Basalstofskifte og Forbrænding


ban1128
 Share

Recommended Posts

Hej folkens

Jeg sad og snakkede med en veninde omkring kalorier og træning.

Hun forsøgte at overbevise mig om at udover den daglige forbrænding som et pulsur registrere over 24 timer, skal man ligge ens basalstofskifte oveni.

Derfor bliver jeg nød til at høre om nogle kan forklare mig om det kan være rigtig??

Jeg har efter at have rendt med pulsur 24 timer regnet ud at jeg har brugt ca. 3500 kalorier taget udfra min puls.(inklusiv træning med vægte)

Kan det så passe at jeg skal ligge min basalforbrænding på knap 2500 kalorier oveni, så jeg ender på 6000 brugte kalorier om dagen???

Link to comment
Share on other sites

At gå med pulsur en hel dag, og så regne med kalorieregnskabet stemmer, går aldrig godt. Pulsuret er en indikator for, hvor meget du forbrænder, men den fungere desværre ikke for godt ud over kredsløbstræning. Den vil helt sikkert ikke måle korrekt under styrketræning f.eks., da puls og energiforbrug ikke altid hænger 100% sammen.

Et pulsur (billigt) vil sikkert kun have en standard der siger "puls 120 giver en forbrænding på 700kcal i timen", eller lign. hvilket vil være ret upræcist. Hvis du vil have en præcis måling, skal du gå rundt med en maske, og måle præcis hvor meget ilt du indånder, og hvor meget co2 du blæser ud. Det er langt mere præcist end et pulsur.

Denne side er langt bedre til at vurdere et kalorieforbrug: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Dit basalstofskifte er det kroppen har brug for, bare for at holde sig selv igang. Dvs. uden nogen form for aktivitet. Så ja, din veninde har ret i, at du skal ligge dit basalstofskifte sammen med dit energiforbug i løbet af dagen. Men som sagt er din beregning næppe korrekt. Dit basalstofskifte er heller ikke 2500 kcal, medmindre du vejer 120kg+.

Link to comment
Share on other sites

Ok så gider jeg ikke prøve at gå med det ur igen.. :) Det er godt nok et polar FT60 som udregnede 3495 kcal.. :-) Dog viser den udregner du linkede til et energiforbrug på 3955 kcal om dagen..

Vil det sige at for at få mit totale energiforbrug på en dag, skal regnstykket se sådan her ud??

Basalstofskifte 1995 kcal

Total energiforbrug 3955 kcal

= 5950 kcal

Skal jeg så fastlægge min kost udfra de 5950 kcal , 3955 kcal eller 1995 kcal??

Link to comment
Share on other sites

Ok så gider jeg ikke prøve at gå med det ur igen.. :) Det er godt nok et polar FT60 som udregnede 3495 kcal.. :-) Dog viser den udregner du linkede til et energiforbrug på 3955 kcal om dagen..

Vil det sige at for at få mit totale energiforbrug på en dag, skal regnstykket se sådan her ud??

Basalstofskifte 1995 kcal

Total energiforbrug 3955 kcal

= 5950 kcal

Skal jeg så fastlægge min kost udfra de 5950 kcal , 3955 kcal eller 1995 kcal??

Basalstofskiftet er en del af det totale energiforbrug, så du skal ikke ligge de to sammen. Basalstofskiftet er det du ville forbrænde ved at ligge ned 24 timer i døgnet og ikke foretage dig noget som helst (sådan cirka), og det totale energiforbrug er det, du rent faktisk forbrænder, fordi du ikke ligger ned en hel dag. Dit sidste spørgsmål er svært at svare på uden at vide, hvad dit mål er. Hvis du vil tabe dig skal du indtage under 3955 kcal om dagen, hvis du vil tage på skal du ligger over.

Link to comment
Share on other sites

Nej, linket er inkl. alt. Du kan se den viser et tal der hedder basalstofskifte, og et der hedder totalt energiforbrug. Forskellen mellem de 2, er det de pulsur burde vise, hvis den nu målte korrekt. Det er altid det totale energiforbrug, du skal fastsætte din kost efter, altså 3955.

2000 kcal i BMR, og yderligere 2000 til aktivitet gennem dagen lyder også meget mere realistisk.

Link to comment
Share on other sites

Godt så er jeg med... :-)

Syntes det var en smule i overkanten hvis begge tal skulle lægges sammen som hun sagde.. :-)

Mit mål lige nu er at bygge muskler efter at have smidt 85 kg.. Så skal ikke tabe mere men have mere muskelmasse.. :-)

Tak for de hurtige svar.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Nej, linket er inkl. alt. Du kan se den viser et tal der hedder basalstofskifte, og et der hedder totalt energiforbrug. Forskellen mellem de 2, er det de pulsur burde vise, hvis den nu målte korrekt. Det er altid det totale energiforbrug, du skal fastsætte din kost efter, altså 3955.

