Northern Spirit [Crossfit alert]


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

På samme tid prætentiøs og uinteressant. Det kan godt være, der ligger en god historie gemt et sted, men filmen formår på intet tidspunkt at fortælle noget sammenhængende og nyt omkring crossfit. Den drukner i mislykkede, arty farty kameraindstillinger, påtaget leg med dybdeskarphed og kameravinkler, højstemt baggrundsmusik og usammenhængende historier.

Den skulle måske have valgt at fokusere enten kun på konkurrencen eller kun på crossfits udvikling i Skandinavien. Nu lander den mellem to stole.

Der bliver lejlighedsvist gået tæt på noget, som kunne være interessant, men så bliver den lukket straks herefter. Ægidius fortæller om, at crossfit i Danmark er ved at blive en fitnesskultur, som bevæger sig væk fra kernen i crossfit, men filmen fortæller ikke mere om, hvad den fantastiske kerne så er. Det nævnes, at niveauet for trænerne er for lavt, og straks efter bliver det bortforklaret af Thor, selv om filmen her kunne have valgt et standpunkt og skåret ind til benet - hvorfor vælger f.eks. Crossfit Copenhagen at ekspandere sig via kvantitet fremfor kvalitet, når de samtidigt slår sig op på autenciteten. Osv. osv.

Slow motion optagelser af Annie, der hepper på Frederik, eller det helt klassiske sportsinterview lige efter en hård indsats ('det var hårdt, men jeg gjorde hvad jeg kunne, bla bla') er bare ikke nok til at bære en film. Heller ikke selv om jeg synes, alle de medvirkende virker cool nok.

Jeg giver den 1 kettlebell ud af fem mulige, lol.

Det er min dom, men jeg er også kritisk. Og jeg er heller ikke crossfitter, hvilket selvfølgelig betyder, at jeg ikke er målgruppen, but still.

Jeg så den i morges, fordi jeg var nysgerrig ovenpå deres enormt vellykkede facebookkampagne for filmen. Dybt imponerende til gengæld, at de har fået tusindvis af crossfittere til at samles i deres respektive boxe i store dele af Europa til sådan en gang kitch.

Link to comment
Share on other sites

det kommer let til at lyde som om at sjælen bagved crossfit var crossfit konkurrencen.. hvoraf mit indtryk tilbage fra 2006 var at det var en direkte kritik af de commercial fitness centre og den dermed tilhørende:

- overvæld af maskiner

- fokus på udseende

- manglende fokus på en alsidig fysisk

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Sina og Fame Boy er der ikke ledige pladser i Smagsdommerne, hvor I kan anmelde finske sort-hvid socialrealistiske film om døvstumme dværge?

Som jeg ser det, er det et reklamefremstød for CrossFit-kulten i norden. Den er sandsynligvis lavet gratis, og så kan jeg godt overleve, at der måske lige er leget lidt ekstra med de grafiske virkemidler.

Hele diskussionen om CrossFit vs. "fitnesskultur" er jo så let gennemskuelig, at det ville være gabende kedeligt at høre om i 30 min på Youtube. Hvis jeg skal se sådan en film om en anden "sport" vil jeg da langt hellere se folk brænde sig helt igennem, vilde tacklinger, eller smukke ballettrin(?).

Der er enkelte personer som jeg synes er lidt fejlplacerede (ligegyldige), men nu er det jo ikke fordi det vrimler med store personligheder i CrossFit. Thor gør det sgu fint med sine "play by play pre-game Joe Rogan-Wannabe-analyser", Æ med sine pointer netop omkring mainstream og problemerne omkring pointsystem osv .... Møller og Affe not so much.

Jeg havde ikke de store forventninger til filmen. Den kørte lidt on/off som de fleste ligegyldige Youtube-klip gør og jeg har allerede glemt den (bortset fra FameBoy-delen selvfølgelig). Men jeg var fint underholdt og ser den nok igen.

P.s. Ideen med CrossFit er jo netop WODS? Og der er ok med fokus på gymnastik. Den del er ret svær at få med i konkurrencer, men fx muscle-ups er næsten obligatorisk.

Edited by TheDagsform
Link to comment
Share on other sites

Da jeg kom til Thomas Rodes evolutionslære ca. midt inde magtede jeg ikke mere. Det er simpelthen FOR belastende at høre ham lege biolog gang på gang! Fint fok han er blevet fit efter han har lagt sin diæt om, det er flot, men at hold nu kæft med bruge de jæger-samler referencer.. Arggghh

Ellers var det fint nok - hvilket jeg også formoder de sidste 15 min er :bigsmile: (havde ikke forventninger til hvad jeg skulle se)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share