Konservativ opstart efter løberknæ operation


hede
 Share

Recommended Posts

Efter snart 2års skade, løberknæ, er jeg endelig blevet opereret.

Derfor håber jeg at jeg snart kan begynde igen, naturligvis efter genoptræning!

Derfor har jeg fundet et konservativt løbeprogram som jeg planlægger jeg skal følge.

Jeg vil starte helt fra 0km af, bare for at sørge for at det hele kan følge med.

hvad siger i til dette program? er det konservativt nok til et "fra sofa til løb" program ?

http://beginnertriathlete.com/cms/artic ... ticleid=27

Syntes selv det ser rimelig konservativt ud.

Inden jeg begynder på programmet vil jeg bruge et par uger på genoptræning, og alt efter hvordan det går så bruge den første måned af programmet som en del af genoptræningen.

Hvad med sko ? jeg er neutral. Jeg har tidligere løbet i Nike, hvilket passede mig ret godt, og så har jeg prøvet mizuno wave, som jeg syntes var alt for høj og blød.

Jeg har overvejet at prøve noget mere minimalistisk, men ved ikke om det er vejen frem, eller om jeg bare skal holde mig til en sko fra Nike, som jeg kender?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldrig løbe efter et løbe program, da det oftest gør, at man tilsidesætter sin egen fornemmelse, fordi træningsprogrammet diktere, hvad der skal ske - konservativt eller ej.

Nu kender jeg ikke din sygehistorie og vigtigst af alt, hvad der var årsag til dit løberknæ, som du er blevet OPERERET for. Prøvede man med konservativ behandling inden man bestemte sig for et kirurgisk ingreb?

Fortæl lidt mere omkring din skade.

Link to comment
Share on other sites

Ja, alt andet end operation var prøvet, og meget intensivt i ca. 1-2 år fra skadetidspunket. Lige fra chockwave til healing, og alt derimellem. Jeg har brugt foamroller og udstrækning dagligt i det meste af perioden, og intet hjalp.

Min sygehistorie inden dag.. Tjae.. der er ikke rigtig nogen, og jeg er tidligere landsholdsaktiv. Det kom efter en for hurtig øgning af mængde af løb og svømning, og ville bare ikke gå væk igen.

Det de gjorde under operationen, forlængede min meget stramme sene, og fjernede en irriteret slimsæk.

Og du har helt ret i at man tit ser sig blind på programmet. Men meningen med et program er bare at jeg har noget der er nogenlunde struktureret. Jeg er absolut forberedt og indforstået med at jeg muligvis skal gentage nogle uger, eller springe fra programmet og starte forfra igen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, alt andet end operation var prøvet, og meget intensivt i ca. 1-2 år fra skadetidspunket. Lige fra chockwave til healing, og alt derimellem. Jeg har brugt foamroller og udstrækning dagligt i det meste af perioden, og intet hjalp.

Min sygehistorie inden dag.. Tjae.. der er ikke rigtig nogen, og jeg er tidligere landsholdsaktiv. Det kom efter en for hurtig øgning af mængde af løb og svømning, og ville bare ikke gå væk igen.

Det de gjorde under operationen, forlængede min meget stramme sene, og fjernede en irriteret slimsæk.

Og du har helt ret i at man tit ser sig blind på programmet. Men meningen med et program er bare at jeg har noget der er nogenlunde struktureret. Jeg er absolut forberedt og indforstået med at jeg muligvis skal gentage nogle uger, eller springe fra programmet og starte forfra igen.

Hvis det har interesse, vil jeg gerne prøve at hjælpe dig, send mig en PM, hvis du finder det relevant. Jeg mangler noget viden omkring dig. Hvor er du fra?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Hvordan går det med knæet? Har det hjulpet med en operation? Jeg skal selv have lavet samme operation, så jeg er lidt interesseret i at høre om det har en effekt.

Jeg har døjet med løberknæ siden 2006 og har prøvet alt for at komme af med det. Desværre har jeg mødt mange konservative læger, som ikke har villet give mig en operation før nu.

Efter snart 2års skade, løberknæ, er jeg endelig blevet opereret.

Derfor håber jeg at jeg snart kan begynde igen, naturligvis efter genoptræning!

Derfor har jeg fundet et konservativt løbeprogram som jeg planlægger jeg skal følge.
Jeg vil starte helt fra 0km af, bare for at sørge for at det hele kan følge med.

hvad siger i til dette program? er det konservativt nok til et "fra sofa til løb" program ?
http://beginnertriathlete.com/cms/artic ... ticleid=27

Syntes selv det ser rimelig konservativt ud.
Inden jeg begynder på programmet vil jeg bruge et par uger på genoptræning, og alt efter hvordan det går så bruge den første måned af programmet som en del af genoptræningen.

Hvad med sko ? jeg er neutral. Jeg har tidligere løbet i Nike, hvilket passede mig ret godt, og så har jeg prøvet mizuno wave, som jeg syntes var alt for høj og blød.

Jeg har overvejet at prøve noget mere minimalistisk, men ved ikke om det er vejen frem, eller om jeg bare skal holde mig til en sko fra Nike, som jeg kender?
Link to comment
Share on other sites

Det er stadigvæk for tidligt at sige.
Jeg begynder at løbe om ca. 1 uge, og det er helt nede på 2min 3 gange i ugen jf. det program jeg linker til.

Lige pt. er mit knæ stadigvæk hævet, og en lille smule øm, men jeg mærker ikke rigtig noget til selve løberknæet.

Efter operationen døjede jeg en smule med en bakercyste, hvilket nok kom fordi det hele var hævet rimelig meget efter operationen, men den er næsten væk nu.

Jeg skal til endnu en kontrol på mandag, hvor jeg igen skal ultralydsscannes og så endelig få go eller no go til at påbegynde løbetræning igen, så jeg glæder mig :)

Men som sagt, så er det alt for tidligt at sige om det er godt eller skidt. Der ville gå ca. 6mdr efter operationen før det endelige resultat kunne måles.

Men er det en "rigtig" løberknæ operation du skal igennem, så er det en større omgang. Jeg har fået et langt snit på langs af senen, og 25 små skrå snit ned langs. Derudover fik jeg fjernet en stor cyste under senen. Den første måned efter kunne jeg ikke rigtig gå eller bøje benet uden at det gjorde ondt, og her efterfølgende har jeg stadigvæk problemer med at komme helt ned i huksiddende, men det bliver langsomt bedre og bedre, men der er lang vej endnu. Så motivation, vilje udholdenhed og genoptræning startende helt fra 0 er et must hvis du får en "rigtig" løberknæs operation.
Grunden til at jeg siger en "rigtig" operation, er at nogen kan nøjes med kun at få fjernet den slimsæk der ligger under senen, hvilket udføres med kikkert, hvor imod min operation har efterladt mig med 16cm langt ar op ad låret.
Så det er ikke bare en hurtig løsning, eller en mirakel operation. Der skal arbejdes MEGET med det efterfølgende!

Men hvis det virker, også selv om det kun giver mig løbeture på 5km, så er det det hele værd, og en klar forbedring fra før operationen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share