Mit stoftskifte er ødelagt grundet anoreksi. Hvad skal jeg gøre?


Amalie Ancher
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er 15 år, 166 høj og har anoreksi.

Sagen er den, at jeg har haft anoreksi i snart 3 år. Derfor har jeg sultet mig selv, og været i sulte og drikkestrejke i helt op til en uge. Min vægt har kørt op og ned og det har ført til at mit stoftskifte er helt ødelagt.

Nu har jeg besluttet mig for at jeg vil prøve at spise regelmæssigt, så mit stoftskifte kan normalisere sig.

Jeg gav min diætist et uddrag til hvordan jeg bedst muligt kunne overkomme en diæt, sådan at jeg kan følge den og ikke springe måltider over. Det godkendte hun, dog med få tilføjelser. (1,5 dl yoghurt, 5 mandler, 1 spsk rosiner og så undlader jeg de 10g fedtstof til stegning af kød)

Jeg har bedt min læge på mit ambulatorie om at få sat min målvægt ned fra 54-56 kg til 50 kg. Den idé faldt ikke i god jord hos hende, men hun kunne gå med til 52 kg.

Jeg vejede 55kg i morges, da jeg vejede mig. Det vil altså sige at jeg har taget over 1kg på, på 3 dage, efter startede på min nye diæt. Den er på ca. 885 kalorier, og jeg vejer meget nøje af (det sker endda at jeg lige "kommer til" at tage lidt mindre end det jeg oprindeligt skal.)

Jeg er meget ked af min vægtøgning, men ved også godt med min sunde fornuft, at det ikke er meget, jeg får at spise.

Jeg vejer jo 3 kg over min nye målvægt, og vil rigtig gerne ned på de 52 kg.

Nu er mit spørgsmål; hvor lang tid går der før mit stofskifte bliver stabilt, og jeg begynder at tabe mig? For med de antal kalorier jeg indtager, burde jeg altså ikke tage på.

Det her er hvad jeg spiser. Det skal lige siges at jeg kun spiser kylling, hytteost 1,5%, Cheasy yoghurt 35kcal, ingen fedtstof til stegning, knækbrød med 35kcal pr styk og rugbrød med 180 kcal pr 100g. Alt sammen nogenlunde kalorielette ting.

Morgen: 2 stk knækbrød, 20g hytteost, 50g æble, 1,5 dl Cheasy yoghurt, 1 spsk rosiner, 4 dl vand

Frokost: 50g rugbrød, 1 skive kyllingepålæg, 100g gulerødder, 4 dl vand

Eftermiddag: 1,5 dl Cheasy yoghurt, 50 g æble, 4 dl vand

Aften: 100g kylling, 100g kartofler eller 60g ris/pasta/bulgur/couscous, 5 mandler, 100g salat, 4 dl vand

Sen aften: 1,5 dl Cheasy yoghurt, 50g æble, 4 dl vand

Håber I kan hjælpe mig! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

3 dage a knap 1000kcal/dag kan ikke give en vægtøgning (fedtøgning) på 1kg om dit BMR var 0, så ville du kun kunne tage knapt et halt kg fedt på.

Anoreksi har mig bekendt ikke nogen permanent effekt på dit stofskifte. Evt fald vil primært skyldes vægttab, og dette fald er kun aktuelt sålænge vægttab bibeholdes. Med mere normalt energi indtag vil din krop begynde at komme sig og dine muskler og organer vil begynde at opføre sig som før sygdommen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share