Alternativ til brød og evt. råd til lavkalorie snacks.


Dkklaus
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Jeg er en dreng på 16år, som styrketærner og går til sport min fritid. Dette og det faktum at jeg stadig er i voksealderen, gør naturligvis at jeg spiser en del og tit spiser. Jeg begyndte for nyligt at kigge på min kost og indså rimelig hurtigt at jeg spiser rimeligt meget brød, måske endda for meget! Brød er jo meget kalorierigt ( Dog skal det siges at det er hjemme-bag uden noget som helst form for fedt og at det er grov-brød). Derfor ville jeg hørere om der er nogen der har råd til noget andet man kan spise i stedet for, gerne noget man kan spise meget af!

Brødet jeg spiser er ikke ligeså groft som rugbrød, men tæt på ;)

Her er min typiske madrutine i løbet af en helt normal dag i ugen:

Morgenmad(07:00 - 08:00) : Stor potion 50/50 havre- og ruggryn og en stor banan ved siden af, suppleret med 1 liter vand.

Snack(10:00) : Et æble

Frokerst(11:30 - 12:00) : 3 store grovboller ( eller grovbrød-madder) med lowfat cream cheese, roastbeef eller kylling.

Eftermiddagsmad( Når jeg kommer hjem fra skole 14:00 eller 15:30) : 2 grovboller ( igen med roastbeef eller kylling) og evt. noget yogurt (0,1%) med havregryn som topping.

Eftermiddagssnack(15:00 - 17:00 ) Gullerrøder og evt. æble

Aftensmad ( 18:00/ 20:30 ): Ikke fast måltid, dog altid med enten Pasta, Bulgur, ris eller karfogtler + salat eller gullerodssalat til siden.

Aftensnack ( 21:00 - 23:00 ) : Sker ikke tit, men engang imellem alt efter træning og aftensmad, tager jeg en lille skål yoghurt med havregryn.

Tak på forhånd :-)

Mvh.

Edited by Dkklaus
Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelige præcist at vide om du holder vægten, men hvis du ikke synes du bygger fedt på kroppen så ser din mad fin ud. Hvis du skal af med noget fedt, så ville jeg bytte en del af dit brød ud med grøntsager.

Som du selv skriver så er det vigtigt at spise godt når du både vokser og træner, så hold øje med vægten, eller bedre dine kropsmål. Især rund om maven afslører hurtigt om du stiger i kropsfedt.

Hilsen

Michael

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Der er sikkert andre der kan give dig bedre råd.

Mit første og måske bedste råd er at du kan hente inspiration i den såkaldte "Stenalderkost". Konceptet er at korn (stivelse) som også er kalorietæt er en nyere tildragelse i menneskehedens historie der først dukkede op med landbruget. Stenalderkosten er centreret omkring kød og grøntsager. Man kan sågar lave brød af grøntsager og æg.

Dit brød smager sikkert fortrinligt, men når maden er for en-dimensionel eller "kønsløs" spiser man måske en mere end man ellers ville. Gør noget ud af hvad du propper i den enkelte bolle og spis én mindre. Der skal måske noget forskellig smagsnuancer i, noget der knaser, osv.

Men det afhænger også af din økonomi. Jeg vil hvis jeg var sig ikke være bange for at spise mere af det sunde fedt der mætter og evt. fjerner trangen til snackeri. Spørg dig selv, er lavkaloriesnacks værd at sætte tænderne i?

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, og nej jeg er ikke fedtforskrækket. Dog kunne jeg godt tænke mig at blive mere markeret og derfor har jeg læst mig frem til at det er vigtigt at have et dagligt underskud af kalorier og prøve så vidt muligt at undgå fedt.

Jeg vil prøve mig frem med noget "stenalderkost", da jeg, efter at have læst på det, synes at have forstået princippet. :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Tak for svarene, og nej jeg er ikke fedtforskrækket. Dog kunne jeg godt tænke mig at blive mere markeret og derfor har jeg læst mig frem til at det er vigtigt at have et dagligt underskud af kalorier og prøve så vidt muligt at undgå fedt.

Jeg vil prøve mig frem med noget "stenalderkost", da jeg, efter at have læst på det, synes at have forstået princippet. :-)

Jeg opnåede først indsigt senere i livet om vigtigheden af fedt for at få styr på kosten, mæthedsfølelse, mit velbefindende og evnen til at koncentrere mig bedre (mange kulhydrater får energiniveauet til at piske op og ned = gør dig sulten efter mere). Jeg føler mig vildledt af ordlyden fra de traditionelle kostråd. Men at undlade brød gør jeg nu ikke.

Men brød er jo fattigmandskost der har den fordel at være billig. Hvis økonomien strammer eller du som de fleste unge har andre formål at bruge penge på skulle du måske overveje lidt hjælp fra frosne grøntsagsblandinger. Brocoli kan f.eks. også fås velsmagende solgt adskilt på frost hvis man vælger rigtigt mærke. Frugt og grønt i løssalg er dyrt i supermarkeder. Omvendt købte f.eks. tre avocado for en tier på en åben stadeplads (koster over det dobbelte i supermarkedet 50 meter derfra). De fleste unge skal nøje overveje hvor der købes ind hvis økonomien skal hænge sammen når kostindtaget skrues væk fra brød og korn.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, og nej jeg er ikke fedtforskrækket. Dog kunne jeg godt tænke mig at blive mere markeret og derfor har jeg læst mig frem til at det er vigtigt at have et dagligt underskud af kalorier og prøve så vidt muligt at undgå fedt.

Jeg vil prøve mig frem med noget "stenalderkost", da jeg, efter at have læst på det, synes at have forstået princippet. :-)

Kroppen vil højst sandsynlig forsøge at holde på det fedt den har hvis du ikke tilfører ny fedt. Spis nogle mandler eller andre nødder, spis fiske eller planteolie etc. Fedt mætter godt og kan hjælpe dig med at være i kcal underskud, samtidig med at det kan hjælpe dig med at smide fedtet hvis du sørger for at få det fra de rigtige kilder. Du kan sikkert med fordel også lave lidt konditionstræning med nogle hidsige intervaller der kan hjælpe dig med at sætte forbrændingen lidt op.

Stenalderkost, Atkins, low-carb, high-carb etc. Der findes mange filosofier til hvordan man skal spise. Jeg kan godt lide konceptet bag stenalderkost, men synes på en måde også den er mangelfuld. Der er så vidt jeg ved også relativt mange der lever efter principperne, men ikke kører det strict. I bund og grund synes jeg du skal tage lidt elementer hist og her, og sørg for at få en varieret kost. Erstat de hurtige kulhydrater(ris, pasta, brød) med fuldkornsvarianter. Alternativt kan du også udskifte det med grøntsager. Sørg for at få en god portion protein, og også fedt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share