Det der med proteinpulver?


KarinaThomsen
 Share

Recommended Posts

Hejsa :bigsmile:

Nu er jeg simpelthen nødt til at spørge; Helt præcist, hvornår har man brug for at supplere med proteinpulver?

Ja, jeg er altså helt blank når det kommer til proteinpulver, og er simpelthen ikke med på, hvad det går ud på... og Google har desværre vist sig ikke at være min ven i dette tilfælde.

Kort og godt:

Jeg er en pige på 18 år, 165 cm. høj og 54 kg.

Jeg dyrker crossfit 3-4 gange om ugen, løber 2 gange om ugen og styrketræner ca. 2 gange om ugen (alt efter behov).

Ville jeg have gavn af at forsøge mig med proteinpulver?

Eller kommer det også an på min kost?

Jeg spiser forholdsvist sundt, men uden at have styr på hverken mængden af kalorier eller protein osv.

På forhånd tak for svar :bigsmile:

Mvh.

Karina

- som burde sætte sig ordentligt ind i hele ernærings-halløjet en dag.....

Link to comment
Share on other sites

Proteinpulver er ... ja... Protein... - Der er ikke noget "specielt" over det.

Det er et proteintilskud til hvis man vil gøre det nemmere at medbringe til sit "post-workout"- måltid (Helst inden 30min). Eller hvis man ikke indtager store mængder protein hen over dagen.

Det er vigtigt at indtage kulhydrater sammen med sit proteinpulver. Og det blandes ofte med mælk, vand eller juice og man blander en proteinshake.

Det er selvfølgelig en smagssag hvilken smag man ønsker. Men jeg vil anbefale at man tænker over hvad man vil blande det i. Hvis det er i mælk, så er vanilje, chokolade o.lign bedst. I vand syntes jeg selv at ting med frugt smag er bedst. - Hvis man benytter det i tilskud igennem dagen, og ikke i forbindelse med træning så er det bedst uden smag, for så at blande i smoothies, havregryn osv...

God træning

Link to comment
Share on other sites

Personligt har jeg haft glæde af proteinpulver, men jeg er også igang med et større vægttab og har derfor svært ved at få en tilpas mængde protein. Samtidig kan jeg også mærke en forskel på, hvor mærket jeg er af min træning dagen efter. Jeg er mere træt og "brugt", hvis jeg ikke har drukket en shake inden sengetid.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du siger "Window of opportunity", tager jeg ikke ansvar for konsekvenserne..... :smile:

Hahaha :4thumbup:

Hvis du ikke har, bare lidt grundliggende viden omkring kostens indflydelse på træning, så start med at læs lidt op på det, fremfor at bruge penge på proteinpulver. Det kan i ganske få tilfælde være mere belejligt med pulver, men for langt, langt de fleste, vil det være langt mere gavnligt, at forsøge at dække proteinbehovet ind, via fast føde.

Ville her lige hurtigt have smidt et link ind til en eller anden artikel omkring grundlæggende ernæring - men tak skæbne hvor var det da bare ikke nemt at finde. Dem jeg fandt var enten dårlige, eller i mine øjne direkte forkerte. Den jeg her vil linke til, skal du også lige tage med en gran salt. Hans anbefalinger omkring at holde sig fra animalsk fedt, er jeg direkte imod, han har en stor mængde kulhydrater, og flere andre steder hvor jeg ikke mener at det er verdens bedste råd. Men som grundlæggende viden omkring kost, er det simpelthen af mangel på bedre, det her jeg må tilbyde. (Det kunne tyde på at der var mangel på en god artikel på dansk omkring grundlæggende ernæring der ikke tager parti i forhold til de mange forskellige diæter/kostråd der findes, den må jeg overveje..)

http://www.getbig.dk/kostens-abz-for-begyndere

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

Hvis du siger "Window of opportunity", tager jeg ikke ansvar for konsekvenserne..... :smile:

Window of opportunity :4boxing:

Ej, sådan noget ved jeg slet ingenting om - Jeg har bare læst diverse artikler og hørt fr... Det er ikke noget jeg har dykket ned i. bum.

Dog vil jeg gerne have en god grund (Gerne med videnskabelig forklaring og sådan noget gøgl) til at vente med at indtage sin proteinshake.? :bigsmile:

Jeg kan godt se at jeg måske formulerede mig ringe (meget ringe, måske). Men grunden til at jeg skrev det var hovedsageligt fordi i min optik ryger fidusen ved at indtage proteinpulver rigtig hurtigt hvis det ikke var for at indtage det omkring sin træning.

