Squat og DL i samme session?


Stinelykke
 Share

Recommended Posts

Kan det ikke passe, at squat og dødløft overlapper så meget ift hvilke muskelgrupper, at man kan "nøjes" med den ene i et træningspas?

(Mit mål med træningen er skadesforebyggelse, stabilitet og styrke, og altså ikke at få "kæmpe" muskler)

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Kan det ikke passe, at squat og dødløft overlapper så meget ift hvilke muskelgrupper, at man kan "nøjes" med den ene i et træningspas?

(Mit mål med træningen er skadesforebyggelse, stabilitet og styrke, og altså ikke at få "kæmpe" muskler)

Squat går primært i lårerne, mens dødløft går i ryggen. Men der er overlap ved brug af synergister f.eks glutus maximus. Min største anke mod at lave begge disse store øvelser er , at det er for hårdt, hvis du altså går til den i din styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Jo, du kan let nøjes med en af dem pr. træningspas. Det kommer dog an på intensitet, volumen, resten af din programmering osv.

Fedt svar Mads.

PS:

Derudover er det næppe skadesforebyggende på nogen måde medmindre du har nogen til at se om du løfter ordentligt.

Løfter p.t. 12 kg i dødløft og airsquatter med en stor bold i ryggen for at sikre en ordentlig position for bækkenet, så skadesrisikoen er begrænset :blush:

Syns bare at DL er så fed, fordi jeg får trænet lænden og armene samtidig :blahblah:

Link to comment
Share on other sites

Løfter p.t. 12 kg i dødløft og airsquatter med en stor bold i ryggen for at sikre en ordentlig position for bækkenet, så skadesrisikoen er begrænset :blush:

Syns bare at DL er så fed, fordi jeg får trænet lænden og armene samtidig :blahblah:

Du får trænet armene ved dødløft? I så fald har du en interessant teknik. Med mindre du blot mener den statiske træning der et at holde fat i stangen og dermed grebsstyrke.

Link to comment
Share on other sites

et godt mål på det kunne jo være den form du udfører øvelserne med. Hvis kvaliteten/formen foringes er det nok på sin plads at overveje at skrue ned, ligeledes kan du jo "eksperimentere/prøve dig frem" med hvor meget du kan squatte, inden dødløft taber kvalitet(med dit nuværende setup) og vice versa.

NB

ved godt man skal være forsigtig med at udtale sig på baggrund af noget man ser på et internet forum, men 12kg i dødløft lyder ikke af meget.. hvor mange ser, hvor mange reps, hvor lange pauser(og er det super settet med noget ?) ? Hvis jeg må blande mig(ikke for at fordømme men af oprigtig interesse :bigsmile: )

Link to comment
Share on other sites

Løfter p.t. 12 kg i dødløft og airsquatter med en stor bold i ryggen for at sikre en ordentlig position for bækkenet, så skadesrisikoen er begrænset :blush:

Syns bare at DL er så fed, fordi jeg får trænet lænden og armene samtidig :blahblah:

Hi hi hi, Stine, du har været på MOL for længe til at lave sådan en post :D

Link to comment
Share on other sites

Ser intet galt i have begge i det træningspas du laver, da du stort set ikke har nogen belastning. Du behøver heller ikke frygte "kæmpe" muskler de kommer ikke helt så let :bigsmile:. Føler du at Squats og Dødløft i samme træningspas er rart og hjælper dig er der intet i vejen med at lave begge.

Jeg squatter of dødløfter stadig i samme pas, men kun en gang i ugen.

Link to comment
Share on other sites

Løbetræner du ikke en hel del?

Personligt har jeg ikke squat og DL i samme træningspas af denne grund. Men jeg kører også med forholdsvis høj intensitet.

Min personlige erfaring er at DL ikke påvirker løbetræningen i nævneværdig grad, men squatten kan godt påvirke en del. Jeg squatter som en 10årig pige, siden jeg skruede op for løbetræningen.

Igen i forhold til egne erfaringer, er det der fungere bedst for mig, at ved squat er der klart mest fokus på teknik, og mindre på intensitet. Hvis knæene begynder at gå indad f.eks. så kommer der ikke flere kilo på. I DL bliver der skruet godt op for intensitet sidst i progressionstabellen. Både squat og DL er kun én gang om ugen, i forskellige variationer af en 5x5.

