Max 500 kcal


mxo
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har oplevet at det er meget nemmere at tabe sig ved at spise max 500 kcal, jeg føler mig bare meget mere mæt og lysten til mad forsvinder helt, jeg ved godt det ikke er sundt men hvorfor føler man ikke lyst til mad når man spiser 500 kcal af fx protein, når jeg nærmer mig 1500 føler jeg mere lyst til at spise ....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er i alle meget imod at man ikke må spise mindre end 500 kcal under sit kalorieforbrug. Som jeg ved er kroppen jo bygget til at gemme på fedtet i tilfælde af at der er mangel på mad og den sulter , det er jo ikke sådan at de i gamle dage talte kalorier og måtte løbe ud på jagt fordi de lige mangler 100 kcal mere ....

Link to comment
Share on other sites

nok fordi du ikke kun mangler 100 kcal, nærmere 1000 kcal. at spise 500kcal om dagen er direkte tåbeligt og på randen til forstyrrende. at sulte sig selv (og det gør du uanset hvordan du føler dig) er ikke en rask tanke. Og du siger jo selv at kroppen er bygget til at gemme på fedtet i tider hvor indtaget er lavt, vil du så ikke forklare mig hvordan du har tænkt dig at tabe dig på en måde som er fornuftig. Du kan jo ikke nøjes med at spise 500kcal de næste 50-60 år vel?

Link to comment
Share on other sites

Som Martin Bahrs skriver, spiser du ikke 500 kcal under dit energiforbrug, for du forbrænder ikke kun 1000 kcal i løbet af en dag. Du er ude på et skråplan. I tidligere indlæg har du skrevet om en spiseforstyrrelse, så du har nok (stadig) brug for professionel hjælp, hvis du kun spiser 500 kcal om dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fordi din krop i så højt kalorieunderskud går i hungersnød. Det stopper den i at tabe sig, fordi dit stofskifte bliver sat ned samt din forbrændning. Den begynder at tage på dine muskelmasse istedet for fedt, for muskler bruger mere energi end fedt, og fedt varmer mere end muskler. Giver ret god mening ikke?

Du taber dig kun i hungersnød, når du har været det længe - alt du har tabt er nærmest din muskelmasse, og kroppen begynder at tage på det sidste den kan, nemlig fedtet. Dette tilfælde sker kun hvis du er i decideret hungersnød, eller har en psykisk sygdom, fx anoreksi.

Så er det meget bedre at have et højere kalorieindtag - din krop går ikke i hungersnød, og forbrænder altså mere fedtet end muskelmassen. Derudover vil din forbrænding også stige gevaldigt.

Eks.:

Kalorieindtag 500 kcal = kroppen forbrænder 1000 kcal om dagen = kalorieunderskud på 500 kcal. Tabt = muskelmasse

Kalorieindtag 1400 kcal = kroppen forbrænder 2100 kcal om dagen = kalorieunderskud på 700 kcal. Tabt = en stor klat fedt, og lidt muskelmasse medmindre der er taget forbehold her med meget protein og styrketræning, så muskelmassen ikke tager så meget skade.

Det vil sige, med det sunde indtag taber du dig mere + pænere.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen grund til, at du ikke opsøger professionel hjælp? For ud fra dette og dine tidligere indlæg kan ingen være i tvivl om, at du har en spiseforstyrrelse, og den slags kommer kun de færreste over ved egen hjælp. Lige meget hvor mange forskellige planer og koststrategier du brygger sammen, vil det aldrig afhjælpe det bagvedliggende problem, og resten af dit liv vil mere eller mindre blive et helvede.

Indse at du har brug for hjælp -> kontakt din læge og få en henvisning til en psykolog/center for spiseforstyrrelser -> ring evt. til LMS for rådgivning (landsforeningen for spiseforstyrrelser) -> sæt igang! :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share