25 år, 2 børn og fed


b17
 Share

Recommended Posts

Hey Alle.

jeg håber at jeg kan finde den hjælp jeg har brug for her. Jeg er 25 år, 168 høj og har fået 2 børn med lidt over 1 års mellemrum og begge var ved kejsersnit. jeg har taget 30 kg på og vejer nu ca 92 kg. Jeg bor på landet og har ikke nogle fitness muligheder. Jeg har aldrig prøvet at tabe mig før så jeg aner ikke hvad jeg skal spise og hvad jeg skal holde mig fra. 2 små børn gør jo også at jeg ikke har alverdens tid til at træne i. Så jeg skal bruge nogle fikse tips der ikke vare alt for længe.

Er det noget der er nogen der kan hjælpe mig med?

Mvh B17

Link to comment
Share on other sites

ALLE har tid, og ALLE har mulighed for at dyrke motion. Det handler om til- og fravalg. Den tid du plejer at bruge på at se tv eller sidde ved computeren kunne du fx udnytte med gåture, løbeture, cykelture eller hjemmeøvelser på stuegulvet (der ligger et hav af instruktionsvideoer på nettet). Når det så er sagt, så betyder maden suverænt mest i forbindelse med et vægttab, især når du skal tabe 30 kg +/-. Hvis du begynder at skrue på dit madindtag, vil du komme et langt stykke hen ad vejen. Dog vil jeg til enhver tid anbefale, at du også får rørt dig.

Med hensyn til mad, vil jeg anbefale dig at læse, læse, læse og læse om det. Lån nogle bøger om ernæring på biblioteket, og læs internettet fra ende til anden (ok, i hvert fald næsten). Derudover har jeg selv haft gavn af at bruge madital.dk (der findes også madlog.dk og en kostdagbog på iform.dk). Der taster du din vægt ind, samt hvor meget du gerne vil tabe dig over hvor lang tid - sæt et realistisk mål: 0,5-1 kg om ugen! Så fortæller programmet dig, hvor mange kalorier, du må spise om dagen for at kunne nå dit mål, samt hvordan disse kalorier bør være fordelt. Herefter taster du ALT ind, som du indtager i løbet af en dag + den motion, du dyrker. Vej din mad - gæt dig ikke frem. Og lad være med at snyde og "glemme" at taste snacks også sådan noget ind, du snyder kun dig selv. På denne måde får du et overblik over, hvordan de ting du indtager, påvirker din krop og din vægt, og så kan du lige så stille begynde at lave justeringer, så din mad kommer til at passe ind i de retningslinjer, der bliver givet. Forvent ikke, at du kan spise 100 % som programmet anbefaler fra dag 1 - hvis man aldrig har tænkt over sin mad før, så det tid at lære. Så tag små skridt hen mod en sundere livsstil.

Til sidst vil jeg fraråde dig at begynde at følge diverse kure, der "bare" går ud på at udelukke forskellige typer af madvarer fra din kost. Det lærer dig intet om at sammensætte en sund kost, og derfor vil du blot tage på igen, når du skal til at "klare dig selv" efter endt vægttab, fordi du jo så sandsynligvis vil belønne dig selv ved at spise alt det, du ikke har måttet.

Link to comment
Share on other sites

Hej :) tusind tak for dit grundige svar. Det nu ikke fordi at jeg ikke har tid. Men sammenhængende tid er svær at få. Jeg har droppet min barsel og studerer hjemme samt valgt at passe den store selv i stedet for dagpleje. Men indtil videre har jeg løbet 15 min hver dag hvor jeg sætter tiden op lidt efter lidt.

Er der nogen steder på nettet hvor man kan få hjælp til at sammen sætte en madplan?

Link to comment
Share on other sites

Hej :) tusind tak for dit grundige svar. Det nu ikke fordi at jeg ikke har tid. Men sammenhængende tid er svær at få. Jeg har droppet min barsel og studerer hjemme samt valgt at passe den store selv i stedet for dagpleje. Men indtil videre har jeg løbet 15 min hver dag hvor jeg sætter tiden op lidt efter lidt.

Er der nogen steder på nettet hvor man kan få hjælp til at sammen sætte en madplan?

Nej, ikke umiddelbart. Det er det folk betaler en diætist, kostvejleder e.l. for. Men prøv at skrive alt hvad du indtager i løbet af hele dagen imorgen - og jeg mener ALT. Selv hvis det bare et et stykke frugt, en vingummibamse e.l. Vær' ærlig overfor dig selv og skriv også det usunde.

Herefter ligger du det op her, så kan vi hjælpe med at kigge på hvad du bør spise mere/mindre af :).

Link to comment
Share on other sites

Tiden er som sagt aldrig et problem, du kan udnytte dine ønsker med at bruge tiden med dine børn godt.

Tag og gå en tur i skoven, hvis muligheden er der - det vil hjælpe på motionen og dine børn vil synes det er sjovt, deres humør smitter højst sandsynligt af på dig.

Omkring maden kan du som sagt begynde at læse alt omkring det, men der er forskel på om DU ønsker en slankekur, eller om du ønsker at din familie skal inddrages i det måske, som nok vil gøre det hele nemmere.

Tænk som sagt over hvad der kommer indenbords, på mange hjemmeside har du mulighed for at finde gode alternativer til aftensmaden som hele familien vil kunne lide og som kan passe til din slankekur.

Jo mere du inddrager familien, og jo mere det bliver hverdagsagtigt at lave en sund aftensmad - jo nemmere bliver det også. Det lyder jo meget nemt, men kræver som de andre siger, meget arbejde.

Du kan sagtens bruge et værktøj som madlog, har selv benyttet sig mig af det i starten da jeg skulle på slankekur, da det giver et godt indblik i hvad man bør ændre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share