at man kan gå på MOL fra ulandet bangladesh, men ikke anskaffe en håndvægt eller kettlebell... :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentligt JBs form er ret god. I bul. split squat kommer man jo netop ned i en spidsvinkling mellem ryg og lårben (i modsætning til en konventionel 90/90 split squat).

JB sælger jo netop et-bens øvelser fremfor squat på, at de ikke belaster ryggen i samme grad, hvilket ikke er sandt, hans teknik taget i betragtning. Desuden er der stor forskel på 1-bens øvelser, så det kunne måske være interessant, hvis du gad at give de øvelser du henviser til navne.

Jeg ville guide udfra opfattelsen af, at dette er den rigtige bundposition: http://www.watermaniaclinic.com/wp-content/uploads/2010/02/bulgariansplitsquat.jpg

Nå, lad diskussionen ligge, vi bliver vist aldrig enige - desuden handler denne tråd vist i virkeligheden mere om promovering af Birgitte Nymann lignende blog.

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg synes det er dybt uinteressant at svare paa hvorledes jeg var øm i baller og hvilken muskel jeg var øm i!!!! Og jeg synes det er aldeles ubehageligt, hvor meget folk de vælger at hakke paa hinanden, fremfor at komme med brugbare ovelser, som Sofie kan gore brug af, nar nu hun ikke har adgang til et fitness center.

Kære CaMilla

Hvordan kan det være at dit keyboard kun virker nogengange? Er der en grund til at du skriver "paa", men "øm"? Senere i indlægget er du tilbage til at skrive "gore" - glemte du lige at du var i Bangladesh?

Hvorfor er det for øvrigt ikke Sofie du har valgt skulle være uden dank keyboard? Det ville give mere mening, når nu hun er ude i junglen.

Kys og kram

FaMe Bro

Link to comment
Share on other sites

JB sælger jo netop et-bens øvelser fremfor squat på, at de ikke belaster ryggen i samme grad, hvilket ikke er sandt, hans teknik taget i betragtning. Desuden er der stor forskel på 1-bens øvelser, så det kunne måske være interessant, hvis du gad at give de øvelser du henviser til navne.

Jeg ville guide udfra opfattelsen af, at dette er den rigtige bundposition: http://www.watermani...nsplitsquat.jpg

Nå, lad diskussionen ligge, vi bliver vist aldrig enige - desuden handler denne tråd vist i virkeligheden mere om promovering af Birgitte Nymann lignende blog.

Jeg vil sige 1-bens belaster ryggen mindre på grund af mindre vægt, men mere på grund af risiko for dårlig udførelse som følge af dårlig bevægelighed/funktion i hoften, men så er der selvfølgelig mindre vægt på så risici er mindre.

Ham her træner under Mike Boyle:

Gutten på billedet, du linkede til har self. en smuk bul. split squat, men jeg tvivler på de færreste nogensinde kommer til at have muligheden for at gøre det sådan - uden at den oprejste stilling kommer ved lumbar extension, tiltet eller twistet bækken.

En 90/90 lunge er en helt alminde lunge med 90 graders vinkel over det hele :)

Link to comment
Share on other sites

Venner - vi skal alle sammen vise den respekt i diskussioner, som tager udgangspunkt i at modparten måske ikke tager fejl (det gælder dog ikke undertegnede).

De øvelser Camilla anbefaler er absolut relevante for træning af baglår og gluteus - specielt med den præmis, at det skal være uden udstyr. Hasemusklerne er jo ligesom gluteus kraftige hofteekstensorer. Ved forskellige typer af knæbøjninger (specielt med kroppen fremadfældet) er hasemusklerne kraftigt aktiverede.

Dertil anbefaler Camilla nogle core-øvelser, men jeg kan ikke se at hun blander det sammen med balle-baglår træningen.

Et-bens træning er jo oplagt, når der ikke bruges udstyr. Hvis vi laver et forsimplet regnestykke (hvor der ikke tages hensyn til benenes vægt), så kan det se således ud:

En person med en overkropsvægt på 50 kg squatter med 50 kg på nakken. Hvert ben løfter 50 kg.

Samme person et-bens squatter uden vægtstang. Belastningen er den samme på det aktive ben.

Hvad angår overlappende profiler, så er der (som MP siger) intet der peger på sammenfald - så nogen skylder Camilla og Sofie en undskyldning :hands:

Link to comment
Share on other sites

jeg troede egentlig at det var 'ulovligt' på MOL at markedsføre et produkt, direkte eller indirekte. det er ikke svært at gennemskue at der er en vis reklame i nogle af de indlæg der ses i den tråd her.

hvis der skal 'strammes' op i regionen under ballerne, kræver det som tidligere sagt enten en forøgning af muskeltværsnittet i området, og/eller fedttab.

det er ikke beskrevet om trådstarters muskelstyrke er så lav at kropsvægtsøvelser kan stimulere muskelvækst.

one-legged hip thrusts evt. med øget ROM, eller sprint, må være mine bedste bud hvis det skal være kropsvægtsøvelser. ellers er der beskrevet en masse gode forslag til hvad du ellers kan lave.

fandt denne video morsom ift. træning på hotelværelset: http://www.youtube.com/watch?v=MY2YhbNKXgs

mvh jvd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share