Min vej til at blive iron-woman.


Josephine-tri
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Målet er klart - den 18. august 2013 står den på Copenhagen Challenge. 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,1 km løb. Nu mangler jeg så bare træningen..

Jeg har altid været aktiv. Ud over at have dyrket alverdens former for sport, har jeg løbet en del og gennemførte Copenhagen Marathon i 2009 og 2010. Jeg har løbet et par triathlons løbende de sidste mange år, men det har altid bare været spontant og træningen op til har ikke været målrettet.

I juni i år besluttede jeg at løbe en halv ironman. Det gjorde jeg på Lanzarote den 10. november og naturligvis var det ikke nok.. Nu skal den lange distance stå.

Racekalenderen ser således ud:

Sparta Nyårsløb - Halvmarathon. 31. december

Merrell Kong vinter - adventurerace 12. januar

Cross duathlon 27. januar

Copenhagen marathon - 19. maj

Århus Challenge - 23. juni

Copenhagen Challenge 18. august

Jeg kæmper med at komme lidt ned i vægt. Da jeg skal transportere min krop så langt, er det nok en god ide at veje så lidt som muligt, så der skulle gerne ryge 10 kg. uden at min kost går ud over min træning.

Edited by Josephine-tri
Link to comment
Share on other sites

Fedt fedt :smile: ! Mere tri på Mol!

Hvordan gik 70.3 på lanzarote? Og er du medlem af en klub?

Seje links :) Det virker som om, at du er en rutineret triathlet.

Jeg er ikke medlem af en klub, men har overvejet det. Jeg er københavner, men bor pt i Vestjylland og her er et par lokale tri-klubber. Jeg er dog lidt i tvivl om mit træningsprogram passer ind i deres, men jeg tror det ville være en fordel i interval-løbet og cykelpassene til foråret at ligge i en gruppe. Tror måske ellers de næste 9 måneder kan blive lidt ensomme :)

Altså taget betragtning af, at Lanzarote var mit første langdistance-tri og omstændighederne på dagen, synes jeg det gik okay. Det blæste virkelig, virkelig meget og solen bragede under løbet, så det var et virkelig hårdt race og jeg kunne godt mærke, da jeg lå på Tabayesco, at Danmark er et meget fladt land. Tiden hed lige under 7 timer. Det var helt klart cyklingen, der var det værste. Jeg løb på lige under 2 timer og svømmede på 41 min., så det var jeg egentlig fin tilfreds med.

Men jeg håber at skære i hvert fald 40 min af cyklingen til Århus Challenge.

Link to comment
Share on other sites

Mine søndage består altid af lange løbe-pas og i dag var ikke anderledes. 18 km. løb i alt - 6 km easy, 6 km, 6 km. easy.

Kulden og det glatte fyre sænkede mig lidt, ellers synes jeg faktisk at jeg havde meget energi, men det er nok ikke mærkeligt henset til julefrokost i går aftes, hvor jeg ikke holdt mig fra kulhydraterne.

De sidste par uger har jeg stort set skåret alle kulhydrater ud af min kost og det kan mærkes i de daglige træningspas. Meningen er at jeg skal nøjes med at indtage kulhydrater (i små mængder), når jeg har rigtig hårde pas - som i cykelpas på flere timer med indlagt intense intervaller.

Jeg gider dog ikke være fanatisk, så når jeg er ude og spise, spiser jeg normalt. I går gad jeg heller ikke have dårlig samvittighed, da jeg cyklede 2,5 time og vidste jeg havde 18 km løbepas i dag. Så tvivler jeg altså på, at jeg kommer til at ligge i overskud kaloriemæssigt.

I følge min træningsplan skulle jeg så svømme en time nu, men jeg fryyyyser, så det tager nok nogle timer, før jeg tager mig sammen til at gå ud i kulden igen.

Løb d. 2,12:

Løb i alt 19,5 km.

