Styrketræning, vægttab og kost. Har jeg noge leaks?


HipHop
 Share

Recommended Posts

Hej - dette er mit første indlæg herinde.

Vægt: 96kg

Højde: 196cm

Alder: 27år.

Den 1.sep besluttede jeg mig for at jeg gerne ville i form og tabe mig, og meldte mig derefter ind i et motions center.

Jeg har ikke været desideret overvægtig, men har haft en del overflødigt fedt siddende på maven og brystet (lidt øl-tits).

Så jeg kunne godt tænkte mig at blive helt trimmet. Siden jeg startede har jeg styrke trænet 4 gange om ugen(har aldrig styrketrænet før), og cardio trænet ved siden af 3-5 gange om ugen (ca 45 min sessions, løb, cykling, cross). Jeg har droppet alkohol, og det er min plan at fortsætte med det nogle måneder endnu.

Jeg har lever efter en kostplan (se billede), og har 1 "snyde dag" om ugen (som gulerod, og for at sætte gang i stof skiftet). Dog er kost planen ikke helt ny for mig, har kørt den on/off hele 2012, tabt mig lidt og taget på igen.

Grunden til at jeg laver denne tråd er for at få set min kost/plan efter i sømmene, spiser jeg for lidt? noget jeg kan tilføje?

Jeg føler at det går langsomt , tog et billede da jeg startede og et da der var gået en måned (men må vel have tålmodiged), og kunne ikke se nogen ændring. Jeg prøver at undgå vægten, pga af styrke træningen.

Så mit spørgsmål er i bund og grund om jeg er på rette kurs, eller om jeg kan tilføje/ændre nogle ting?

Jeg er desværre bange for at jeg har misforstået idéen med en snyde dag lidt, da jeg har spist alt for meget. Usund morgen, frokost og aftens mad. Så jeg vil fremover begrænse det til kun et usundt måltid om aftenen, og resten normal kost på min snyde dag. Og bør jeg overhovedet ha' en snyde dag her i starten, har jo meget fedt jeg skal ha brændt af ??

Her er et screenshot af min kost plan som den ser ud på en alm. dag:

post-56133-0-65380000-1349626077_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Først og fremmest vil jeg sige jeg ikke er en ekspert på området, men har mine erfaringer fra et 10 kg's vægttab.

Jeg vil sige at din kost ser meget fornuftig ud, da du holder dig meget godt inde for de forskellige ting. De dage hvor du dyrker motion, tilføjer du så dem som en bonus til dig selv?.

Den usund dag kan helt klart have påvirket dig, du har været igang i 1 mdr, tabt dig 2 kg, hvilket er et fint vægttab. For igen, du sulter ikke, og slankekuren kommer meget naturligt.

Men som du selv siger, den snyde dag kan helt klart påvirke dine mål, her spiser du måske, så kcal underskuddet dagen forinde også er spist op her. Så helt klart en ide at lave om på dette.

Når du skrive snyde dag, som en gulerod til dig selv, er der jo ikke brug for at du går all in og bestiller en pizza, spiser en pose chips eller noget lignende.

Men prøv i stedet finde nogen gode sunde retter, som måske går over dit planlagte kcal indtag, men stadig et stykke væk fra en pizza f.eks.

Hvad har du sat til kcal underskud på madlog?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar :)

Nej tilføjer dem ikke som bonus.

Vægttabet på billede kan man ikke helt regne med, da jeg har tastet frem og tilbage de sidste måneder...

Ja er som sagt bange for at mine snyde dage har været for voldsomme, tastede burger king mad og chips ind og var helt i chok over hvor mange kcal jeg kom op på i løbet af en snyde dag, så har nok risikeret nogen dages hård træning... så det skal jeg helt klart ha reguleret. Har tænkt mig at have min ugentlige snydedag på lørdag, hvor det kun bliver aftens maden som bliver "snyd", med hjemmelavet burgere med fuldkorns boller... resten af dagen vil jeg spise normalt...evt. spise lidt mandler/æbler om aftenen som snack. Jeg troede at en snydedag bestod i at fyrre en masse kalorier i hovedet, for at snyde stof skiftet, men efter hvad jeg har kunne læse mig frem til bør man ikke gøre det så voldtsomt...igen vil jeg gerne hører hvad folk mener/ved om dette????