Og med de oplysninger jeg fik om Karina - Så virker det som om hun ikke vil tage skade af lidt prots. Måske også en lidt hurtig konklusion. - Ved i hvad, tror bare jeg sætter mere end 2 minutter af til at skrive mit næste indlæg :blush:

Link to comment
Share on other sites

Dog vil jeg gerne have en god grund (Gerne med videnskabelig forklaring og sådan noget gøgl) til at vente med at indtage sin proteinshake.? :bigsmile:

Det er ikke fordi man skal vente med sin post-WO shake/måltid, men der er bare ikke nogen god grund til at det skal være inden for 30 min, eller 60 for den sags skyld.

Jeg har hørt SÅÅ tit, man SKAL indtage et måltid inden for 30-60 minutter, for at gøre brug af window of opportunity, fordi proteinsyntesen er ekstra forhøjet eller lign.

Jeg griner skam også af mig sev, de første flere år af min træningskarriere, gik jeg næsten i panik hvis uret var ved at runde 30min :laugh:

Man tænk lige logisk over tingene. For det første er der ingen målinger, der viser proteinsyntesen er ekstra forhøjet lige efter træning i forhold til f.eks. 24 timer efter endt træning. For det andet, er det klar den protein der allerede findes i tarmen, der bliver brugt til muskelopbygning de første timer efter træning (med mindre det selvfølgelig er adskillige timer siden sidste måltid). Så den shake man løøøber til omklædningsrummet for at indtage, er altså mildest talt overflødigt.

http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/proteinpulver_giver_ikke_stoerre_overarme/

Link to comment
Share on other sites

Nu er der vel også forskel på om man kun træner to relativt små (no jokes, please) muskler eller tæsker kroppen igennem med en fullbody med de 3 store + alt det sjove. Der er jo en del som splitter shaken og drikker halvdelen inden træning.

Men jo, hvis man tænker over og timer kosten, giver tilskud ingen mening. Det tror jeg dog er de færreste der kan prale med.

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for alle jeres svar, det var dejligt at høre alle jeres meninger! Og Q-base - mange tak for linket, det var meget nyttigt! :-)

Jeg har valgt, at jeg i dag vil tage ind i Bodyman og købe mig noget proteinpulver til brug efter træning. Så kan jeg jo give det en chance i nogle måneder, og finde ud af hvorvidt jeg selv finder det gavnligt.

Link to comment
Share on other sites

Som Q-base også selv nævner, så pas på med det link fra getbig.dk. Efter kreatin mener jeg personligt ikke du bør læse videre.

Pas også meget på med at bedømme effekten af proteinpulver. Du har nu valgt at købe en bøtte, og fred være med det. Men hvis du oplever en god omgang begyndergains, kan man nemt komme til at drage den konklusion, at det er pulverets skyld, hvilket ikke nødvendigvis er korrekt.

Jeg ved ikke om du kiggede på den artikel jeg linkede til tidligere. Den viser ret tydeligt den manglende effekt af proteinpulver.

Link to comment
Share on other sites

Wuaw, det er morsomt at se folk diskutere hvorvidt proteinpulver har en "effekt", det er et kosttilskud ikke PED eller andet sjov.

Ordet protein stammer fra græsk og betyder først/vigtigst og heri ligger der jo en lille sandhed (jeg er godt klar over det var ikke det man oprindelig mente), protein er en vigtig bestanddel i en seriøs sportsudøvers kost. Hvor meget man så skal have er der mange meninger og holdninger om.

Har man svært ved at få nok protein igennem den normale kost er et tilskud da glimrende, fatter slet ikke alt den hate der er på protein tilskud.

Ligeledes er det lidt sjovt at denne artikel altid dukker op i diskussionen:

http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/proteinpulver_giver_ikke_stoerre_overarme/

Her er det forsøgt opstillet et kontrolleret forsøg hvor flest mulige faktorer er taget ud af ligningen, så man kan vurdere protein pulveret alene. Konklussionen er selv lidt inde på det men, det er jo helt ude i hegnet, forsøgspersonerne træner udelukkende armbøjeren. Så spørger jeg så, ja og hvor meget øget proteinbehov resulterer det så i, contra fullbody tungt progressivt styrketræning? Ligeledes er de to grupper da ufatteligt tæt på hinanden med de små 0,21g/kg/d forskel. Min pointe er at undersøgelsen kan slet ikke bruges som evidence for den manglende "effekt" som, den bliver brugt i det omfang jeg ser her i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt lide at lave en stor Shake som, jeg så fordeler ud på to gange det kan sagtens være 100g protein pulver og en halv liter vand eller mælk eller en blanding af vand og mælk. Det sparer tid og opvask men, den kan godt virke lidt tykflydende :bigsmile:.

