Alternativ øgning af db rows


WolverineBjj
 Share

Recommended Posts

Hey gang

Jeg står i den trælse situation at jeg er nået op på de tungeste db's som centret jeg træner i kan tilbyde og jeg leder nu efter en måde at øge vægten på. I sidste ende vil et alternativ til øvelsen være nødvendigt, men da den er specifik i forhold til sport er dette en sidste udvej. Ikke desto mindre leder jeg derfor også efter et alternativ til db single rows..

For at opsurmere leder jeg altså efter to ting:

1: en måde at øge modstanden under db single rows

2: et alternativ som ligger så tæt op at db signe rows som muligt.

Jeg har selvfølgelig gjort mig en masse tanker selv og er kommet frem til et par muligheder som f.eks at tage et elastik bånd omkring håndvægten, men jeg håber på nogle af jer har nogle andre og bedre ideer end denne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de har vægtstænger og vægte, kan du jo tage Bent over rows eller yates rows, så skulle du kunne smide masser af vægt på

Mugge > har du overhovedet læst hvad han spørger om?

Dette kunne være en mulighed:

http://www.youtube.c...c.1.p24AiDGi58Q

Gode bud og også blandt dem jeg selv har vurderet mulige, men problemet med bor's er at det ikke er unilateral træning og den giver ikke mulighed for at trække helt igennem da brystkassen kommer i vejen og en deacceleration er derfor nødvendig hvilket er counter produktiv i forhold til hvad jeg prøver at opnå. Det samme gør sig delvist gældene for for dit bud J.B da vægt skiver kommer til at brage ind i brystkassen på mig under udførelsen. Med db's er det muligt at undgå kollision og brækkede ribben, men hvis jeg ikke finder på andet ender jeg nok ovre i single arm bb rows som du linkede til J.B

Link to comment
Share on other sites

J.B. Trådstarter spørger efter et alternativ til DB single Rows i sit spm. 2. Så foreslår jeg BOR eller yates rows, der kunne være et udemærket alternativ til DB rows. Så jeg har svært ved at se, hvad det er, jeg ikke kan læse.

At mit forslag så ikke er brugbart for trådstarter er en anden ting.

Link to comment
Share on other sites

Måske snatch pulls er noget du kan bruge? De er godt nok ikke uni lateral, men stadig en god eksplosiv øvelse der river godt i stort set hele ryggen. Men jeg ved naturligvis ikke hvad du helt præcist går efter, går ud fra det er noget eksplosivitet til noget ju jitsu?

Du er spot on, men pt er der dog ikke plads til øvelsen som programmet er nu. Den står dog nu på listen over øvelser der skal med ved næste program design :)

Har brugt den før, men var faktisk gået glemt, så dejligt lige at blive påmindet om den.

Andre gode øvelser ??

Link to comment
Share on other sites

jamen du skal gå efter at ramme de bevægelser du skal lave på flere steder på kraft/hastigheds kurven. Med størst fokus på de 2 ydresider. Dvs:

- bevægelserne du laver i sporten

- tung vægttræning

Når det så er på plads kan det være relevant at suplere med andre øvelser.

jeg synes bevægelses analyse er svær på BJJ.. så vil ikke komme med nogen øvelser...men jeg tænker at grebet er meget vigtigt hvoraf dumbbel rows med større krav til grebet kunne være relevant. via håndklæde, fatgribs osv.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

jamen du skal gå efter at ramme de bevægelser du skal lave på flere steder på kraft/hastigheds kurven. Med størst fokus på de 2 ydresider. Dvs:

- bevægelserne du laver i sporten

- tung vægttræning

Når det så er på plads kan det være relevant at suplere med andre øvelser.

jeg synes bevægelses analyse er svær på BJJ.. så vil ikke komme med nogen øvelser...men jeg tænker at grebet er meget vigtigt hvoraf dumbbel rows med større krav til grebet kunne være relevant. via håndklæde, fatgribs osv.

Det skal lige siges at det er no gi bjj, dvs uden kimonoen, men min egen analyse er at det for det første er en short burst power sport med træk styrken som det mest dominerende styrke aspekt.

Press muskulaturen er sekundært sammen med underkroppens evne til at sætte af under div takedowns.

Nakke styrke og flexibiliet, grebs styrke, og torso rotation er ligeledes meget vigtige elementer.

Mit umiddelbare bud er at de fleste aspekter bliver trænet "nok" i specifikke omgivelser under sparring, som f.eks grebet da der hele tiden forgår udveksling mellem disse etc.

Derudover er der selvfølgelig et prehab element som jeg også er ret interesseret i at komme til bunds i. ANdre ting som hofte flexibilitet, knæ stabilsering osv har jeg ikke taget hensyn til i programmet, men de indgår i min analyse. Som udgangspunkt har jeg valgt at fokusere på træk og press styrken som det primære, med underkrops afsæt, skulder styrke og torso rotation som det sekundere, som det også kan ses i min log. Lidt mere tilfældigt er det med det restende elementer som greb, nakke osv. men jeg prøver at få dem implementeret.

Andres take på min analyse, runeb f.eks ?

Link to comment
Share on other sites

Køb en tom håndvægtstang: http://www.sport-tiedje.dk/dk/Haandvaegtstang-50mm-OB20

Den kræver dog at:

1) Det er OK du selv tager grej med til træning.

2) Det er OK du hamstrer alle 5- og 10kg skiver med 50mm hul.

3) Du ikke er stærkere end hvad der er plads til (+lås) på de 17cm krave.

En bastardiseret Meadow Row, lyder ikke som et dumt alternativ.

****

Med hensyn til din analyse, så siger min erfaring fra rugby at armens bevægelse (fx. DB rows) er sekundær til bevægelsen i ankler/knæ/hofte (fx. squat og frivend). Men en stor og stærk ryg er både flot og godt.

YOUR MILAGE MIGHT VARY

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share