Link to comment
Share on other sites

Du får trænet armene ved dødløft? I så fald har du en interessant teknik. Med mindre du blot mener den statiske træning der et at holde fat i stangen og dermed grebsstyrke.

Mener den statiske træning af overkroppen. Jeg bruger en del mental energi på at holde skuldre, lænd og nakke pænt på plads.

[bare rolig - har ikke udviklet en eller anden hybrid mellem dødløft og BOR - endnu :bigsmile:]

Link to comment
Share on other sites

Drenge, drenge, drenge.

Jeg er en gammel kone, der er i gang med at lægge en løbeskade og en graviditet/fødsel, hvor jeg havde bækkenproblemer, bag mig. Er nu for første gang i to år oppe på at kunne løbe fem km uden smerter. Dog fokuserer jeg p.t. på at styrke mine muskler fremfor at løbe en hel masse.

Derfor er øvelserne del af et genoptræningsprogram med fokus på stabilitet i bækkenet (diagnose: instabilt bækken med risiko for trocanter-bursit). Har prøvet at squatte med lette vægte (og det var simpelthen for hårdt for mine ligamenter og muskler), så jeg er tilbage ved air-squatten med bolden i ryggen.

Har (uden at sige noget til fyssen) selv lagt DL ind i mit styrkeprogram, da jeg synes det er en voldsomt fed øvelse, og selv med ganske let vægt kan jeg mærke det i bækken/haser.

Så jeg tror ikke, at det er en god idé at løfte alt for tungt.

Det skal jo også lige siges, at jeg kører 3 sets af 10 reps i squat. I DL afhænger det lidt af dagsformen og fornemmelsen i muskler/led. Hvis det er en god dag løfter jeg 17 kg, 3x5, evt efter at have kørt et par sæt med lavere vægt og flere gentagelser.

Grunden til at jeg spørger om råd er, at min tid er lidt knap, og jeg derfor helst vil holde antallet af øvelser på et minimum. Kunne det være en idé at køre DL lidt tungere én gang om ugen, og squat lidt lettere én gang om ugen? (Så kan jeg måske få det bedste fra begge verdener, med stabiliserende/udholdenhedstræning en dag og lidt "tungere" træning en anden dag?)

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

har du haft en trochanter bursit eller er vi ude i noget bækkenløsning?

Det var ikke bækkenløsning. Fik dog aldrig en helt præcis diagnose, da problemerne først for alvor viste sig tæt på fødslen, og de ikke ville køre det helt store apparat i stilling for at komme til bunds i det. Jeg har på et tidspunkt haft en begyndende t.b., men er nu "bare" ude i noget instabilitet i bækkenet. Det er som om problemerne sidder over alt i bækkenet, både i korsbenet, hoftebøjerne og på ydersiden. Så jeg fokuserer p.t. på stræk, stabiliserende styrketræning og let løb for at blive mere fit for fight.

Ved godt, at jeg burde vende det med fyssen, men bliver af og til utålmodig og får lyst til at løfte tungere og lave nogle sejere øvelser end squat med en bold i ryggen (dumt, I know :blush: )

Link to comment
Share on other sites

Arh - jeg troede du havde gang i det helt store triatlon :)

Vend det med fyssen - for jeg ville bare anbefale assisted split squat fremfor (hack squat med bold) og det er sikkert for hårdt for lille bækken.

Har prøvet den, og ja, den var for hård :(

Kører ikke tri længere, da jeg egentlig ikke er særlig vild med landevejscykling...

Link to comment
Share on other sites

Tak for tips'ene. Jeg vil kigge lidt på de foreslåede øvelser.

@Rune: ja, det sidder vel i SI-leddet. Og så skaber det ravage rundt i resten af bækkenet. Eller omvendt. Der er efterhånden en del fagfolk, som har været inde over, og ingen rigtig der har fundet ud af, hvad der er galt...

@Jernhenrik: ja havsvømning er super super dejligt. Men løb er nu heller ikke at kimse ad...

Link to comment
Share on other sites

Kører ikke tri længere, da jeg egentlig ikke er særlig vild med landevejscykling...

enig, cykling og løb, Vorherre bevares. - Nææææ dødløft og havsvømning det er vejen frem

Hmmm. Er nu også fascineret af TRI.

Men som ved så mange andre (Tror jeg) så er det svømningen der "holder mig væk" :elvis:

Cykling og løb er da det fede :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share