daglig ernæring


Supe81
 Share

Recommended Posts

Vil gerne tabe mig, og samtidig træne og det fungere bedst for mig hvis jeg sætter det i systemt

Jeg har 2 opskrifter på smoothie, som jeg tænker skal være grundopskrifterne

morgen:

Havregryn

appelsinjuice

skyr

blåbær

Jordbær

banan

past. æggeblomme

hørfrøolie

Guarana eleksir

ingefær

Eftermiddag

Spinat

broccoli

Tang

Gulerodsjuice

Avocado

Limesaft

skyr

ingefær

Har ikke lige skrevet blandingsforholdet, men er der noget jeg med dette måske ville få for meget af i forhold til behov, eller er der noget essentielt jeg ville mangle

Link to comment
Share on other sites

men er der noget jeg med dette måske ville få for meget af i forhold til behov, eller er der noget essentielt jeg ville mangle

Vil du leve af disse smoothies eller hvad? Og drikke én af hver om dagen uden at indtage andet? Hvad vejer du, hvor høj er du, hvor meget vil du tabe dig, hvad laver du til daglig, hvad dyrker du af motion, hvad spiser du nu? Ja undskyld de mange spørgsmål, men du giver ikke noget info.

Link to comment
Share on other sites

Vil du leve af disse smoothies eller hvad? Og drikke én af hver om dagen uden at indtage andet? Hvad vejer du, hvor høj er du, hvor meget vil du tabe dig, hvad laver du til daglig, hvad dyrker du af motion, hvad spiser du nu? Ja undskyld de mange spørgsmål, men du giver ikke noget info.

Kvinde er 175cm vejer 65...ved ikke om jeg kommer til at tabe mig, men at få et lavere fedtprocent er det primære mål

Jeg træner ikke meget pt, men jeg har behov for at sætte det i system - det er nemmere for mig hvis jeg ser det hele i 'kasser'

Jeg skal svømme ca 4 gange om ugen, ca 50min og det går langsomt, det er primært bryst indtil jeg får styr på crawlen

Cardio er ca 30 min 4 gange om ugen og igen ikke med særlig høj intensitet...men skal jo starte et sted

Cykler til træning og arbejde og det bliver til omkring 120km om ugen...

Og ja kosten skal skæres helt ind til benet, så jeg får hvad jeg har brug for og intet mere...jeg spiser ikke kød så det skal vi udenom.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg vil sige med det samme, at jeg ikke ved meget om vegetarkost, så jeg vil ikke komme med gode råd på det punkt. Men det er helt sikkert, at du får ALT for lidt mad ved at indtage sådanne to smoothies og ikke andet i løbet af en dag (med mindre de er kæmpestore, som i flere liter - det er jo ikke til at vide, når du ikke har sat mål på). Prøv at oprette en bruger på madital.dk, madlog.dk eller iforms kostdagbog, hvor du kan taste din mad ind i løbet af en dag og se, hvordan den lever op til de forskellige anbefalinger. Jeg er mest bekymret for, at du i disse smoothies får en masse kulhydrater, men ikke ret meget protein eller fedt. Og det er ikke godt, hvis du vil ned i fedtprocent. Derudover indeholder kosten generelt bare for få kalorier, især set i forhold til din motionsmængde. Kroppen skal jo have noget energi at køre på. Du skal i hvert fald have 1500 kcal om dagen, og det tvivler jeg på, at der er i disse smoothies, uden at have regnet nærmere på det (igen umuligt uden mål).

Link to comment
Share on other sites

God ide med madlog, kan se jeg skal ud og investere i en køkkenvægt.

Nu er det heller ikke fordi jeg skal være et skelet eller noget, jeg skal bare have det skåret ud i pap så det ikke bliver et hovsa-projekt, det handler om at være sund, have en god energimængde/overskud i hverdagen, og så have en fedtprocent som jeg føler mig tilpas med.

Siger mange tak for hjælpen

Edited by Supe81
Link to comment
Share on other sites

Det ville sandsynligvis give et bedre resultat, hvis du vælger en måde at leve på, som du også kan leve på fremover - ergo en livstilsændring. For jeg går ikke ud fra, at du vil leve af smoothies resten af dit liv? Hvis man vil tabe sig/ned i fedtprocent er det en helt forkert og meget usund strategi at sulte sig, og det lugter dette desværre lidt af. Så jeg håber, du ikke springer ud i dette eller noget lignende uden først at være helt sikker på, at du ikke ødelægger din krop ved det. :)

Edited by Retchen
Link to comment
Share on other sites

Det ville sandsynligvis give et bedre resultat, hvis du vælger en måde at leve på, som du også kan leve på fremover - ergo en livstilsændring. For jeg går ikke ud fra, at du vil leve af smoothies resten af dit liv? Hvis man vil tabe sig/ned i fedtprocent er det en helt forkert og meget usund strategi at sulte sig, og det lugter dette desværre lidt af. Så jeg håber, du ikke springer ud i dette eller noget lignende uden først at være helt sikker på, at du ikke ødelægger din krop ved det. :)

Nej nu er det her jo starten, og som ikke uddannet diætist er der jo meget at sætte sig ind, så det handler ikke om at sulte sig men om at være grundig og dermed gøre det gennemskueligt i sådan en grad, at det er til at have med at gøre i en travl hverdag.

