Sprinttræning - Peak 8


Kasper Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Er det ok kun at dyrke sprinttræning som den primære træningsform?

Jeg er faldet over en "ny" træningsform som hedder peak 8 af Dr. Mercola. Han siger at man frigiver meget mere vækst hormon ved at lave intensive sprint. Læs evt. mere om Peak 8 -> Det er på engelsk!

Har prøvet et par gange og synes virklig at jeg kommer i god form hurtig. Men er der andre der har længere varende erfaringer med kun at lave sprinttræning som han anbefaler og virker det virkeligt så godt? Mercola siger man frigiver op til 500 % mere vækst hormon og opbygger muskelmasse hvis man gør det korrekt. Det lyder vildt, men hvis det er sandt så er det jo måden at træne på!

Jeg er meget interesseret i om man udelukkende kan dyrke sprinttræning eller om man skal variere.

Bonus spørgsmål til dem der har forstand på motionscykler:

Jeg overvejer at købe en ergometer motionscykel hvor du kan sidde vandret som han gør i hans træningsform. Min nuværende motionscykel synes jeg ikke er så god til denne form for sprinttræning. Den er både for let og så er det ikke behageligt at sidde ret op og ned og sprinte.

Fandt en Ketler ergometer på www.crazysport.dk/motionscykler/

Nogen der kan hjælpe mig med at vælge hvis jeg nu beslutter mig for at hellige denne træningsform. Der er stor prisforskel mellem Ketler ergometer e3 og e7, dem hvor du kan sidde i vandret/mere behageligt.

Edited by Kasper Rasmussen
Link to comment
Share on other sites

Det han laver er ikke noget man bliver hverken stærk eller stor af, i hvert fald.

Vi laver øvelser både på landevej og til banecykling som minder en del om det han laver. Vi kører færre af dem men har så også lavet alt muligt andet.

Det er fin intervaltræning og en ret hurtig og effektiv måde at få det overstået på hvis man ikke har tid til eller gider at ofre mere tid på det. Som med alt muligt anden træning gælder det at man bliver god til det man træner. Hvis man ikke blander posen, får man ikke trænet antrit, vo2max eller AT. For de fleste er det også fuldstændigt ligegyldigt :-)

Qua min trang til rigtige cykler, er jeg alt for forudindtaget i forhold til en læse-avis-cykel som på videoen

Link to comment
Share on other sites

Til dit formål er intervaller (korte og lange) et fantastisk værktøj.

Hvis jeg skulle arbejde med at få min tid på 5km ned, ville jeg have et ugentlig pas med helt korte intervaller. Det kunne f.eks. være af Bangsbo-typen. Det kan krydres med længere intervaller, lange intervaller og tempoløb.

Link to comment
Share on other sites

Peak 8 vil virke fint for utrænede til forbedring af kondi mm og for de meget trænede som en hård gang intervaller, der måske kan give en smule ekstra i forhold til øvrig træning. Det er dog tvivlsomt at peak 8 udført på cykel vil hjælpe dig med dine mål som løber!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jeg brugt mange af de gode råd her på sitet. Min tid er på 5 km. er nu forbedret med 1 min. så jeg nærmer mig mit mål. Jeg er begyndt med løbeintervaltræning og det ser ud til at virke meget godt.

Dog forfærdeligt koldt at løbetræne for tide :-(...

I forhold til at det er koldt, og der ligger massere af sne, så læs her: http://trilab.dk/vintertraening-lob/

Link to comment
Share on other sites

Selve det at træne intervaltræning på løbebånd i vintermånederne er vel fin nok. Men det at rode ved skridtlængde og kadense, kan nemt blive noget rod, med mindre man har masser af erfaring med emnet. Speciel skridtlængden, kan godt blive halv farligt (kan resultere i langsommere løb, eller skader).

Artiklen her siger det egentlig meget fint: http://aktivmotion.dk/hurtigere-l%C3%B8ber-%E2%80%93-skridtl%C3%A6ngde-eller-kadence/

Ang. løb om vinteren er der flere muligheder. Man kan f.eks. købe "snekæder" til at smide på sine sko, så man har små pigge under skoene. Man kan også vælge at løbe fartleg, hvor man sætter tempoet op, når vejen er tydelig tør/ryddet, og så løbe langsomt hvor der ligger sne/is. Finder man et længere stykke vej, der er tydelig ryddet og ufarlig, kan man jo også vælge at løbe frem og tilbage der.

Link to comment
Share on other sites

Ah, idioti ligefrem? Så burde man måske få tingene ned på jorden igen, hvor det umiddelbart høre hjemme. Vi snakker her om en person der vil forbedre sin 5km tid. Man kan uden tvivl få nogle gode kvalitetspas, selv om der ligger sne på vejene. Det afhænger selvfølgelig af mængden, hvor god ryddet der er, om der er risiko for isslag osv. Bruger man hjernen og øjnene, så kan man nemt få noget ud af vintermånederne uden at skulle op på løbebåndet.

Snakker vi en elite-sprintløber, har han/hun jo også adgang til indedørsfaciliteter, og diskussionen er en helt anden. Nu vil jeg heller ikke kalde 5km for en sprintdistance. Har man visioner om at blive under 1km eliteløber i fremtiden, er diskussionen igen en helt anden.

Link to comment
Share on other sites

Det er idioti for alle andre end den uambitiøse hyggeløber at rende rundt på sne. Eller rettere: det er idioti at lave andet end hyggepadlen på sne.

Går man bare en lille smule op i det skal man helst lade være. I særdeleshed hvis man er sprinter.

Du lyder da ikke for klog - hilsen ham idioten der har logget 120 km i forrige uge. Hver og en km er løbet i sne. Iøvrigt hvad er din forudsætning i forhold til at udtale dig så kategorisk og så uvidende om både træning og idioti?

Link to comment
Share on other sites

igen igen! forskning har altså bevidst at pose running ikke virker.. skal vi diskutter den igen?

Det er morsomt.

Ikke virker på hvad?

Forskning har så vidt jeg har set, vist at der ikke er forskel på skades frekvensen ved poserunning vs hæl landing. Dette på en noget mangelfuld grundlag, da en del af de løber man har mål på, næppe kan kaldes poserunners men blot har en form for forfodslanding, men lad nu det ligge.

Det morsomme kommer så af at hæl landene og sko producenter bruger det som argument for at poserunning ikke virker.

Hvis man får samme antal skader af at løbe uden sko/i en flad sko, som af at løbe i en super avanceret sko. Hvorfor så løbe i den avanceret sko? Og hvis man bliver skadet i den avanceret sko, virker den så?

Poserunning er sansynligvis ikke bedre til at forebygge skader i forbindelse med løb, en hæl løb er.

Poserunning tager ligesom rigtigt løfteteknik tid at lære for de fleste af os. Anyhow viser Henriks video blot at man kan løbe på meget glatte overflader med den rigtige løbeteknik.

Men har vi ikke danset den her dans før RuneB?

http://www.runnersworld.com/running-tips/barefoot-running?page=single

Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share