Tage på i vægt.


Guest
 Share

Recommended Posts

Jeg er 17 år gammel, 188cm høj og vejer ca. 65kg. Mit mål er at komme op på 75kg, men jeg har ingen erfaring eller viden om hvordan man tager på i vægt. Jeg gider ikke at høre på at jeg bare skal spise mere og oftere. Jeg vil meget hellere have at der var nogle der ville give en god forklaring på hvordan jeg kommer i gang + hvad jeg skal indtage af mad og drikkelse.

Jeg har hørt at man skal spise olie. Må man så godt tage en spisefuld olie morgen, middag og aften? Eller skal det indtages på andre måder.

Håber at der er nogle der vil hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Det svare lidt til at sige, jeg vil gerne have større muskler, men jeg gider ikke høre på, at jeg skal styrketræne.

Hvis du vil tage på, er den eneste vej desværre mere mad. Alternativt kan du gøre dig selv 100% inaktiv, så du kun ligger på sofaen hele dagen.

Det kan være fint nok at indtage madolier til de ekstra kalorier, så længe man ikke overdriver. Om det er morgen, middag, aften eller en god portion én gang om dagen er fuldstændig underordnet.

Tænk på det fra den "positive" side, du kan æde lige hvad du vil. Du bestemmer selvfølgelig selv, hvor meget fokus du vil have på "sund" mad, men i princippet kan du bare følge dine lyster fuldstændig. Har du lyst til nachos, så æd skidtet, pizza, flødekager, burger osv. Selv om det ikke går ind under kategorien "sund mad", så snakker vi for en tidsbegrænset periode, til at sætte skub i en vægtøgning, så jeg vil jeg vove den påstand, at risikoen for livsstilssygdomme er minimal.

Link to comment
Share on other sites

Sport mæssigt har jeg været en der gik til fodbold 3-4 gange om ugen + jeg løb en masse ved siden af. Nu for tiden er jeg trappet ned til en gangs basketball træning om ugen plus lidt løb.

Madmæssigt spiser jeg ikke det helt store om morgenen. En gang imellem A38 med musli, andre dage havregrym/grød, og måske spiser jeg kun en enkelt bolle. Jeg mangler simpelthen sult om morgenen. Jeg ville rigtig gerne spise mere om morgenen. Middagsmaden består af ca 2-3 boller med alt fra fisk til pålæg. Plus lidt grønt ved siden af som et æble eller en banan. Til aftensmad spiser jeg alt hvad der bliver serveret jeg er kendt som skraldespanden til aftensmaden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv er her for tiden blevet utrolig glad for følgende blanding, som jeg pt. konsekvent spiser hver morgen og nogle gange som mellemmåltid om aftenen:

En pakke skyr (350g, naturel, altid)

100 g peanut butter (husk at købe økologisk, f.eks. Urtekrams som de sælger i Netto)

30 g (chokolade)proteinpulver

Kanel

1 æble

Generelt et gode fødevarer i forbindelse med at tage vægt på:

Sødmælk

Peanutbutter

Nødder

Spaghetti/ris/kartofler (spaghetti er bedst til at tage vægt på efter min mening grundet dårligste mæthedsfornemmelse)

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

VenaN jeg forstår skam godt hvad du mener med at spise mere mad. Jeg har bare kun hørt fra folk "spis mere og oftere" jeg syntes bare ikke at det hjælper mig kun at høre det. Jeg vil gerne have mere information omkring hvordan man gør. Plus at det lyder som en god idé at kickstarte ens vægt med at spise usundt i en tidsbegrænset periode.

Link to comment
Share on other sites

VenaN jeg forstår skam godt hvad du mener med at spise mere mad. Jeg har bare kun hørt fra folk "spis mere og oftere" jeg syntes bare ikke at det hjælper mig kun at høre det. Jeg vil gerne have mere information omkring hvordan man gør. Plus at det lyder som en god idé at kickstarte ens vægt med at spise usundt i en tidsbegrænset periode.

En god måde at lære at spise mere er at lave mad der smager godt.

Hvis du er elendig til at lave mad og føler det er for uoverskueligt at blive god til det, så bare få lavet/købt en masse sovs :smile:

Link to comment
Share on other sites

Altså en god morgenmad som jeg selv gør brug af 100gr havregryn 25gram mandler 25gram rosiner 15gram peanutbutter Dette dækkes med sødmælk.

Sorry, men i forhold til Mambo' forslag er det her jo lort. Der er absolut max 800kcal, LANGT mindre protein. Dit forslag vil sikkert også være sværere at komme igennem pga den høje mængde fibre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share