Værnepligt


Lars29
 Share

Recommended Posts

Nu er det sådan at jeg skal ind til værnepligt her i februar 2012, dog må jeg ærlig sige at lokummet er ved at brænde, efter min form blev ødelagt efter mit højskole ophold stoppede.

Derfor vil jeg til og igang igen og vil gerne havde kommentarer, kritik evt.

Lidt generel information:

Alder: 19

Køn: M

Højde: ca. 175 +-

Vægt: 64,9kg

Jeg har længde haft et problem med at tage på, hvilket jeg ikke helt forstår om er et biologisk problem eller blot kost, eftersom jeg kan spise rigtigt sundt og tage næsten ingenting på eller spise død hammerende usundt og stadigvæk ikke tage noget på.

Derfor er det klart at jeg skal ændre min kost, hvis jeg ønsker at tage muskelmasse på, hvilket i bund og grund er det jeg ønsker samt at gøre mig klar til værnepligten. Derfor har jeg valgt at starte på stenalderkosten om et par dage (skal lige havde planlagt det hele...)

Derudover har jeg valgt at designe mit eget træningsprogram som ser sådan ud:

Mandag: Løb (Følger et trænings program specielt til løb)

Tirsdag: Styrketræne A

Onsdag: Løb

Torsdag: Styrketræne B

Fredag: Løb

Lørdag: March

Søndag: Styrketræne A

Løb: Max 30-40min løb pr gang

Styrketræne: 10 min opvarmning bestående af enten løb, cykel eller ro + strækøvelser - Endnu ukendt antal sæt og rep. Derudover vil der skiftes mellem kombinationer øvelserne bliver lavet i. Øvelser som dog bliver lavet er: overkropløft på bænk, dødløft, squad, bænkpres, bent over row, pull ups, lunges, planke, curl legs, benpres

Grundet til at jeg går mest op i styrke, er at jeg har øvelser som mave, arm og rygbøjninger hverdag ved hver time jeg sidder ved computeren samt squat, derudover er jeg meget svag når det kommer til styrke og derfor sætter jeg mest fokus på dette i styrketræne.

March: 3 timer hver lørdag med belastning på, skal prøve at nå en vis distance inden for den tid.

--------------

Som i nok kan se ligger mit problem hovedsageligt på kost og styrketræning eftersom der ikke er så meget core i forhold til styrke. Hvordan skal jeg dele det bedst op således at jeg undgår skader?

---

Alt i alt, handler min træning om at kunne møde ind på værnepligt og så kunne løbe, gå march og så at kunne løfte en del mere, med vægt på det sidste. Jeg forventer ikke at jeg bliver supermand fordi 2½ måned er alt for lidt, men nok til at man kan komme igang og reelt har 'noget' at byde med i stedet for at være total vattet.

Jeg regner / håber på at jeg kan undgå at havde 'fridage' i form af at løbetræning kun er på 30-40 min og derfor bruge dem som en slags fridag.

Evt. bud/kritik?

Links til forsvarets anbefalinger

http://i.imgur.com/158VH.jpg

http://i.imgur.com/kmwuo.jpg

Link to comment
Share on other sites

http://imgur.com/upW4R

Tror dog ikke jeg vil følge det 100%, fordi jeg kender mig selv godt nok til at ved jeg kan presse den lidt mere end programmet beskriver i modul 1, men det bliver en ~30-40min løb.

Jeg skal til kamptropperne i Aalborg.

Jeg er lidt splittet hvorvidt, jeg ønsker at gå videre med det samme, jeg har overvejet HRU / MP. Dog ønsker jeg kun at gå direkte videre, hvis jeg kan komme ind på HRU, MP er lidt usikkert fordi jeg overvejer det politiet, men her skal jeg på højskole og "lærer lidt mere om faget" først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal til kamptropperne i Aalborg.

Der findes kun kamptropper i: Høvelte, Slagelse og Holsterbro.