Min madlog på billedet er ikke sat helt korrekt.. på min originale er den sat til at jeg vil tabe mig 0.75kg om ugen, og mit daglige kalorie behov er derfor ca 2500kcal, og ikke 2100kcal som på billedet. Men igen på en normal hverdag ligge rjeg på ca 1500kcal i indtag, så skærer over 1000kcal væk om dagen (bortset fra snyde dagen)...

Link to comment
Share on other sites

Vil mene du bare skal foresætte med hvad du har gang i, for det lyder sgu rigtigt nok. Så tålmodighed, så kommer dine mål tættere på.

Udover det, må du gerne følge op på hvordan det går, for har pt. samme højde og vægt som dig - så¨godt nok at få mere viden.

Link to comment
Share on other sites

Vil mene du bare skal foresætte med hvad du har gang i, for det lyder sgu rigtigt nok. Så tålmodighed, så kommer dine mål tættere på. Udover det, må du gerne følge op på hvordan det går, for har pt. samme højde og vægt som dig - så¨godt nok at få mere viden.

Skal nok opdatere her som det skrider frem :) Hurtigt overblik: Startede kuren/træningen d.1 Sep, og min plan er at holde mig alkohol fri frem til 1.dec. Kan se fremskridt når jeg kigger mig i spejlet, arme og mave/bryst er blevet mere markeret, men stadig lidt vej endnu med "dunken". Ved ikke hvad min startvægt var på, men vejede mig for 14 dage siden, og igen i fredags hvor jeg havde tabt 2kg, fra 96kg til 94kg(h:196cm). Så det passer med ca. 1 kg om ugen (dog er det ikke 100% til at regne med grundet styrketræningen, så vægten er kun noget jeg ser på engang imellem)

Har som nævnt kørt cardio 3-4 gange om ugen med 45min-1time sessions ved siden af styrketræningen, og har besluttet at lave en ændring : I stedet vil jeg fremover køre HIIT-Cradio 3-4 gange ugentligt, med sessions på ca 20 min. Har læst mig frem til at det skulle give en meget bedre forbrænding af fedt, tjek evt denne artikel: http://www.alun.dk/traening/hoej-intensiv-interval-traening.html , er startet på level 1 begynder programmet, på løbebåndet. Og her er lidt mere info om HIIT: http://www.mindovermuscle.dk/hiit-cardio-og-fedtforbraending/.

Her til d.1 har jeg tænkt mig at købe Dynamitze ISO 100 protein pulver, til suplering af kosten.

Er det korrekt at du får 1576 Kcal. om dagen??? får så vil jeg vove og påstå, at du får alt for lidt kcal. indbordes.

Ja det er korrekt, er også i tvivl om jeg får får lidt kcal dagligt. Madlog siger:2500kcal dagligt, hvis jeg vil holde et vægt tab på de 0.75kg, og jeg får kun ca 1500-1800kcal. Men udfra protein har jeg ganget min kropsvægt med de 1.5, og skulle gerne ligge på de gram proteiner jeg bør have dagligt... så skal jeg smide flere kulhydrater ind eller ??? som sagt føler jeg ikke sult via det madskema som jeg har postet ovenover...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hvis du kører den kost jeg så, ville jeg sige du skal have flere grøntsager og mere sundt fedtstof, som mandler, avocado fiskeolie osv. Imponerende træningsmængde i øvrigt! :4thumbup:

Og så skulle du nok mere koncentrere dig om at skaber permanente vaner, f.eks. antal genstande på en uge/måned, antal smovse-dage mm, måske afskaffe nogle ting helt?! Ellers begynder du bare at tage kiloene på igen bag efter og det er jo ikke det du er ude efter!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share