2000 kcal i BMR, og yderligere 2000 til aktivitet gennem dagen lyder også meget mere realistisk.

Mon ikke uret har indregnet basalstofskiftet?

1) man kan jo slå op i manualen og se hvilke forudsætninger og overordnede betragtninger som producenten har forudssat i urets beregningsmodel

2) Resultatet indikerer kraftigt at det er inklusiv basalstofskifte. Det ville jo også være mærkeligt andet, når nu der anvendes puls til at beregne gennem 24 timer.

Hvilken af de to metoder der er mest præcis er nok svært at vurdere, men uret har jo den fordel at ens aktivitetsniveau monitureres, hvorimod MOLs beregner forudsætter at man rent faktisk kan huske i hvor lang tid man har lavet hvad i løbet af en dag. Hvis man føre en nøjagtig logbog gennem dagen er det muligt at beregneren er mest præcis, men mit bedste bud er at urets beregner er baseret på de samme bagvedliggende betragninger som MOls beregner.

Sammenfattende vil jeg mene at begge metoder giver et fornuftigt fingerpeg om hvor stor en forbrænding man rent faktisk har, men at de selvfølgelig er behæftet med en vis usikkerhed.

Jeg ville dog bruge urets måling, da jeg ved at menneskers evne til at selvrapportere er elendige generelt og derfor bortfalder forudsætningen for MOLs beregner nogenlunde estimat.

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke uret har indregnet basalstofskiftet?

1) man kan jo slå op i manualen og se hvilke forudsætninger og overordnede betragtninger som producenten har forudssat i urets beregningsmodel

2) Resultatet indikerer kraftigt at det er inklusiv basalstofskifte. Det ville jo også være mærkeligt andet, når nu der anvendes puls til at beregne gennem 24 timer.

Hvilken af de to metoder der er mest præcis er nok svært at vurdere, men uret har jo den fordel at ens aktivitetsniveau monitureres, hvorimod MOLs beregner forudsætter at man rent faktisk kan huske i hvor lang tid man har lavet hvad i løbet af en dag. Hvis man føre en nøjagtig logbog gennem dagen er det muligt at beregneren er mest præcis, men mit bedste bud er at urets beregner er baseret på de samme bagvedliggende betragninger som MOls beregner.

Sammenfattende vil jeg mene at begge metoder giver et fornuftigt fingerpeg om hvor stor en forbrænding man rent faktisk har, men at de selvfølgelig er behæftet med en vis usikkerhed.

Jeg ville dog bruge urets måling, da jeg ved at menneskers evne til at selvrapportere er elendige generelt og derfor bortfalder forudsætningen for MOLs beregner nogenlunde estimat.

Jo, jeg tænkte også det var en mulighed. Men så tænker jeg også, at trådstarterså bevidst skal starte en funktion der inkludere BMR, hvilket han ikke har snakket om. Hvis du bare tænder et pulsur, og går med det 24 timer, vil jeg næppe tro den automatisk inkludere BMR.

Det kommer også helt an på, hvad for nogle variabler du har tastet ind i uret. Medmindre du oplyser vægt, alder og vo2max, vil jeg ikke turde stole det mindste på en pulsmålers kalorieregskab. Vo2max har jo en kæmpe inflydelse på energiforbruget. Hvis du er i generel dårlig form, vil pulsen jo være pænt højt i løbet af hele dagen, og energiforbruget ville være misvisende.

Men ellers vil jeg da give dig helt ret. Hvis uret er af god kvalitet, og de forskellige variabler er indtastet korrekt, så burde den give et ganske godt fingerpeg om det totale energiforbrug.

Link to comment
Share on other sites

Men vil BMR ikke som standard blive talt med af pulsuret? Forestil dig at du ligger ned hele dagen og dermed kommer så tæt på at bruge BMR (og ikke yderligere) som muligt, så vil pulsuret jo stadig give dig et antal kalorier efter 24 timer, fordi din puls slår hele tiden (forhåbentlig..) ?

Link to comment
Share on other sites

Disse beregninger vil jo altid kun blive et meget upræcist skøn. At bruge pulsen som målestok for ens forbrænding er en ret usikker metode, især hvis der kun aflæser den faktiske puls. Hvis pulsen skal bruges bør det være ens pulsreserve(max-hvile) der danner grundlaget for ens belastning.

Jeg har samme oplevelse med diverse Crosstrainere i motionscenter, jeg svinger mellem 900 og 1500 kcal pr. time alt efter model.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share