6 km: 35:29

6 km. 34:02

6 km: 35:31

1,5 km cool down.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til. Jeg har prædiket lidt til andre udholdenhedsatleter herinde omkring en bog der hedder "Racing Weight". Den handler om hvordan vi som atleter skal spise, og ikke mindst hvordan vi kan tabe os. Vi skal nemlig ikke følge de generelle kostråd hvor vi skærer store dele af kulhydraterne ude og i stedet går mere op i protein og fedt. Vi skal have 4 gram kulhydrat pr. kg kropsvægt hvilket er nok til at træningen ikke lider skade. Samtidig skal man ligge i et forsigtigt kcal underskud, så skal træningen nok klare resten :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til. Jeg har prædiket lidt til andre udholdenhedsatleter herinde omkring en bog der hedder "Racing Weight". Den handler om hvordan vi som atleter skal spise, og ikke mindst hvordan vi kan tabe os. Vi skal nemlig ikke følge de generelle kostråd hvor vi skærer store dele af kulhydraterne ude og i stedet går mere op i protein og fedt. Vi skal have 4 gram kulhydrat pr. kg kropsvægt hvilket er nok til at træningen ikke lider skade. Samtidig skal man ligge i et forsigtigt kcal underskud, så skal træningen nok klare resten :bigsmile:

Tusinde tak! Den vil jeg finde.

Jeg har nemlig været rigtig meget i tvivl om hvad jeg skal spise og ikke skal spise, så jeg både kan præstere i min træning og samtidig kan smide vægt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min træning er baseret over 4 uger af gangen. Hvor de tre af ugerne bliver hårdere og hårdere og den sidste uge er så restitutions-træning.

Min hårde uge var i sidste uge. Særligt weekendens træning var hård for mig, da den var på trætte ben og bestående af 1 times spinning og 2 timers MTB lørdag og 22 km løb og 1,5 times svømning søndag.

Det er desværre resulteret i, at jeg ligesom resten af den danske befolkning befinder mig i en influenza-lignende tilstand, så det er begrænset hvad jeg har lavet i denne uge. Jeg er ikke meget for at ligge stille, Men indtil i morgen hedder den hele 3 træningsfri dage :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Josephine. Det bliver spændende at følge dig, synes du skal overveje om du vil løbe københavn marathon. For de fleste vil det betyde at træningen 3-4 uger omkring marathon bliver negativt påvirket (nedtrapning før/restitution efter). Det er relativt meget tid at tage ud, især hvis man, som jeg, tror på at det er kontinuiteten der er vigtigst i dit træningsforløb. Selve løbet vil umiddelbart heller ikke have nogen gavnlig effekt for din Ironman. Jeg ville i stedet finde et tri-stævne i maj, måske også i april hvis du kan finde noget.

Synes det er fint med din halve i Aarhus.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Okay, der kan du måske have en pointe.

Jeg satte den i racekalenderrn, da det er vigtigt for mig at have nogle delmål/konkurrencer undervejs, da jeg ellers er bange for at miste motivationen. For der er lang tid til august. Men måske en god ide med et tri istedet. Skal det være en kortere distance ? Ala den olympiske så?

Link to comment
Share on other sites

Nå, nu er det altså på tide at jeg får ordentlig gang i denne logbog. Det kan altså hjælpe mig med et ordentligt overblik.

Træningen går jævnt frem af. Jeg kan mærke at min krop arbejder bedre og bedre. Det skyldes selvfølgelig træningen, men ligeså meget, at jeg er blevet god til at lytte til min krop, gå ordentligt tid i seng og har skåret alkohol ud - i hvert fald i de mængder, hvor jeg bliver fuld :)

Mine intervaller bliver bedre og bedre og jeg er gået fra at løbe mine hurtigste intervaller omkring 4:42 pr. km til 4:18.

Jeg skal race i dag - mit allerførste cross duatlon på MTB. Det er en relativ teknisk bane på cyklen, så succeskriteriet er ingen brækkede lemmer.

Det har tøet hele natten og regner, så det bliver en grisset omgang.

Det er en lang distance - MTB og cross løb - 3-10-3-10-3. Jeg har ikke helt besluttet om jeg skal skifte sko undervejs. Jeg tror dog ikke jeg kan holde mig på cyklen uden MTB-sko, da det er lidt af et bumpy ride.

Jeg satser på en tid på 2, 5 - 3 timer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share