Artikel i Jyllandsposten


Nygren
 Share

Recommended Posts

I Jyllandsposten lørdag 15. februar under sektionen Go' lørdag side 4, er der en brevkasse om at komme i form.

Herunder spørger en Thomas om råd om kosttilskud.

Hun fraråder stærkt at bruge proteinpulver og kreatin. Bl.a. med den holdning at det ikke er nødvendigt og at man får nok gennem rigtig kost.

Sjovt nok anbefaler hun MOL's hjemmeside, hvor vi da netop fra tid til anden, diskuterer kosttilskud og lignende.

Har andre læst denne artikel ?

Med venlig hilsen

Nygren

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke læst denne artikel, men det lyder temmelig ånssvagt. Det kommer jo helt klart an på træningsfrekvensen, intensitet, hyppighed osv. Med henhold til keatin har jeg lige læst at man i gamle dage fik mere kreatin end vi gør idag pga. mere kød i kosten. Vi får faktisk ikke særlig meget kreatin i dag.

Jeg har læst en anden artikel i politikken, hvor én skriver om at kosttilskud, som protein og kreatin, kan være medvirkende til at unge begynder at tage AS og den slags, hvilket jeg også synes lyder lidt åndssvagt. Hvis folk vil være dumme må de om det. Det har da i hvert fald ikke noget med selve kosttilskudende at gøre.

Eksperter er vist ikke altid lige "ekspertielle" <_<

Link to comment
Share on other sites

Disse holdninger er alle en blanding af misforståelser og uvidenhed!

For et års tid siden læste jeg f.eks. i Helse, at der var laver 2-3 undersøgelser på kreatin, - og at halvdelen viste, det var virkningsløst!!!!!!!!!!!

"Eksperterne" har i årtier grebet både doping og tilskud håbløst an, - i mange år hævdede man således hårdnakket, at AS IKKE virkede på trods af, at alle der har trænet sammen med AS-misbrugere ved med 100% sikkerhed, at de opnåede resultater INTET har med placebo at gøre!

Da man så IKKE længere kunne benægte at det "virkede", advarede man om farligheden, -. men de potentielle misbrugere - som altid kigger efter et halmstrå til at retfærdiggøre deres misbrug -ræsonerede med misundelsesværdig mangel på logik, at når det var vrøvl første gang, var det nok også vrøvl anden gang!

Samme tur med proteinbehovet, som mange læger stadigt fastholder mod bedre vidende dækkes ind med 0.8-1g pr. kg, - og at yderligere protein IKKE alene er unødvendigt, men også ligefrem skadeligt, selvom dette er det rene vrøvl for sunde og raske menesker!

Man lider også af en religiøst dikteret jomfruelig berøringsangst overfor ALLE tilskud, - uanset art, hvilket er ualmindeligt tåbeligt!

En af de få chancer man har for at styre potentielle narkomisbrugere uden om AS og andet helbredsskadeligt lort, er netop virksomme kosttilskud, der selvom de selvfølgelig IKKE kan producere de groteske resultater, som narkomaner opnår, - kan bidrage til fremragende og vedvarende resultater! :teachingfinger:

Link to comment
Share on other sites

Morgenavisen Jyllandsposten lavede en fatal fejl i en artikkel om at kosttilskud IKKE var nødvendigt (22 feb - go´lørdag-side 2). Min far sagde at jeg skulle læse det (da han ikke er for vild med proteinpulver) og jeg begyndte kort efter at grine hysterisk. De skriver, and i quote:

Protein er kroppens "byggesten" og en meget vigtig energikilde i forbindelse med muskelopbygningen. Men da kroppen kun kan optage ca. 1,2 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. døgn, så skal en 80 kilos mand altså bruge 96 gram protein om dagen.

Er han meget veltrænet og i god form kan optaget snige sige helt op på 2 gram protein pr. kilo kropsvægt, og derfor 160 gram om dagen, nøjagtigt det man, får hvis man spiser 150 gram kalkunschnitzel og en croissant. Eller man kan drikke en litter mælk, spise en håndfuld peanuts og ta´sig en tunmad til frokost.

Gider ikke kommentere deres viden fejl, kun deres matematiske fejl (da jeg ikke har hele dagen :lol: )

Tillad mig at angribe journalistens Å matematik niveau :lol: :

Der står øverst i en faktaboks på samme side, at kød indeholder ca. 20 gram protein pr. 100 gram (hvilket også er forkert, men bruger deres eget lort imod dem).

Lad os beregne menu 1:

1,5 * 20 gram (kalkunschnitzel) + x gram i crossoint. = 30 gram protein + x gram. Dvs. for at det skal passe skal en crossoint indeholde 160 - 30 = 130gram protein :retard: :retard: :retard:

Lad so beregne menu 2:

1 litter mælk(ca. 30 gram protein) + håndfuld peanuts(40 gram)(ca. 10 gram protein) + tunmad/rugbrød(80gram/40)(ca. 20/5 gram protein) = 65 gram protein...

Og der er så kun 95 gram fra!!!!! Skovl jylandsposten!

Jeg konkluderer at det eneste jyllandsposten kan bruges til, er lokumspapir.

Så derfor vil jeg ændre deres slogan til:

Jyllandsposten, hvis du vil skide mere!

:D

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share