Aalborg ligger inde med Sanitet, logistik samt MP.

Men lige meget hvor du skal hen, så er HBU'en den samme?

Hvor langt løber du på en Cooper?

Har du gennemført forsvarets Coretest?

Mange steder i hæren er de helt pjattet med der hersens "crossfit" ;)

Har du mulighed for det, så find en Crossfit klub og træn der.

Ligemeget hvad, løber du lidt, samt løfter nogle vægte, er du allerede meget længere end mange som starter som "Gokke" ;)

Link to comment
Share on other sites

Der findes kun kamptropper i: Høvelte, Slagelse og Holsterbro. Aalborg ligger inde med Sanitet, logistik samt MP. Men lige meget hvor du skal hen, så er HBU'en den samme? Hvor langt løber du på en Cooper? Har du gennemført forsvarets Coretest? Mange steder i hæren er de helt pjattet med der hersens "crossfit" ;) Har du mulighed for det, så find en Crossfit klub og træn der. Ligemeget hvad, løber du lidt, samt løfter nogle vægte, er du allerede meget længere end mange som starter som "Gokke" ;)

Hov! Mente logistik og ikke kamptropper

Vi har ingen crossfit klubber nær min by, den der er tættelse på er ca. 50km væk.

Men altså jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sammensætte mit træningsprogram i forhold til bryst, triceps, skuldre, biceps, ryg, ben og hvor mange sæt + rep til vær øvelse, hvilket jeg aldrig har forstået at sammensætte, fordi hvor meget er "for meget"? Fordi jeg har aldrig som sådan styrketrænet før og jeg ved i en grad ikke hvornår man siger man overbelaster kroppen i forhold til når faliure indtræder.

Rettelse:

Sorry, der gik jeg lidt i selvsving, hvilket muligvis var fordi jeg var en smule 'nervøs' for at ikke klare mig "super".

Jeg har kigget lidt igennem hvad andre har lavet og vil derfor som udgangspunkt bruge dette:

Squats 5x5

Bænk 5x5

Dødløft 5x5

Rows 5x5

Pullups 5x5

Weightet situps 3x10

Hvor jeg vil først prøve at se hvor min "grænse" er, fordi jeg som sagt ikke har styrketrænet før, regner muligvis med at kombinere den lidt med andre ting som falder mig ind undervejs i træningen (f.eks. hvis jeg lige får lyst til at lave en øvelse, så tager jeg også den).

Et hurtigt spørgsmål; Hvor meget skal man øve per uge? Der ser ud til at være meget uenighed blandt dette, eftersom jeg kan se nogle siger man skal presse sig selv og andre siger man skal heller holde sig lidt tilbage. Altså jeg ved jeg ikke kan tage 'meget' men vil jeg totalt overdrive med at tage 5kg på hver uge, set i betragtning at jeg ligger min kost om og indtager mere protein som bliver optaget?

Edited by Lars29
Link to comment
Share on other sites

Armbøjninger, planken og løb, de går mere op i at løbe end at styrketræne... da jeg var Værnepligtig var den eneste styrketræning vi fik, med vores egen eller kammeratens kropsvægt...

Forsvaret har ændret karakter. Og lægger ganske meget vægt på styrke, løb, core og hurtigt løb.

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret har ændret karakter. Og lægger ganske meget vægt på styrke, løb, core og hurtigt løb.

Ja det har de sagt i lang tid..

Medmindre det er ændret siden i sommers såå...

Vi har ofte fået fortalt hvor vigtigt det er mht styrketræning, men faktum er at det oftest er det der bliver prioteret væk i forhold til Enheds udd. BLU, ALU mm.

Løb er ofte også "lettere" at smide ind i skemaet evt en smule coretræning!

Når vi endelig har haft styrketræning så gerne to gange på en dag i en uge, for så at droppe det i en længere periode.

Link to comment
Share on other sites

Ja det har de sagt i lang tid..

Medmindre det er ændret siden i sommers såå...

