Ankelskade = balle/hoftesmerter ?


Pieces
 Share

Recommended Posts

Hej Alle,

jeg har brug for lidt hjælp erfaring vedrørende en tilstand som nu har stået på i 20 måneder.

Jeg har været til en del behandlere som ikke rigtigt har kunne hjælpe, og sidder stadig med især et enkelt spørgsmål som jeg ikke helt synes jeg får et meningsfyldt svar på.

I korte træk handler det om at jeg får voldsomt ondt i især baller & hofte ved længere tids belastning (primært gang, lange distancer).

Helt indledningsvist i forløbet fik jeg en uforklaret ankelskade, mindes ikke at være vrikket om eller noget, og blev i den anledning undersøgt for træthedsbrud hvilket der ikke var tegn på. Herefter koncentrerede man sig primært om andre (følge?) symptomer og skader.

Jeg har hele tiden haft en fornemelse af at der måske kunne være et problem med ankelen som udløste det hele, og hele tiden fået at vide at det ikke kunne gå nedefra og op men måtte stamme oppefra og ned hvorefter man koncentrerede sig om ryggen og lidt hofte/balle.

Een af grundene til at jeg mistænker ankelen er at når jeg sidder og flyder lidt i sofaen kan jeg ved at vrikke ankelen (Opad) (og ellers holde resten af kroppen i ro) påføre mig selv pænt seriøse smerter i det meste af benet men især smertefulde i hofte balle,det kan jeg altså ikke ved at vrikke den anden fod.

Jeg har heller aldrig kunne udløse mine symptoer ved at træne/bruge ryggen men får dem eksempelvis ved at strække lægmuskler, gå på hug og den slags

Jeg har i hverdagen mange symptomer i foden, føleforstyrrelser, jag prikkende fornemmelser og endte med at blive hulfodet efter et årstid hvor foden syntes 2 cm kortere (dette er dog blevet rettet ud nu), jeg har indimelle fornemmelser af at foden sidder forkert, manglende evne til at styre tæerne, samt ondt i knoglerne på oversiden lige somjeg i den sidste tid har bemærket at den føles mere sovende når jeg vågner end resten af dagen oa...

Er der nogen der har nogen erfaringer eller tanker der kan hjælpe mig på vej ?

Edited by Pieces
Link to comment
Share on other sites

Hej Pieces

Jeg har gennem 3 år døjet med smerter i ankel, hofte, baller og lænd. Jeg har en fornemmelse af at være rette vej - har det i hvert fald tåleligt og kan nu dyrke motion igen for første gang i perioden, uden at få flere smerter. Jeg har heller ikke kunnet støve rette behandler op, der kunne hjælpe mig, men har prøvet mig frem selv i det sidste års tid, hvor der har været mest fremgang. Af behandlere kan nævnes flere fysioterapeuter, osteopater og kiropraktorer.

Jeg kan ikke anvise den rette løsning, men jeg kan klart genkende billedet af, at det føles som om at problemet sidder nede i anklen og ikke længere oppe i kroppen. Jeg må dog konstatere, at det mest virksomme for mig har været træning af ryg og ikke mindst nakke. Jeg tror, at en jammerlig kropsholdning og en slap core-muskulatur er skyld i, at min krop sagde fra efter 6 måneder med løb 3 gange om ugen.

Jeg har et par enkelte øvelser (elastik) som jeg laver dagligt og 2-3 gange ugentligt bliver dette suppleret med lidt styrketræning.

Et eksempel på en god øvelse for øvre ryg:

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/guidersundhedogmotion/guidermotion/ECE1314310/oevelse-3-elastik-styrker-skuldrene/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

vil lige påpege, at har du en protrusion i lænden behøver du ikke at mærke smerte i lænden men kan sagtens mærke det i fod/ben af hængig af niveau. Og eftersom du siger ved stræk af læg (stræk af nervevæv) og gå på hug, kan disse bevægelser udløse smerter fra ryggen som så mærkes i foden.

Bare for at sige at ryggen ikke kan udelukkes, og en mr scanning af denne vil kunne udelukke den.

Så har jeg ikke hørt at en throcanter bursit kan gå i foden, dog ned langs ydersiden af benet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share