Proteinpulver eller aminosyrer


BA
 Share

Recommended Posts

Der er noget jeg ikke helt forstår. Sådan som jeg har forstået det skal proteiner nedbrydes til aminosyrer før de kan bruges i kroppen. Dvs. aminosyrerne må være nemmere for kroppen at optage, da den slipper for at lave dette arbejde. Jeg synes dog altid at folk anbefaler proteinpulver og ikke aminosyrer. Hvad overser jeg her, hvad er det bedste og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Wow wow rolig nu, her kræves vidst en forklaring af hvad en aminosyre er.

Aminosyrer består af carboxylsyrer (COOH) og NH(2) (oså kendt som amin)

Der findes 20 forskelllige aminosyrer hvoraf 8 er essentielle (kan ikke fremstilles af kroppen)

Grunden til at man ikke kan indtage aminosyrer direkte er at en aminosyre i naturlig form er et  molekyle - det er lidt svært at fremstille en pose aminosyremolekyler.

Man skal dog ikke græde over spildt mælk - for proteiner består er rent faktisk udelukkende polymere af aminosyrer der ved 50-300 kondesationer er blevet til et protein.

Link to comment
Share on other sites

Nogle tilføjelser:

Inden proteinerne kan optages skal de nedbrydes til aminosyrer. Det er derfor nærliggende at tro, at aminosyrer optages hurtigere end hele proteiner.

Det er imidlertid sådan, at for at optagelsen af aminosyrerne skal være hurtig, skal de også sendes hurtigt videre fra mavesækken til tarmen. Her har de frie aminosyrer en tendens til at blive længere i maven end helt protein. Helt protein nedbrydes i mavesækken til peptider (korte kæder af aminosyrer). Det er hurtigere at sende aminosyrerne videre til tarmen "i kæder" fremfor som enkeltmolekyler (pga. lavere osmolaritet). I tarmen nedbrydes peptiderne ret hurtigt til aminosyrer.

Der er derfor ingen fordel ved at indtage frie aminosyrer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share