Vi har ofte fået fortalt hvor vigtigt det er mht styrketræning, men faktum er at det oftest er det der bliver prioteret væk i forhold til Enheds udd. BLU, ALU mm.

Løb er ofte også "lettere" at smide ind i skemaet evt en smule coretræning!

Når vi endelig har haft styrketræning så gerne to gange på en dag i en uge, for så at droppe det i en længere periode.

Det lader til at din værnepligt været præget af ringe planlægning og prioritering.

Men det ændrer ikke på at det er tests som omfatter styrke og kreds som de værnepligtige skal og vil blive testet i. Derfor vil jeg anbefale at træne efter det.

Edited by 321
Link to comment
Share on other sites

Men lige meget hvor du skal hen, så er HBU'en den samme?

HBU'en burde være ens over alt,men det er den desværre ikke. Der bliver ofte stillet større fysiske krav ved kamptropregimenterne.

Hold dig til det træningsprogram du har fundet frem til og træn øvelserne fra coretesten. Mht. til løb vil jeg foreslå intervalløb, f.eks. 6-8x400 m, 4-6x800-1000m.

Ja det har de sagt i lang tid..

Medmindre det er ændret siden i sommers såå...

Vi har ofte fået fortalt hvor vigtigt det er mht styrketræning, men faktum er at det oftest er det der bliver prioteret væk i forhold til Enheds udd. BLU, ALU mm.

Løb er ofte også "lettere" at smide ind i skemaet evt en smule coretræning!

Når vi endelig har haft styrketræning så gerne to gange på en dag i en uge, for så at droppe det i en længere periode.

Nogle steder har det ændret sig og andre steder ikke, desværre! Det er meget op til faglære idræt, men også til befalingsmændene i deligen, hvor kreative de er. Bare at vælge løb peger på dovenskab.

Og jeg ser ikke noget problem i at give den gas med træning når muligheden byder sig? Det er bedre end at lade være.

My five cents :)

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg gerne sige tak for alle jeres inputs, er blevet en del klogere!

Jeg er startede ud og har allerede haft kontakt til en idrætsinstruktør dernede som gav mig et par gode påpegeler som f.eks. at tage 10 gentagelser i stedet og efter et stykke tid at sætte set på.

Som det lader til er der fjernet nogle af de opringelige øvelser og erstattet med andre således at man træner flere muskelgrupper ved bl.a. træk og skub øvelser samt noget benpres.

Det går fint med core-øvelserne som delvis planken, højre og venstre planke som jeg kan holde i ca. 100-130 sek (hvilket jo er en ok start).

Nu er det tid til at sove og imorgen står den på løb i det dejlige kolde vejr :<.

Edited by Lars29
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

alt det der er stærkt overvurderet.. Det er en HBU i skal til. Ikke elite.

løb stille og roligt 2 x 3-8km i snakke tempo, plus 2-3 gange styrketræning pr uge. suppleret med lidt coretræning, så er det mere end rigeligt !

Alt det der med march osv. Det kommer stille og roligt igennem uddannelsen.

Kig på hvad kravene er hos forsvaret. Kan i honorere dem til niveau 4 så er i godt kørende.

Link to comment
Share on other sites

Men nu bedrer grundform du er i nu nemmer er værnepligten, og nu mere overskud har man. Det var min erfaring.

Ps.

Jeg var i virkeligt dårlig form da jeg startede min værnepligt tilbage i 93, og de første par måneder var pisse hårde når det jeg maxede ud i var øldrikning og byture.

Men intervalt træning er super, hvis man kan holde til det..

Link to comment
Share on other sites

man kommer også i form igennem hele forløbet. Og 2 x løb plus 2-3 gange styrke plus coretræning er rigeligt til at komme i god grundform til HBU.

Men helt enig! jo bedre grund form jo bedre ! Man skal bare sørge for at det er en grundform, og at man ikke peaker, for så går det ned af bakke lige pludselig når man bliver presset lidt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share