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Wuaw, det er morsomt at se folk diskutere hvorvidt proteinpulver har en "effekt", det er et kosttilskud ikke PED eller andet sjov.

Ordet protein stammer fra græsk og betyder først/vigtigst og heri ligger der jo en lille sandhed (jeg er godt klar over det var ikke det man oprindelig mente), protein er en vigtig bestanddel i en seriøs sportsudøvers kost. Hvor meget man så skal have er der mange meninger og holdninger om.

Har man svært ved at få nok protein igennem den normale kost er et tilskud da glimrende, fatter slet ikke alt den hate der er på protein tilskud.

Ligeledes er det lidt sjovt at denne artikel altid dukker op i diskussionen:

http://www.motion-on...oerre_overarme/

Her er det forsøgt opstillet et kontrolleret forsøg hvor flest mulige faktorer er taget ud af ligningen, så man kan vurdere protein pulveret alene. Konklussionen er selv lidt inde på det men, det er jo helt ude i hegnet, forsøgspersonerne træner udelukkende armbøjeren. Så spørger jeg så, ja og hvor meget øget proteinbehov resulterer det så i, contra fullbody tungt progressivt styrketræning? Ligeledes er de to grupper da ufatteligt tæt på hinanden med de små 0,21g/kg/d forskel. Min pointe er at undersøgelsen kan slet ikke bruges som evidence for den manglende "effekt" som, den bliver brugt i det omfang jeg ser her i forumet.

Jeg har slået ordet effekt op i ordbogen for dig http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Effekt :xmas:

Selvfølgelig diskutere vi effekten af proteinpulver, ellers er der jo ingen grund til at indtage skidtet. Ligesom man diskutere at indtage mere end 2.g protein pr. kropsvægt ikke har en effekt på muskelhypertrofi.

Jeg vil gerne understrege at jeg ikke "hater" imod proteinpulver. Hvis folk vil bruge penge på, er det skam helt deres egen sag. Der er ingen evidens for, at det er usundt, så fred da være med det. Jeg mener bare folk ligeså godt kan blive informeret om, hvad der er dokumenteret omkring brugen af proteinpulver. Indtil nu er der ingen belæg for at sige, at proteinpulver er nødvendigt, så længe man spiser "normalt".

Hvis du har 90kg FFM, er det sikkert en anden sag, men det er ikke relevant i dette tilfælde.

Artiklen er yderst interessant, da den dokumentere den manglende effekt af brugen af proteinpulver. Der er flere gode aspekter i studiet.

1. En gennemgående argument for at bruge proteinpulver, er at whey protein er hurtigtoptagende, og virker derfor bedre efter træning end alm. mad. Studiet viser dette ikke er sandt.

2. Window of opportunity er en tilbagevendende debat. Studiet viser dette ikke eksistere.

3. Studiets formål er ikke så meget at belyse mængden af protein (hvorfor det er ligegyldigt om studiet er foretaget med armbøj eller fullbody), det er da andre studier der viser. Her tyder det f.eks på, at over 1,5g pr. kg. kropsvægt er overflødig i forhold il hypertrofi.

Langt de fleste mennesker indtager disse mængder protein uden overhovedet at tænke over det. Ergo er proteinpulver for langt de fleste mennesker spild af penge.

Link to comment
Share on other sites

Der er vel forholdsvis få, som udelukkende træner arme, og som ikke indtager andet end vand flere timer før og efter træning.

Man kunne vel med rette hævde, at undersøgelsen viser, at protein ikke med fordel kan indtages alene, hvis man kun træner arme.

Man kunne måske hævde, at proteinen må ventes at blive forbrændt, når forsøgspersonerne indtager så lidt protein på ugebasis, og der ikke indtages andet omkring træningen.

Der hævdes jo rundt omkring, at man skal indtage 2 gram protein pr. kg kropsvægt pr. døgn, og det gør de ikke i undersøgelsen.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share