Træne samme muskelgruppe hver dag?!


Pumpertp
 Share

Recommended Posts

Hejsa :-)

Jeg er en dreng på 17 år som har styrketrænet/bodybuilding i 1-1,5 år.

Jeg tager min træning meget seriøst, og har styr på min kost så meget som jeg nu kan have når jeg bor hjemme.

Jeg har i længe styrketrænet 5 gange om ugen, og har kørt et 3-splits program. Altså hver muskel gruppe hver 3. gang jeg er ovre at træne.

Jeg har i længe kunne se god fremgang i min træning. Jeg har længe tænkt over om man kan træne hver muskel gruppe hver dag, i måske en uges tid

og på den måde skrift muskelgruppe hver uge. Jeg har læst meget om restitution. Men her for et par dage siden snakkede jeg med en bodybuilder i fitness world

som fortalte at han godt kunne træne samme muskel gruppe 3-4 dage i streg. Jeg er synes selvfølgelig det lød lidt overdrevet og jeg ved simpelhen ikke hvem

jeg skal tro på. Mit mål pt. er at få større arme, og jeg træner på at træne biceps og triceps 4-5 gange i ugen. Og se om det virker for mig.

Synes i det lyder som en god idé eller skal jeg blive ved med at køre mit 3-splits program?

Somregel bliver jeg overhoved ikke øm i mine muskeler hvis jeg lige har trænet dem for 1-2 dage siden.

Selvom jeg træner utroligt intens (3-4 sæt, af 8-10 reps) synes jeg ikke jeg bliver øm.

Derudover hvis jeg holder 4-5 dages ro i samme muskelgruppe og træner igen.( Måske kun 2 sæt af 8-10reps)

kan jeg sagtens mærke DOMS dagen efter. Nogen som kan svare mig på dette? :-I

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt sker ikke noget ved at træne samme muskel to dage i streg, men om det har noget positivt at medbringe sig i forhold til BB under systematiske forhold er svært at sige. Afprøv det gennem et par mdr og find ud af det selv. Mit umiddelbare bud vil være at der godt kunne være både styrke og størrelse af hente gennem denne tilgang forudsat du træner med måde. En super kompensation vil under alle omstændigheder vise sig ved endt muskel uge i så fald.

Link to comment
Share on other sites

Hmm nu er det en uge siden der blev svaret sidst, hvorfor har du ikke bare afprøvet det?

Less talking more lifting... Prøv da kør nogle store basis øvelser til armene hver dag i et par uger og se hvad der sker fx. Dips, Pull ups, french press og noget heavy barbell curls. Hvis restitution bliver et problem og du føler du overbelaster noget så ved du jo det ikke er så smart.

Jeg fatter så bare ikke hvordan man kan være så optaget af store arme og gider invistere så meget tid i arme, tro mig hvis du løfter tungt og har et godt fundament af basis øvelser i dit program er det totalt unødvendigt.

Desuden ville dit problem garanteret løse sig hvis du fik et bedre program opbygget på grundlag af store basis øvelser og en god progression. Jeg fatter heller ikke at en ung gut som dig spilder sin tid på et 3 split program 5 gange i ugen, hvis burde det være 6 gange i ugen så du kommer hele kroppen igennem to gange ugentlig. Træn da istedet et full body program 3 gange i ugen, det vil formentlig være mere effektivt og du vil have meget mere tid til alle de ting man har gang i som 17 årig.

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Man må ikke træne den samme muskelgruppe hver dag, da du nedbryder alle muskelcellerne og derved ikke får noget ud af det udpver at ødelægge. Det ville være idiotisk at begynde på sådan noget.

Det ville være meget bedre at fortsætte med et split program, da det er det bedste.

Link to comment
Share on other sites

Man må ikke træne den samme muskelgruppe hver dag, da du nedbryder alle muskelcellerne og derved ikke får noget ud af det udpver at ødelægge. Det ville være idiotisk at begynde på sådan noget.

Det ville være meget bedre at fortsætte med et split program, da det er det bedste.

Jeg har læst mange tåbelige svar i min tid på MOL. Men den her er nok en top 5.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst mange tåbelige svar i min tid på MOL. Men den her er nok en top 5.

Hvorfor så det ? Fordi jeg ved hvad jeg snakker om ?

Fordi ja det gør jeg, men det gør du åbenbart ikke. Fordi så syntes jeg ellers du måske skulle begynde at læse idræt, så kunne du jo overtage min plads. Fordi du har brug for det da

Edited by Vinnich
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så det ? Fordi jeg ved hvad jeg snakker om ?

Fordi ja det gør jeg, men det gør du åbenbart ikke. Fordi så syntes jeg ellers du måske skulle begynde at læse idræt, så kunne du jo overtage min plads. Fordi du har brug for det da

Dit indlæg er rent sludder, simpelthen.

Du ødelægger selvfølgelig ikke alle muskelceller. Du kan lave overrivninger i myofibrillerne, som efterfølgende vokser sig større, fordi myosin -og actinkæderne vokser inde i myofibrillerne. Nogle myofibriller dør, og nye opstår efter hård styrketræning. Men hvis du nedbryder alle dine muskelceller, kan du ikke bevæge dine muskler overhovedet.

Afhængig hvor mange overrivninger du laver, og hvor intens du træner, bevirker hvornår du er "fuldt restitueret". Nogle kan træne fullbody hver dag, andre kan ikke. Du kan på ingen måde konstatere at et split-program er bedst....

Link to comment
Share on other sites

Dit indlæg er rent sludder, simpelthen.

Du ødelægger selvfølgelig ikke alle muskelceller. Du kan lave overrivninger i myofibrillerne, som efterfølgende vokser sig større, fordi myosin -og actinkæderne vokser inde i myofibrillerne. Nogle myofibriller dør, og nye opstår efter hård styrketræning. Men hvis du nedbryder alle dine muskelceller, kan du ikke bevæge dine muskler overhovedet.

Afhængig hvor mange overrivninger du laver, og hvor intens du træner, bevirker hvornår du er "fuldt restitueret". Nogle kan træne fullbody hver dag, andre kan ikke. Du kan på ingen måde konstatere at et split-program er bedst....

Du skal måske begynde at læse idræt, så du kan overtage hans plads.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share