Jeg vil være jæger!


Rasmus Krogh Madsen
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg ville bare lige spørge om jeg kan blive Jægersoldat, det er en stor drøm for mig. Så jeg vil gerne høre jeres bud. Her er lidt info om mig. Men bare kom med nogen tips, kommentarer og andet.

Om mig: 12 år, er i meget god fysisk form, og har en stærk mentalitet. Jeg får gode karatere i skolen (ud af ti karaktere, får jeg et 7-tal, fem 10-taller og fire 12-taller (ved ikke om det er rellevant). Jeg har ikke nogen syns problemmer. Jeg har gennemført bronzecirklen et par gange. Jeg går til orienteringsløb. Jeg har dyrket sport hele mit liv. Jeg har gået til flere forskellige sportsgrene, før o-løb. Nu går jeg så til o-løb og er rigtig god til det. Min træningsplan svinger lidt, alt efter hvornår jeg skal til o konkurrence. Siden jeg var helt lille, har jeg ønsket at blive soldat, nu er jægerkorpset så begyndt at interessere mig meget. Jeg ved egentligt ikke hvad det er der trækker mig ved jægerkorpset. Men jeg tror det har noget med den ekstremt hårde uddannelse at gøre, samt det at der er så få der klare det. Så jeg tror på en måde at det er blevet et slags mål for mig, men derudover trækker det sammenhold og det at være en del af de 200-250 jægere der er, mig også meget! Samtidig elsker jeg alt hvad der har med naturen at gøre, jeg elsker også at bevæge mig og bruge min krop, samt overnatte udenfor osv. En ting der også trækker mig, er selvfølgelig spændingen og de færdigheder man lærer i uddannelsen. Nå, men nok om hvad der trækker mig.. Siden jeg var helt lille har jeg altid gået til sport og i nogle perioder mere end andre, og jeg har prøvet mange sportsgrene af. Jeg har aldrig været super god til en bestemt sport før orienteringsløb, selv ikke fodbold - som jeg har gået til en del af mit liv. Men ellers har jeg aldrig været meget god til boldspil, jeg har altid ligget på middel, eller over middel niveauet. Jeg har altid haft nogle forældre, som har gået meget op i mig og de er og har også altid været meget aktive, og har gjort mig til en aktiv dreng, det takker jeg dem mange gange for. Det skal lige siges til sidst, at jeg altid har haft en meget sund livstil, blandt andet. Også pga. af mine forældre, jeg har altid spist sundt og dyrket meget motion. Til dem der ved noget om o-løb kan jeg sige at jeg løber mellemsvære og svære baner normalt. Jeg er 155 cm. Høj og vejer 40,5 kg. Jeg har prøvet at regne på mit kondital, der ligger jeg på ca. en 55’er-60'er. Jeg har altid været en mere udholden løber end en sprinter. Her er min træningsplan:

Mandag: 30 min, styrke.

Tirsdag: 45 min – 1 time, o-teknik.

Onsdag: 35 min, svømning.

Torsdag: 1 time, intervaller.

Fredag: 30 min, løb i skolen.

Lørdag: Fri/40 min, o-løb.

Søndag: 30 min, løb eller o-løb. PS: Fri hvis løbet lørdag (med mindre der er konkurence)

Her er lidt om mit fysiske niveau:

3000 m: 12:15 (aftalt med personlig træner at løbe 11:45 inden for et halvt år)

5000 m: 22:30 (personligt mål er 22:00 inden for et år)

10 000 m: 1:05:00 (intet personligt mål pt.

12 min test: 2900 m.

PS: Bare spørg om ekstra info.

Tak for hjælpen!

-Ham der håber på at blive bliver Jægersoldat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok foreslå dig ikke at starte en masse ting op, som du eller andre mener er vigtige for at blive en dygtig jægersoldat. Med mindre du har lyst til det selvfølgelig. Du kan få 100 gode råd omkring marchtræning, selvtillidsprøver, mentalitetstræning, samarbejdsøvelser osv. osv. Men du er trods alt kun 12 år, og en evt. ansøgning er mindst 10 år ude i fremtiden. Dit liv kan ændre sig markant flere gange.

De næste mange år bør det umiddelbart være lysten der driver værket, og ikke tvinge dig selv til at træne ting der er "vigtigte egenskaber" for en god soldat.

Min bedste bud er at drømmen om at blive jægersoldat lige nu er baseret på ting som action, udfordringer, være den bedste af de bedste, den sejeste eller lign. Det er også ganske fint i din alder, men det er muligt virkeligheden bliver en anden om 10 år.

Så vidt jeg ved, sker det ofte at ansøgere der har drømt om at blive jæger, frømand, proffesionel soldat osv. gennem 5-10år pludselig finder ud af at virkeligheden ikke stemmer overens med drømmen. Det er være våd, kold, sulten og træt gennem flere uger, hvor arbejdet hovedsageligt består i af observere forskellige objekter, er pludselig ikke så sjovt alligevel.

Jeg er absolut ikke ude på at ødelægge din drøm! Jeg syntes bare det ville være ærgeligt at bruge adskillige timer, sved og tårer på noget du muligvis fortryder senere i livet.

Link to comment
Share on other sites

Som en af de andre nævner, så lad være med at fokusere så meget på jæger uddannelsen på dette tidspunkt. Du er kun 12 år, om end du virker til at være en rigtig fornuftig og velformuleret 12-årig. Du har på ingen måde travlt. Hvis du passer din træning og bliver ved med at klø på, så tag det op igen om 6 år. Der kan du komme i militæret og så kan du få en forsmag på hvad det vil sige at være i militæret.

Link to comment
Share on other sites

3 gode råd herfra:

Lær at orientere ud fra militære 2cm kort, noget kun sværere end på et O-kort. Og O-march er noget af det kommer til at lave rigtig meget af.

Væn dig til at være våd og svømme selv med tøj på. Du bliver ikke jæger på at kunne svømme, men hvis du ikke er komfortabel med vand bliver det et stort psykisk pres for dig. Voksne mænd har grædt inden de skulle ind i svømmehallen.

Gå med rygsæk, og gøre det meget. Jo mere du er vant til at gå med det lort på ryggen jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share