Squat.... hvad er risikoen når knæet IKKE holdes "inden for tæerne


r1100sdk
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Sidder og tænker: Hvorfor er det så vigtigt at knæet ikke kommer længere ud end tæerne?

Man hører så tit: "pas på at du ikke kommer så langt frem, du ødelægger dit knæ!"

Men spørger man, er det mere vagt med hvorfor og hvad der bliver ødelagt.....

Er der ikke nogen der kan forklare mig hvad risikoen reelt er, jeg tænker at det jo trods alt er en fysiologisk normal-bevægelse.

Jeg ser frem til nogle at få det forklaret.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Hej MOL.

Sidder og tænker: Hvorfor er det så vigtigt at knæet ikke kommer længere ud end tæerne?

Man hører så tit: "pas på at du ikke kommer så langt frem, du ødelægger dit knæ!"

Men spørger man, er det mere vagt med hvorfor og hvad der bliver ødelagt.....

Er der ikke nogen der kan forklare mig hvad risikoen reelt er, jeg tænker at det jo trods alt er en fysiologisk normal-bevægelse.

Jeg ser frem til nogle at få det forklaret.

Må fint komme ud over knæene ... osv. Det kommer naturligvis an på hvem man er. Dem du spørger herinde er ikke repræsentative. Knæ bliver brugt og slidte med alderen derfor skal du passe på dem. Stor knævandring er for de fleste at løfte en given vægt biomekanisk mest ufordelagtigt og kun noget der giver mening i sportsspecifik og kosmetisk øjemed.

Hofteleddet (bagdel, hoftefleksorer) er relativt tit stærkere end knæ. Mange oplever at maskin-hack som er squat oprejst der tager hoften ud af funktion kan buste deres knæ i løbet af ingen tid. Studier på Pubmed viser hhv. shear og kompressionskræfter på forskellige strukturer ved forskellige typer benøvelser,

Det er naturligvis ikke unormalt med knæ der går lidt udover tæerne i squat hvor det i praksis er nemmere at holde sig bag tæerne i en benpres hvor der er frit slag med hensyn til fodplacering.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Tak Mike75..... og jer andre. Jeg er glad for god argumentation.

Pubmed..... hvor i sundhedssektoren arbejder du?

Læser selv til fysioterapeut, det skulle jeg nok have skrevet i første indlæg,

så der ikke er tvivl om karakteren af argumentation jeg ønsker :4slap:

Man behøver ikke arbejde i sundhedssektoren for at kende til pubmed.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mike75, jeg må indrømme, at jeg slet ikke forstår, hvad du har skrevet. Er det ene bedre/mere rigtigt end det andet? Jeg er forvirret, for jeg synes tit jeg læser/hører, at knæene under ingen omstændighed må komme ud over tæerne, men fx i app'en Træn med forsvaret står der, at knæene SKAL ud over tæerne. Kan nogen give en forklaring, som selv jeg forstår? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Der er diskussion omkring vinklen på knæleddet. Nogle mener x-grader er skadeligt osv. Nogle mener endda at over 90 grader er skadeligt, hvilket knap nok er et partiel squat. Jeg har dog aldrig hørt et godt argument for at knæene SKAL ud over tæerne.

For nybegyndere er det umiddelbart nemmere at holde balancen, ved at knæene vandre mere end "normalt". Det sker ofte at ikke-rutinerede squatudøvere falder bagover, når de bprøver at begrænse knævandringen. Der er som udgangspunkt nogle stabilitetsmuskler der lige skal op i styrke, inden knævandringen mindskes .

Personligt syntes jeg det er noget fis, at knævandring alene er farligt. Dvs. at full squats er den direkte vej til skader. Jeg tillader mig at mene, det ikke er korrekt. Jeg sammenligner det lidt med de personer der mener albueleddet ikke må komme over 90 grader i et bænkpres, og at stangen slet ikke skal ned at røre brystet.

Link to comment
Share on other sites

Der er vel ikke noget der som sådan er mere rigtigt end andet, hvad angår stor eller lille knævandring. Der er dog tilfælde hvor det kan være mere fordelagtigt med større knævandring fx hvis man gør sig i vægtløftning grundet overførbarhed til netop denne - billedet til højre. Knæene SKAL som sådan ikke ud over tæerne, men tillader en mere lodret overkrop i de olympiske løft, hvilket er hensigtsmæssigt hvis man gør sig forhåbninger om at løfte tungt.

Hvilken type squat man bør vælge, afhænger vel af hvilke mål man har med sin træning, da der er en lille forskel på udbyttet fra de to typer af squat. Hvis du læser til fys må du selv ræsonnere dig frem til dette... :bigsmile:

Squat.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal da gladeligt indrømme at jeg tog det første og bedste billede fra google, men synes nu stadig det illustrere min pointe med knævandring.

det er et virkeligt dårligt eksempel. De er begge high bar.

Fødderne pladsering og stangens pladsering styrer hældningen.

Det han laver der er bare 2 forkert squats

Har brug for lidt flere ord og måske en sætning ekstra, for at kunne tyde hvor du vil hen med dit indlæg RuneB ... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Stangen skal være ved midten af foden. Gutten på billedet har stangen foran og bagved.

Squatten stillen er ved den dybe squat styrede af:

1. føddernes pladsering

2. Stangens pladsering.

3. vægtløfter sko.

men det er ikke så relevant for diskussion. Jeg vil istedet gerne se nogen referencer fra Mike

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share