Hvor mange kcal kan man forbrænde på en time?


Edior
 Share

Recommended Posts

Nogle gange træner jeg en time på Crosstraineren i mit center, og når jeg er færdig står den på ca. 1000 kalorier. Meeen det lyder da næsten for godt til at være sandt?

Jeg har nemlig læst andetsteds at man max kan forbrænde ca. 300 kalorier på en time, så kan man overhovedet regne med de kalorie-tal som man får oplyst på løbebånd, cykler, stepmaskiner osv?

Link to comment
Share on other sites

300 er ingen grænse - men nej du ka ikke regne med det tal. På en motionscykel kan man godt estimer - der arbejkde alle næstem med samme virkningsgrad - men på løbebånd og også i crostrainer kommer din vægt, løbeøkonomi mv. ind i billedet.

Link to comment
Share on other sites

Ja men der er jo meget fornuftigt hvad der siges i den artikel - jeg vil fastholde at 300 ikke er en magiusk grænse- men det siger han jo heller ikke. 1000 lyder af for meget - det må jeg sige. På en dag med styrketræning om morgenen og 2 timers fuld knald spinning om aftenen - regner jeg med at forbrænde ca 11-1200 ekstra kalorier - inkl forøget metabolisme pga styrketræningen osv.

Jeg har endnu ikke været ude for et løbebånd, crosstrainer osv. der viste noget som helst korekt - med undtagelse af laborieudstyr som Minark ergometercykler, og f.eks CII romaskinen som viser precis watt. men selvfølgeligh findes der løbebånd der er så precise somde nu kan være- om de står i dit center? Nok ikke hvis det siger 100 Kcal. (når man taler kalorier i det dagl - så menes der altid Kcal.)

Link to comment
Share on other sites

Din condimaskine er overdriver måske en smule.

For et normalt menneske (mand) på omkring 70-90 kg skal man nok ikke regne med en forbrænding på mere end 900 kcal/time. Dette tal gælder dog kun hvis man giver ALT hvad man i sig (cardiomæssigt). Så 1000 kcal/time lyder ikke vildt, hvis du har banket igennem - måske dog en anelse optimistisk. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Ja hvad men ikke kan rode sig ud i af nonsens. Har lige gået mine egne beregninger igennem - jeg går faktisk ud fra at jeg ved cykling med 35 km/t - eller til spinning bruger lidt over 5000 killojule på en time - hvilket er over 1000 Kcal. Så av - jeg var lidt hurtig i mine svarovenstående... så jeg tildeler mig selv 10 X :smashtard:

Tak for din venlige korekttion Jarvig

Link to comment
Share on other sites

Det kommer alt sammen an på din økonomi, vægt osv., men 300 Kcal som en maks. grænse holder i hvert fald ingen steder!

I den sidste ende kommer det an på hvor god form du er i. Jo bedre form, jo mere arbejde kan du udføre i den time - og jo mere energi kan du brænde af!

1000 kcal på en time lyder BESTEMT ikke usansynligt.

Link to comment
Share on other sites

Det ER faktisk muligt at forbrænde 1000 kcal/time ved meget hård fysisk aktivitet som feks. et cykelløb eller en meget hård spinningstime.

Forsøg har påvist at det koster ca. 5 kcal (20 kilojoule) pr liter ilt som forbruges, lidt afhængig af hvilken kost man har indtaget i dagene forud for den aktuelle aktivitet.

Hvis personen kender sin maksimale iltoptagelse som angiver hvor mange liter ilt personen kan optage (forbruge) ved VO2 max, er det ganske simpelt at beregne det aktuelle energiforbrug.

eks.: en person har en VO2Max på 5 liter/min vil personen kunne bruge maksimalt 5 liter x 5 kcal = 25 kcal / min, hvilket teoretisk vil betyde at han kan forbruge 25 kcal x 60 min = 1500 kcal / time ved 100% af Vo2Max, hvilket naturligvis er umuligt.. :)

Men ved en gennemsnitligt ydelse på feks. 70% af VO2Max vil han altså forbruge ca. 1050 kcal på 60 minutter eller ca. 780 kcal på 45 minutter som nok er mere realistisk for en spinningstime.

Så skal det siges at en iltoptagelse på 5 liter/min er for en rimelig seriøs motionist, som sandsynligvis træner spinning 4-5 gange på en uge.

Selvfølgeligt er ovenstående beregninger meget teoretiske og vil desuden være afhængige af andre faktorer som feks. temperatur olign.

Anders Sekkelund

Link to comment
Share on other sites

Hello Wadim.

Nå det var dig, ja det kunne jeg næsten have gættet :bigsmile:

Jamen min træning går udmærket, har været inde i en periode med ugidelighed før jul men er tilbage på sporet igen. Er faktisk igang med at bygge en helt ny og superhurtig racercykel som skal "introduceres" engang i april eller når vejret bliver godt B)

Hvad med dig selv, skulle udenbys for at studere eller hvordan var det nu ?

