kvaliteten i energibarer, proteinbarer og proteinpulver


Isabel1987
 Share

Recommended Posts

Hej alle i dejlige brugere på MOL

Jeg har et spørgsmål ang kvaliteten af diverse produkter. Jeg leder efter nogle energibarer, proteinbarer og proteinpulver, men jeg stiller nogle krav.

1. ingen tilsat sukker

2. kvaliteten af det protein der anvendes i produkterne skal være i orden, altså ikke noget med rester fra svine eller mælke industrien osv.

3. helst ikke alt for mange sjove E-numre bare så naturligt som muligt.

Jeg er faldet over energibarerne fra en bestemt serie (man må jo ikke lave reklame, så kan ikke skrive navnet herinde) kosttilskud serie, men synes jeg mangler andre gode forslag. Så ville høre jer erfarne brugere herinde om I kender til nogle produkter, der opfylder mine krav ?

Send mig en personlig besked, hvis I kender nogle gode produkter

Edited by Isabel1987
Link to comment
Share on other sites

Hvad er der galt med, at det er restprodukter?

Kvaliteten af animalsk protein er som udgagnspunkt ret høj sammenlignet med vegetabilske alternativer.

Jeg ved de fleste proteintilskuds produkter er fremstillet af restprodukter. Jeg tænker mere på måden proteinerne er oprenset/udvundet på har indflydelse på, om det er blevet denatureret eller ej, samt hvilke dyr kommer produkterne fra i forhold til hormoner, pesticider osv og til sidst produktets biologiske værdi.

Link to comment
Share on other sites

1) Det er irrelevant om proteinerne er denaturerede eller ej. De skal denatureres før de kan optages. Dette kaldes fordøjelse.

Udvindingen/oprensningen kommer i høj grad til at sige noget om hvor godt produktet kan opløses i vand hos forbrugeren og ikke ret meget om "kvaliteten" af det protein der er i.

2) Valleprotein - som har høj biologisk værdi - udvindes af valle. Valle er et biprodukt fra osteproduktion. Det er ikke rester, affald eller lignende.

3) Ecoprotein (dansk mærke) sælger proteinpulver udvundet af økologisk mælk - der er man da lidt på den sikre side mht. pesticider osv. Deres smagsvarianter er sødet med sukker, men du kunne jo kigge på den med neutral smag.

Slutteligt: Proteinpulver er ikke noget særligt, ernæringsmæssigt. Det er fx. ikke mælk, kød eller æg overlegent, men det er billigere (i hvert fald ikke-øko) og praktisk at have med til fx. træning.

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share