En lille forelæsning om HFCS (High Fructose Corn Syrup)


Pinstripe
 Share

Recommended Posts

I en gruppe på Linkedin faldt jeg i weekenden over en youtube-video, en forelæsning om en af hovedårsagerne til fedmeepidemien i USA.

Jeg kan se, at der er tidligere indlæg omhandlende netop HFCS, men de er lidt mere end et par dage gamle.

Det kunne være interessant at forske lidt i, hvad det er for fødevarer, der her i Danmark og EU i det hele taget indeholder denne ingrediens.

Coca Cola og sportsdrikke i USA indeholder store mængder af HFCS. Men er det også tilfældet her i Danmark eller andre steder i EU?

Er der allerede restriktioner på denne billige men skadelige sukkerform?

Link to comment
Share on other sites

Det er som sådan ikke HFCS der er særligt spændende biokemisk, men fruktosen.

Alm. bordsukker og HFCS har samme indhold af fruktose (eller meget tæt på, frit fra hukommelsen).

I Danmark/EU bruger vi ikke særligt meget HCFS sammenlignet med USA, da vores sukkerforsyning stammer fra roer. HFCS dannes - som nanvnet antyder - ved spaltning og isomerisering af majsstivelse.

Link to comment
Share on other sites

Desuden er et af de største problemer i denne kontext, at HCFS er en kæmpe industri i USA, dvs at producenterne har en mega interesse i at det bliver tilsat nærmest alle fødevarer. Derfor er det så svært at dæmme op for, da de påvirker kongressen mm. for at der netop ikke kommer forbud mod dette produkt, eller ihf bliver fundet en substitut. Jeg mener der er lavet en ganske udemærket dokumentar omkring det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jeg så igen været på jagt på internettet efter mere info. :blink: Og så fandt jeg en side, der virker til at være en ganske officiel side i EU-regi. Noget med nogle ernæringsmæssige anbefalinger. De er ikke så skarpe i udmeldingerne, men synes alligevel at være enige på nogle punkter. Overdreven indtagelse af fructose kan for inaktive personer give et forhøjet niveau af triglycerider i blodet og andre slemme sager. For særdeles aktive personer og atleter kan fructose i større mængder være til gavn.

Tager jeg fejl i min forståelse af teksterne, eller er der nogen, der er af anden mening.

http://www.eufic.org...tion-necessary/

Edited by Pinstripe
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Nu har jeg så igen været på jagt på internettet efter mere info. :blink: Og så fandt jeg en side, der virker til at være en ganske officiel side i EU-regi. Noget med nogle ernæringsmæssige anbefalinger. De er ikke så skarpe i udmeldingerne, men synes alligevel at være enige på nogle punkter. Overdreven indtagelse af fructose kan for inaktive personer give et forhøjet niveau af triglycerider i blodet og andre slemme sager. For særdeles aktive personer og atleter kan fructose i større mængder være til gavn.

Tager jeg fejl i min forståelse af teksterne, eller er der nogen, der er af anden mening.

http://www.eufic.org...tion-necessary/

Although some studies hint towards some potential adverse effects of excessive fructose consumption especially when combined with excess energy intake, the results from clinical trials do not support a significant detrimental effect of fructose on metabolic health when consumed as part of a weight-maintaining diet in amounts consistent with the average-estimated fructose consumption in Western countries. However, definitive studies are missing.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22617566

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share