HST


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Hvis man skal følge HST´s regime med træning af samme muskelgrupper hver gang brænder man ud ved træning x 6 om ugen.Jeg tror man er nødt til at køre lidt "split" program istedet, men man kan vel prøve sig frem, hvis man ikke har andet at lave end at flytte jern. :blink:

Link to comment
Share on other sites

LBB> ja.....jeg tænkte om der var lovlige variationer, men det kan jeg selvfølgelig godt se når man træner heller kroppen ;).

"Har da et liv, og andet at lave end at løfte jern" - (YEAH RIGHT, FITTSMOKER!) - men når jeg nu har tiden, så ville jeg gerne fortsætte med at træne 5-6 gange om ugen.

Men...det er nok ikke lige HST så :)

Link to comment
Share on other sites

For det første forstår jeg ikke helt HVORFOR du VIL løfte 6 gange om ugen? Man vokser jo som bekendt mens man hviler.

For det andet, med HST kan du træne 5 gange om ugen, med følgende "opskrift":

Mandag morgen

Tirsdag aften

Torsdag morgen

Fredag aften

Søndag morgen

Så går der 36 timer mellem hvert træningspas og det er minimum!

Og med al den tid du har ved hånden burde det jo ikke blive et problem! :D

Link to comment
Share on other sites

anyone> fordi jeg ikke synes rigtig at 3-4 gange passer så godt til mig.

Jeg tror lige jeg glemmer HST for en stund ;) den der er lidt for hård - kan sgu ikke træne mandag morgen !

Det var mere for at prøve eet af disse programmer, for at se om det er min indstilling der er forkert på den, og om jeg faktisk kunne opleve resultater på disse.

Link to comment
Share on other sites

og om jeg faktisk kunne opleve resultater på disse.

Det kan du med sikkerhed ikke uden en SERIØS omgang dekonditionering. Det ville nok kræve et par uger helt uden træning, hvis du skulle have succes med HST, når man tænker på den work capacity du har i kraft af dit meget volumiøse program.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du kunne også vælge at træne to gange om dagen tre gange om ugen. Så du splitter den normale dag op i to mindre træningsperioder. Derved får du trænet mere, men kroppen får stadig de 48 timers restitution. Det ville nok være mit valg, hvis der virkeligt skulle ske noget.

Link to comment
Share on other sites

TJ:

Det ville nok kræve et par uger helt uden træning, hvis du skulle have succes med HST

Forget it TJ !! ;)

Dines> hm, okaaaay så meget tid har jeg altså heller ikke! :D - som single har jeg jo hverdagsaftenerne til træning.

Men er det ikke usundt, at træne to gange om dagen ?

Zoolander> tjoe det gør jeg vel idag, men så er det nok ikke HST ? - ved dog ikke så meget om det.

Hm, så må jeg prøve at kigge lidt efter noget andet programværk ? - kunne godt tænke mig at lave teste lidt om jeg får gode resultater pga. min indstilling til træning, eller om jeg får gode resultater kun pga. mine "gener".

Afledt lidt af vores diskussion omkring "videnskab vs. erfaringer" - så har jeg efter galden er kommet ud - fået lidt blod på tanden, for at se om jeg rent faktisk tager fejl med nogle af mine betragtninger.

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke usundt, at træne to gange om dagen ?

Det er vel ikke mere "usundt" end at træne 6 dage i ugen. Det drejer sig jo ikke om at lave mere, men om at sprede din normale træning ud over 2 træningspas. Istedet for 2 timer om aftenen, så laver du 1 time om formiddagen og 1 time om aftenen. Det er det som kaldes "load distribution".

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke mere "usundt" end at træne 6 dage i ugen. Det drejer sig jo ikke om at lave mere, men om at sprede din normale træning ud over 2 træningspas. Istedet for 2 timer om aftenen, så laver du 1 time om formiddagen og 1 time om aftenen. Det er det som kaldes "load distribution".

Hm, næh okay - tænkte lidt på "træning" som et fuldt pas - og at jeg eks. skulle banke kroppen igennem to gange om dagen....