Morgenmadssmoothien kunne jeg godt se mig selv tage hver morgen, nemt og frisk at tilberede...Grøntsagssmoothien måske en måneds tid eller sådan, med den handler det også om en psykologisk forandring hvor mad er noget man spiser for at pleje kroppen og ændre det mønstre der hedder at man bliver glad af at spise (som gør det nemmere at forfalde til alt muligt usundt man keder sig)

Jeg vil dog gerne lige mane den om, at sulte sig i jorden, det er jo nemt nok, lad være med at spise eller stik en finger i halsen - det kræver ikke at man prøver at skaffe sig en grundlæggende ernæringsmæssig viden

Jeg mener ikke at jeg har skrevet at det kun var smoothiene jeg skulle spise, men igen om at opnå en forståelse af hvert enkelt måltid. Lidt køkkenplads og mit skema gør at det helst skal være så nemt at tilberede som muligt, magter ikke at stå og koge,stege og have ting i ovnen.

Lige nu er mit aktivitetsniveau ikke ret stort, men jeg håber dog at jeg kan øge intensiteten i de kommende måneder og jeg derved også skal have et højere kcal indtag..

Nu sidder jeg og prøver at taste lidt ind på madlog med udgangspunkt i de 1500kcal hvordan skal den procentmæssige fordeling så være i proteiner, fedt og kulhydrater. og skal det fordeles jævnt udover måltider i hele dagen, eller giver det mere mening at der fx er øget protein i kosten på et bestemt tidspunkt af døgnet?

Edited by Supe81
Link to comment
Share on other sites

Nej nu er det her jo starten, og som ikke uddannet diætist er der jo meget at sætte sig ind, så det handler ikke om at sulte sig men om at være grundig og dermed gøre det gennemskueligt i sådan en grad, at det er til at have med at gøre i en travl hverdag.

Morgenmadssmoothien kunne jeg godt se mig selv tage hver morgen, nemt og frisk at tilberede...Grøntsagssmoothien måske en måneds tid eller sådan, med den handler det også om en psykologisk forandring hvor mad er noget man spiser for at pleje kroppen og ændre det mønstre der hedder at man bliver glad af at spise (som gør det nemmere at forfalde til alt muligt usundt man keder sig)

Jeg vil dog gerne lige mane den om, at sulte sig i jorden, det er jo nemt nok, lad være med at spise eller stik en finger i halsen - det kræver ikke at man prøver at skaffe sig en grundlæggende ernæringsmæssig viden

Jeg mener ikke at jeg har skrevet at det kun var smoothiene jeg skulle spise, men igen om at opnå en forståelse af hvert enkelt måltid. Lidt køkkenplads og mit skema gør at det helst skal være så nemt at tilberede som muligt, magter ikke at stå og koge,stege og have ting i ovnen.

Lige nu er mit aktivitetsniveau ikke ret stort, men jeg håber dog at jeg kan øge intensiteten i de kommende måneder og jeg derved også skal have et højere kcal indtag..

Nu sidder jeg og prøver at taste lidt ind på madlog med udgangspunkt i de 1500kcal hvordan skal den procentmæssige fordeling så være i proteiner, fedt og kulhydrater. og skal det fordeles jævnt udover måltider i hele dagen, eller giver det mere mening at der fx er øget protein i kosten på et bestemt tidspunkt af døgnet?

Jeg forstod det som at du kun skulle indtage disse smoothies, deraf min bekymring :) Jeg har selv fået en rigtig god forståelse for, hvad det er for noget jeg propper i kroppen, ved at bruge madital.dk og skrive mine måltider ind, så det skal nok komme med tiden, når du begynder at bruge madlog.

Mht. det procentmæssige fordeling er der ikke 1 ting, der er det rigtige. Personligt går jeg efter gerne 25 % protein, 25-30 % fedt og 45-50 % kulhydrat, så godt som det lader sig gøre. For mig er det vigtigst, at jeg får tilstrækkeligt med protein, fordi jeg gerne vil opbygge muskelmasse - i forbindelse med et vægttab kan man jo prioritere anderledes, bare du sørger for at få minimum 1-1,2 g protein pr. kg kropsvægt hver dag. Det er en god idé at få både fedt, kulhydrater og protein i alle måltider, men hvor religiøs man skal være med at fordele det 100 % jævnt er jeg ikke klar over. Måske er det en smagssag, jeg ved det ikke.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share