Mandepatter


Blueice
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er en dreng med det meget irriterende problem, mandepatter.

(Har en bmi på 21) så er ikke overvægtig.

Er 15 år, vejer 68,8 og er omkring 1.80. Ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre, findes der nogle øvelser man kan lave derhjemme for at slippe af med dem?.

- er det nok at cykle og spille fodbold hver anden dag? (for sjov med vennerne).

Help!

Edited by Blueice
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ualmindeligt at drenge på et tidspunkt i puberteten udvikler små bryster. Hos langt de fleste forsvinder de igen af sig selv. Kun hos ganske få kan det blive nødvendigt med medicinsk eller operativ behandling. Men tal med din læge hvis de ikke forsvinder. Jeg tror ikke de kan trænes væk når du ikke er overvægtig.

Link to comment
Share on other sites

Hej Blueice

Dette er mit første indlæg i dette forum, og jeg er glad for jeg kan lave et konstruktivt et.

Du er kun 15, så der er stor chance for, at det går væk af sig selv. Du skal dog kontakte din læge, og diskutere dine muligheder med ham/hende. Det er muligt, at du har udhviklet Gynækomasti, som er en hormonsk forstyrrelse, der opstår under puberteten og forstørrer dit kirtelvæv i brystet. Dette må ikke forveksles med fedt, da det ikke kan spises eller motioneres væk. I langt de fleste tilfælde går det væk igen, men du kan risikerere at skulle gå under kniven for at få en operation. Jeg var så uheldig, at det efter 4 år kom til en kirugisk indgreb for mit vedkommende - bare rolig, jeg mærkede intet til det, og er lykkelig for, at vævet blev fjernet i dag.

Du kan læse lidt mere om Gynækomasti her:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/mandlige-koensorganer/symptomer-og-tegn/gynaekomasti/

Men det er din læge der afgør hvad som er nødvendigt. Så tag en snak med ham, og vær ikke nervøs for det er noget, du skal leve med resten af livet. Enten går det væk af sig selv, eller om det skal fjernes via indgreb, som du ikke mærker til.

Link to comment
Share on other sites

For at være bare lidt mere nuanceret end Bentelol.

Det kan, for nogen, betale sig at blive opereret, men det er ikke ensbetydende med at man nødvendigvis får et godt resultat eller vil være i stand til at fjerne det hele. Det kan også komme tilbage efter en operation. Mange mennesker tror at operationer er den direkte vej til det perfekte. Der er risici forbundet med alle typer operationer.

I langt de fleste tilfælde er det mere noget psykisk der skal arbejdes med fremfor en operation. Som jeg sagde tidligere, du er 15 år og de fleste 15 årige er utilfredse med deres kroppe i et eller andet omfang. Giv det lidt tid, få trænet lidt og se hvad der sker.

Jeg synes ikke der er nogen grund til at gå til lægen med det i en alder af 15 år, med mindre det er et virkelig, virkelig slemt tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share