Det kan da godt give mening ? lad os sige man træner 1 muskelgruppe om morgenen, og en anden om aftenen - så får man nok mere udaf træningen, da intensiteten nok er større (man har lidt mere energi 1 time i træk, fremfor 2 timer i træk).

Men det kommer nok lidt til at knibe i praksis - og det bliver selv for mig - lidt for voldsomt og omstændigt at skulle træne to gange om dagen.

Men havde jeg tiden, så kunne jeg da godt finde på at prøve det ? det lyder som en rigtig god ide faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Dog træner jeg kun samme muskel 2x på en uge, så sker der vel ikke noget vel?

Det er sjovt som folk tror de er på den sikre side, sålænge de bare giver deres muskler rigeligt med hvile. Det er nu engang IKKE kun vores muskler som skal restituere, men vores krop som helhed. Lokal overtræning (i isolerede muskelgrupper) er alligevel noget som hører til sjældenhederne. Alligevel er folk meget optaget af om de overtræner deres muskler. Hvad med deres krop som helhed ?? Der er jo en lang række subsystemer ud over musklerne som også skal være klare igen (eks. nervesystemet, det endokrine system osv.). Når kroppen ikke får tilstrækkelig med hvile, som risikerer man at udvikle systemisk overtræning, som betyder at kroppen som helhed ikke får nok hvile. Så derfor skal man være opmærksom på at man får nok hviledage også.

Man kan dog godt træne 6-7 gange i ugen, hvis nogen af dagene er ekstremt lette dage, som ikke stresser de restitutive ressoucer særligt meget. Men det er sjældent tilfældet ved folk som ikke ved så meget om træning. De tror man skal klø på med 100 % hver gang.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ:

De tror man skal klø på med 100 % hver gang.

Ja, det finder man udaf rimlig hurtigt selv, at det ikke lader sig gøre faktisk.

At overtræne muskler tror jeg er ret svært faktisk - men du har ret i at kroppen som helhed har brug for hvile. En god indikator på at man træner for hårdt, er hvis man eks. ofte bliver forkølet etc. - så er det med at geare lidt ned.

Jeg træner ikke max hver dag, jeg har et par dage som er hurtig overstået - hvor jeg kun træner en enkelt muskelgruppe eks. - har også dage hvor jeg laver cardio istedet for. Men det foregår for det meste på føleren, hvilket også er derfor jeg ikke er så god til at køre faste programmer.

Link to comment
Share on other sites

Dog træner jeg kun samme muskel 2x på en uge, så sker der vel ikke noget vel?

Det er sjovt som folk tror de er på den sikre side, sålænge de bare giver deres muskler rigeligt med hvile. Det er nu engang IKKE kun vores muskler som skal restituere, men vores krop som helhed. Lokal overtræning (i isolerede muskelgrupper) er alligevel noget som hører til sjældenhederne. Alligevel er folk meget optaget af om de overtræner deres muskler. Hvad med deres krop som helhed ?? Der er jo en lang række subsystemer ud over musklerne som også skal være klare igen (eks. nervesystemet, det endokrine system osv.). Når kroppen ikke får tilstrækkelig med hvile, som risikerer man at udvikle systemisk overtræning, som betyder at kroppen som helhed ikke får nok hvile. Så derfor skal man være opmærksom på at man får nok hviledage også.

Man kan dog godt træne 6-7 gange i ugen, hvis nogen af dagene er ekstremt lette dage, som ikke stresser de restitutive ressoucer særligt meget. Men det er sjældent tilfældet ved folk som ikke ved så meget om træning. De tror man skal klø på med 100 % hver gang.

Thomas

Very very true...

Du kan godt prøve 6x/uke HST - der er ingenting som sier at du MÅ trene kun 3x/uke. Men som Thomas J sier - det vil stresse ditt CNS å trene så ofte, så du må kontrollere volum (antall sett) og hvor nært failure du arbeider.

Hvis du vil oppnå maksimal muskelvekst må du fremdeles

- trene hver muskel oftere

- trene progressivt tyngre vekter

- perioder med total hvile for å reversere de forsvarende bindevevstilpasninger etter flere uker med tunge vekter, for å kunne "resirkulere" de lette vektene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share