Diskus ruptur


PatrickGO
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Jeg har i flere måneder gået rundt med en stivhed i ryggen, der ikke er decideret smerte, men føles meget forkert.

Da jeg var til lægen med det for et par måneder siden, trykkede han mig på ryggen og mente at jeg havde en ruptur på en diskus og at jeg skulle give ryggen så meget ro som muligt. Jeg har nu holdt træningspause i 1 1/2 måned og lægen sagde at jeg godt måtte begynde at træne, men skulle tage det stille og roligt. Jeg er nu begyndt at træne lidt med vægte igen, men kan stadig mærke følelsen, når jeg laver opspænd i bænkpres og generelt strækker ud i ryggen.

Jeg har ikke kunnet finde så meget om skaden på nettet. Er der nogen der har prøvet noget lignende, eller kender til skaden?

Mvh.

Patrick

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL!

Jeg har i flere måneder gået rundt med en stivhed i ryggen, der ikke er decideret smerte, men føles meget forkert.

Da jeg var til lægen med det for et par måneder siden, trykkede han mig på ryggen og mente at jeg havde en ruptur på en diskus og at jeg skulle give ryggen så meget ro som muligt. Jeg har nu holdt træningspause i 1 1/2 måned og lægen sagde at jeg godt måtte begynde at træne, men skulle tage det stille og roligt. Jeg er nu begyndt at træne lidt med vægte igen, men kan stadig mærke følelsen, når jeg laver opspænd i bænkpres og generelt strækker ud i ryggen.

Jeg har ikke kunnet finde så meget om skaden på nettet. Er der nogen der har prøvet noget lignende, eller kender til skaden?

Mvh.

Patrick

Hvis du googler ruptured disc, får du at vide at det er det samme som en herniated disc, hvilket er det samme som en prolaps. Men når du nu er i tvivl om hvad det er skal du naturligvis forbi lægen igen og være sikker på at du har hørt rigtigt og at det ikke bare er en ruptur på muskel eller ligament. Det kan osse være han har ment at det var en udposning på disken, men igen kan vi gætte en masse - det letteste er at snakke med lægen.

En prolaps er jeg sikker på at man ikke diagnostisere ved at trykke på rykken, men nærmere med undersøgelse af bevægelighed, kraft, sensibilitet og reflekser. Eller naturligvis vha scanning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share