-Anders

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Ja det er bare mig!

Du begynder da ikke at træne seriøst på landevejene? Hvad løber cyklen op i?

Jeg er stadig natarbejder. Jeg begynder på uni her efter sommerferien.

Har du læst meget her på MOL? Hold kæft jeg har lært meget ved at læse. :) Men du finder ikke så mange, der ikke kører fri squat eller dødsløft ;) :D

Røg du med fra Form & Fitness til Fin Form?

Vi har jo Ole nu... Hehe... :devil:

Link to comment
Share on other sites

Så er vi på den igen! B)

Jo sørme vil jeg på landevejen igen her til sommer, jeg gider bare ikke køre undedørs på racer når det er koldt og vådt så jeg venter til det gode vejr og kører spinning i mellemtiden. Jeg er også begyndt at styrketræne igen, dog uden fri squat men med dødløft! :blink:

Jeg bruger MOL rigtigt meget, specielt når jeg bla. underviser og holder foredrag som jeg efterhånden gør en hel del, skal bla. holde foredrag om Polar S serien for Polar Danmark d. 25 februar i Herning. Det er en fed side med gode og saglige artikler.

Jeg er stadig spinning instruktør i Fin Form, hver onsdag fra 17-20 kører jeg hhv.: Intro, Bike 1, Bike 2 i nævnte rækkefølge, og så er jeg også temmelig godt brugt :w00t:

Den kommende cykel bliver med en Fusion Calibre alu-ramme, Dura-ace geargruppe, Dura-ace hjul (fede) Use Carbon sadelpind og Selle Italia Flite SLR sadel... den bliver simpelthen for fed, nypris omkring 22-24 tusind, jeg køber dog delene forskellige steder, nogle brugte men så pæne som nye og derved rammer jeg nok en slutpris på omkring 16 tusind, men så har jeg også 2 sæt hjul fra starten.

Går det godt ude i styrke og motion og hvad med Ole, nu har de jo lukket forretningen!

Link to comment
Share on other sites

1000 kcal. Ja det skulle da være muligt. Med alt det de cykelryttere kyler i fjæset, og samtidigt taber sig, så ved man, at der er gang i forbrændingen!

Yes på den igen! B)

Ja MOL er den bedste side!

Dødsløft!!! Du er vel ikke blevet syg? :o :lol: :lol: :lol:

Just kidding! ;) Hvad kan du løfte?

Hold da op! 3 spinningtimer i træk! Så kan jeg godt forstå du er lidt bøjet :D

Lyder som en nice cykel. Med dura-ace og carbon-sadelpind. Det er jo mit mellemnavn! ;)

Det går super godt i hsmk. Jeg kører hst og det virker simpelthen for vildt!

Ole er faldet godt til, og folk er meget glade for, at han er der.

Ja det var en skam, at det ikke kunne løbe rundt med hans kones forretning. Men vi er jo inde i en konjuktur-nedgang, og luksus er altid det første, det går udover! :(

Link to comment
Share on other sites

Fedt web sted - mit første besøg og jeg har straks meldt mig ind. Jeg har i lang til undret mig over energiopgørelsen på maskinerne i mit fitnesscenter - jeg varmer op i præcis 21 minutter (standardprogramtiden på maskinerne) og jeg anvender alle i cirka samme intensitet (dvs graden af udmattelse ved slut er ens). På løbebåndet angives calorieforbruget (dette må altså betyde Kcal, ikke?) til ca 150, på cyklen 260 og på stepmaskinen ca 300 - har nogen en forklaring udover generel unøjagtighed (tallene er nu meget sammenlignelig fra gang til gang) - min løbe/cykelgrundform er ca ens

Link to comment
Share on other sites

Fedt web sted - mit første besøg og jeg har straks meldt mig ind. Jeg har i lang til undret mig over energiopgørelsen på maskinerne i mit fitnesscenter - jeg varmer op i præcis 21 minutter (standardprogramtiden på maskinerne) og jeg anvender alle i cirka samme intensitet (dvs graden af udmattelse ved slut er ens). På løbebåndet angives calorieforbruget (dette må altså betyde Kcal, ikke?) til ca 150, på cyklen 260 og på stepmaskinen ca 300 - har nogen en forklaring udover generel unøjagtighed (tallene er nu meget sammenlignelig fra gang til gang) - min løbe/cykelgrundform er ca ens

Du kan ikke direkte sammenligne de tre aktiviteter."Bevægelsesøkonomien" - eller virkningsgraden er ikke den samme i de 3 akiviteter. Ej heller kan du regner særligt precist med de opgivelser. Du kan kun bruge det til at sammenligne fra gang til gang på den same maskine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share